از غرفه‌های استاندارد تا بزرگ‌های به درد نخور

عصر نمایشگاه-در یک نگرش کلی به صنعت نمایشگاهی در چند دهه گذشته شاهد ۳ نوع عملیات غرفه‌سازی خواهیم بود .

از غرفه‌های استاندارد تا بزرگ‌های به درد نخور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از گسترش تجارت ، نوع نخست- غرفه‌های مدولار ساده و بدون الحاق قطعات دکورسازی تکمیلی که در دنیا به « Shell Scheme » معروف است.

    نوع دوم- غرفه‌های مدولار با افزایش مصالح مختلف دکورسازی که بیشتر در این بخش از انواع مصالح چوبی نور و گرافیک بهره‌گیری می‌شود.
    نوع سوم- غرفه‌های غیرمدولار که براساس نیاز و درخواست مشتری که همان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه هستند، طراحی و ساخته می‌شود.
    آنچه در چند دهه گذشته حاصل تجربه‌ها و برداشت‌های خودم در هریک از این 3 بخش بوده، را تشریح می‌کنم:
    1 - در بخش غرفه‌های مدولار که پایه و مهم‌ترین رکن معمول غرفه‌سازی در دنیاست، در دهه 60 و 70میلادی شاهد رونق شگفت‌انگیزی بودیم، زیرا این نوع از خدمات غرفه‌سازی در ابتدا مشمول اجاره با تعرفه بالا بوده و در دوره‌ای نیز از تعرفه‌های کنترلی رها بود. از اواخر دهه 70 و 80میلادی به بعد نرخ‌گذاری‌های موجود باعث کنترل پیشرفت این نوع غرفه‌سازی شد، زیرا بسته‌های نرخ‌گذاری‌شده مشمول غرفه‌های Shell Scheme بوده و رشد چشمگیر این بخش در دهه 80میلادی به بعد به شدت روبه افول نهاد و اشخاص حقیقی و حقوقی که از قبل در این بخش، سرمایه‌گذاری کرده بودند برای بقای بنگاه اقتصادی خود با کمترین هزینه ادامه حیات می‌دادند و طبیعی است هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری برای ارتقای کمی و کیفی تجهیزات در اختیارشان قرار نمی‌گرفت که این رکود تا زمان فعلی نیز مشهود است.
    2 – غرفه‌های مدولار ترکیبی که از دهه 70میلادی شروع به رشد کرد و با ایده گرفتن از نمایشگاه‌های مختلف در سطح جهان و سعی در زیباسازی فضا همواره موفق بوده و عمده مشتری‌ها و مخاطبان این نوع ازغرفه‌ها پاویون‌های خارجی کشوری یا گروهی هستند که تنوع و زیبایی چشمگیری را با هزینه‌ای بسیار کمتر برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. این نوع غرفه چنانچه در کل یک سالن یا منطقه وسیع اجرا شود کارآیی و زیبایی قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند.


    3 - نوع سوم غرفه‌سازی غیرمدولار یا ویژه یا به اصطلاح خودساز است که امروز مهم‌ترین بخش سرمایه‌گذاری در این شغل را به خود اختصاص داده است.
    به‌دلیل نرخ فوق‌العاده ارزان واگذاری زمین غرفه برای شرکت‌کنندگان داخلی باعث شده از یک طرف روز به روز متراژهای زیرپوشش غرفه‌های شرکت‌کنندگان داخلی بسیار بزرگتر و مازاد بر نیاز طبیعی آنها بوده و از طرف دیگر فرصت و اندوخته کافی برای‌شرکت‌کنندگان از این نوع به منظور ساخت غرفه‌های خاص و زیبا بسیار فراهم شود.
    درحال‌حاضر بیش از 60درصد فضای زیرپوشش نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی به این بخش اختصاص‌یافته و شرکت‌کنندگان مایلند برتری، تمایز و صلاحیت محصول خود را از طریق ساخت هرچه باشکوه‌تر غرفه نمایشگاهی در معرض دید مخاطبان قرار دهند. نتیجه این امر تراکم و گردش مطلوب سرمایه در صنعت غرفه‌سازی غیرمدولار است.
    این سرمایه در گردش قابل توجه فرصت رشد این نوع غرفه‌سازی را فراهم کرده و شرکت‌های توانمند با امکانات قابل‌توجهی درحال‌حاضر مشغول به کار در این بخش از حرفه غرفه‌سازی هستند. بنا بر این در دهه 70، ‌80 و 90میلادی به دلیل نوع نرخ‌گذاری و تعرفه‌های نمایشگاهی، شاهد رشد مطلوبی در این قسمت بوده‌ایم.
    از عوامل دیگری که باعث رشد کمی و کیفی غرفه‌های خودساز شده مشمولیت نداشتن تعرفه‌گذاری است و بهترین حمایت دولت‌ها در این قسمت دخالت نکردن و تعیین نکردن تعرفه است، شرکت‌کنندگان و صنعتگران غرفه‌ساز می‌توانند با آسودگی‌خاطر هر نوع ایده و طرح را با هرقیمت براساس شرایط عرضه و تقاضا و نرخ رقابتی واقعی درخواست کرده و تحویل بگیرند.
    در سال‌های آینده تعداد نمایشگاه‌هایی که در محل نمایشگاه بین‌المللی و سایر سایت‌های معتبر برگزار می‌شود، بسیار افزایش پیدا کرده و زمان اختصاص‌یافته به یک نمایشگاه برای 3 مرحله آماده‌سازی، بهره‌برداری و جمع‌آوری حداکثر 9 روز است، حاصل این نوع زمانبندی، کوتاه شدن دوره ساخت و درنهایت پیشرفت و ارتقای فناوری ساخت غرفه است.

     

    شهنام سپاسدار - مجری و کارشناس نمایشگاهی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت