صنعت نمایشگاهی ایران و هزار راه نرفته

عصر نمایشگاه-صنعت نمایشگاه ایران امروز در شرایطی پس از برداشته شدن تحریم ها در برجامی نشسته است که نیازمند هماهنگ سازی و آمادگی کامل برای پذیرش رویدادهایی با استانداردهای منطقه ای است.

صنعت نمایشگاهی ایران و هزار راه نرفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»،رویدادهای نمایشگاهی ضریب برای توسعه زیرساخت ها، انتقال تکنولوژی، افزایش آگاهی و توان داخلی است که همگی آنها باید به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرد و از این رو نیازمند انضباط اجرایی و تطبیق با دستورالعمل هایی با رویکرد موثر در تثبیت جایگاه این صنعت پیشرو در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

    از این رو می توان به مواردی همچون حمایت و عدم صدور مجوز سایت دوم در مراکز نمایشگاهی استانها، تمرکز و توجه به برگزاری نمایشگاه ها و اجتناب از برگزاری عناوین نمایشگاهی در خارج از سایت های نمایشگاهی توسط برخی افراد، برگزاری تخصصی نمایشگاه های هدفمند در خارج سایت ها تنها با مدیریت مراکز نمایشگاهی و مجوز سازمان توسعه تجارت و انجمن نمایشگاهی ایران، تدوین لوایحی جهت قانون مند شدن نمایشگاه های کشور و تعیین رتبه بندی  مراکز نمایشگاهی، اصلاح دستورالعمل سازمان توسعه تجارت و تغییر عامل اجرای نمایشگاه ها توسط مجریان و برگزار کنندگان توانمند کشور و پرهیز از ورود مراکز در برگزاری نمایشگاه ها، اتخاذ تدابیر ویژه جهت تصحیح تقویم نمایشگاهی و ایجاد ساز و کار ارزیابی و نظارت منطقی توسط  کارشناسان انجمن نمایشگاهی و فعالان رسانه ای پیش روی این صنعت در دستور کار قرار بگیرد.

    با توجه به در پیش رو بودن تقویم صنعت نمایشگاهی ایران با 800 رویداد تخصصی ملی و بین المللی در سال آینده و اثر بیش از پیش این صنعت بر تحول  و رونق اشتغالزایی که سهم این صنعت در این بخش به خوبی قابل ارزیابی است باید با توجه به زیرساخت ها و رعایت استانداردها به صورت جدی دنبال شود.

    شرایط پسابرجام صنعت نمایشگاهی ایران زمانی است که باید فکری اساسی برای مدیریت رویدادهای منطقه ای و مراکز استانی اندیشیده شود و بتوان به صورت اختصاصی مراکز نمایشگاهی پیشرو در کشور در یک رویداد ملی و یک رویداد بین المللی را در سال تجربه کنند که این روند می تواند سبب ارتقا خدمات، برنامه ریزی و توسعه شهری و صنعتی و تولید مدیریتی در سطح استانها شود. 

    این روش می تواند به عنوان رویکردی برای توجه به توسعه و نقش آفرینی مراکز نمایشگاهی ایران منجر شود و با تمرکز زدایی آن حرکتی تواما با توسعه متوازن در کشور روی دهد و همپوشانی رویدادهای نمایشگاهی کشور  سبب نگرانی شکست و یا افت کیفیت عناوین در دوره های آتی نشده و راه راه برای توانمند سازی مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاه ایران بازکند.

    آلمان به عنوان مهد صنعت نمایشگاهی جهان، همچنین مالزی و هنگ کنگ و چین در شرق آسیا به عنوان مراکزی قابل رصد برای ارزیابی نقش صنعت نمایشگاهی در تولید ناخالص داخلی، می تواند به عنوان نمونه ای در برنامه ریزی رویدادهایی با مخاطبانی از کشورهای متعدد جهان به منزله برداشت اقدامات و توسعه زیرساخت های تجارت نمایشگاهی مورد نظر قرار بگیرد، حال آنکه اگر به رشد صنعت نمایشگاهی ایران در سطح کلان بپردازیم، امروز ایران در جامعه هدف کشورهای توسعه یافته قرارگرفته است و این واقعیت که آیا توان ارایه خدمات نمایشگاهی، زیرساخت های برگزاری نمایشگاه ها و انتطباق با دستورالعمل ها و بیش از آن برنامه ریزی های تخصصی صنعت نمایشگاهی برای اثر بخشی و استفاده از ظرفیت های حضور مخاطبان تخصصی و مشارکت کنندگان بین المللی تا چه حدی جدی شده است و آیا فرصتی برای آغاز این راه ایجاد شده و آیا هزاران راه نرفته همچنان باقی است......

    سید رضا قندیلی کارشناس رسانه ای صنعت نمایشگاهی

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت