ایران در نمایشگاه جهانی میلان

عصر نمایشگاه- جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جهانی ۲۰۱۵ میلان به عنوان کشوری با تاریخی کهن و پلی بین شرق و غرب شناخته شد. بازدیدکنندگان ایتالیایی و خارجی وقتی که به غرفه ایران می‌رسیدند،

ایران در نمایشگاه جهانی میلان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»، با احساس عمیقی از ورود به فضایی آمیخته به تاریخ، آیین، مذهب، اندیشه، فلسفه، دانش، بینش، سنت و مدرنیسم، زمانی چند می‌ایستادند و با نگاه کردن به اطراف، خود را برای روبه‌رو شدن با چنین فضای پرمحتوایی آماده می‌کردند. آنها به خوبی می‌دانستند که نمادهایی از تفکر، پایداری، زیبایی و تنوع را خواهند دید و غرفه‌ای را مشاهده خواهند کرد که روح کشوری بزرگ در آن جاری است.
    جناب آقای مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حساسیتی که نسبت به برپایی غرفه دولت جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح ممکن داشتند، در چند روز اول برگزاری نمایشگاه، مراسم افتتاح غرفه و مراسم روز ملی ایران با حضور خود در نمایشگاه و غرفه ایران، مایه دلگرمی مدیران، کارشناسان و کارکنان شدند و خبرنگاران خارجی، با شناختن ایشان، یک یک اجازه مصاحبه می‌گرفتند و سوالاتشان را مطرح می‌کردند.
    جناب وزیر قبل از افتتاح نمایشگاه جهانی میلان، پیامی به شرح زیر را برای کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه ارسال کردند:
    بسمه تعالی
    صلح و دوستی، همواره سرلوحه تمام فعالیت‌های ایرانیان است
    بسیار خوشوقتم که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌های خود را در ارتباط با نمایشگاه جهانی 2015 میلان، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای قرن جدید برای حل مشکل گرسنگی در دنیا با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» اعلام نمایم. تفکر بزرگ برگزاری نمایشگاه جهانی از اوایل قرن نوزدهم به ذهن اندیشمندان اروپایی رسید. این تفکر جدید توسط کشورهای دیگر دنبال شد تا اینکه اولین نمایشگاه جهانی در سال 1851 در لندن برپا شد و طی 164 سال، 3 دوره مختلف را گذراند. دوره اول، دوره ارائه صنعت بود که از سال 1841 تا 1938 طول کشید و طی آن صنایع پیشرفته کشورهای شرکت‌کننده در اینگونه نمایشگاه‌ها به نمایش درآمد. در دوره دوم که از سال 1939 لغایت 1991 طول کشید، فرهنگ و دیدگاه‌های فرهنگی حاکم بر نمایشگاه بود و در دوره سوم که از سال 1992 تاکنون ادامه یافته، «برند یا نشان ملی» هدف همه کشورهای شرکت‌کننده بوده است. در طی سال‌های برگزاری نمایشگاه‌های جهانی، چندین نمایشگاه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند که در میان آنها می‌توان به نمایشگاه‌های 1855 پاریس با موضوع صنعت برتر، نمایشگاه جهانی 1900 پاریس با موضوع «انرژی» که طی آن مشکل انرژی جهان برای یکصد سال و تا  اواخر قرن بیستم حل شد و بالاخره نمایشگاه جهانی 1967 مونترال با محوریت «انسان و جهان پیرامونش» اشاره کرد.  
    نمایشگاه‌های جهانی همیشه برای بقای بشر و زندگی بهتر نقش‌های موثری داشته‌اند و از دغدغه‌های انسان‌ها کاسته‌اند. دغدغه آینده‌پژوهان بر این است که مردم جهان در سال‌های آینده، غذای کافی و با کیفیت نداشته باشند. این نگرانی در تحقیقاتی که دانشگاه ام.آی.تی (MIT) برای باشگاه رم انجام داده به وضوح مطرح شده است.
    ارائه این تحقیقات باعث شد، مقامات تراز اول ایتالیا با دریافت میزبانی نمایشگاه جهانی میلان به موضوع راهبردی تغذیه و انرژی بپردازند و تاکنون همه تلاش‌های خود را به این امر مهم معطوف داشته‌اند.
    کشور دوست ایتالیا، به عنوان عضو موثری از جامعه جهانی، همیشه در تلاش برای نجات گرسنگان جهان و یافتن راه‌حل‌های موثر در این زمینه بوده است و برگزاری اجلاس‌های متعدد بین‌المللی و انتخاب موضوع نمایشگاه جهانی، موید این نظریه است. ارتباطات تاریخی بین کشورهای ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران باعث شده در پاره‌ای از موارد بین‌المللی‌، سیاستگذاری‌های دو کشور دوست شبیه به هم باشد، چراکه ایران نیز از دیرباز با معروف بودن به میهمان‌نوازی به گونه‌ای پیوسته در فکر ملت‌های فقیر بوده و در این رابطه در حد توان خود به آنها کمک می‌کند‌.
    حضور ایران به عنوان یکی از 18 اقتصاد بزرگ جهان در نمایشگاه جهانی میلان با موضوع «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» گویای این واقعیت است که طرز تفکر ایرانی بر پایه «امکانات زمین برای همه مردم دنیا» استوار است. به همین دلیل است که غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بزرگ به صورت «سفره» که نماد برکت الهی است، طراحی شده است.
    در سال جدید که همدلی و همزبانی اساس مراوده و ارتباطات اجتماعی جامعه ایران است و توسعه صادرات غیرنفتی، حمایت از تولید داخلی، کارآفرینی و اشتغال، مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس ارجمند جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، یکی از راهبردهای مهم دولت جمهوری اسلامی ایران، کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از موسسات و سازمان‌های دانش‌بنیانی است که در زمینه‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، فن‌آوری نانو، ریزپردازنده‌ها، بیوتکنولوژی، مکاترونیکس، مهندسی بیوشیمی، سلول‌های بنیادی و رباتیک فعالیت دارند. کشور ما به علت کم آبی که کشاورزی را تهدید می‌کند، با بهره‌گیری از تکنیک‌های برتر، به سوی «کشاورزی مکانیزه مدرن» و برداشت‌های بیشتر از واحد سطح روی آورده است تا به نوبه خود امنیت غذایی را تامین کند. عقیده ما بر این است که فراوانی غذا به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری، به صلح و آرامش در جهان کمک می‌کند. انسان‌هایی به تفکر والا دست می‌یابند که سیر باشند و براساس این اعتقاد که از دیدگاه مشترک همه ادیان الهی سرچشمه می‌گیرد، سفره جهانی مورد توجه ویژه و احترام ماست و به سهم خود تلاش می‌کنیم این سفره همچنان پربرکت و پایدار باشد.
    به همین دلیل، شعار ایران در اکسپو میلان 2015 «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» است که با الهام از همین شعار و با همفکری گروهی از مهندسان معماری مجرب، غرفه ما با رویکردی خلاقانه و نوآورانه ساخته شده است.
    از سوی دیگر، در اکسپوهای جهانی، ملت‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت در زمینه‌های فرهنگی با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل افکار می‌پردازند که در حقیقت این فضا، بهترین نماد برای گفت‌وگوی تمدن‌هاست.
    از دیدگاه اقتصادی، نمایشگاه‌‌های جهانی ارتقادهنده تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، جذب گردشگر بین‌المللی و صادرات کشورهاست. اینگونه مجامع بزرگ درحقیقت توسعه کمی و کیفی صنعت، مهندسی کشاورزی، تجارت و فراصنعت را باعث می‌شوند و یکی از عوامل تعیین‌کننده پیشرفت فن‌آوری‌های برتر کشورها هستند.
    فرصت را مغتنم شمرده به جامعه جهانی اعلام می‌نمایم که دانش‌دوستی، نیک‌خواهی و صلح‌دوستی، هزاران سال است که در تمدن ایرانی – اسلامی و اندیشه پاک ایرانیان پاک نهاد، جایگاه منحصر‌به‌فردی دارد.
    جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته، صلح و دوستی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و دست دوستی و برادری خود را به سوی همه کشورهایی که به اندیشه‌های ناب حفظ محیط زیست، تعالی انسان‌ها و تلاش و کوشش برای دستیابی به زندگی بهتر مجهز هستند، دراز کرده و ضمن تقدیر از ایده‌هایی همانند نمایشگاه جهانی میلان که حدود 170 کشور را با تفکری واحد و سازنده زیر یک سقف جمع کرده است، صمیمانه در کنار همه کشورهایی که اندیشه‌های ارزشمندی برای سعادت و زندگی بهتر آینده بشر از جمله توسعه پایدار، مسئولیت اجتماعی در قلمرو بین‌المللی، مراقبت از محیط زیست، زدودن فقر، ارتقای سلامت و تغذیه دارند، خواهد بود.
    همه ملت‌های جهان باید تلاش کنند پس از اتمام دوره برگزاری نمایشگاه نیز این تفکر را دنبال نمایند و به فکر رفاه و بهروزی همنوعان خود باشند. به قول جناب سعدی شاعر بزرگ ایرانی که می‌فرمایند: 
    بنی آدم اعضای یک پیکرند
    که در آفرینش زیک گوهرند
    چو عضوی به درد آورد روزگار
    دگر عضوها را نماند قرار
    تو کز محنت دیگران بی‌غمی     
    نشاید که نامت نهند آدمی
    با آرزوی موفقیت برای همه دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه جهانی، برای تمامی شرکت‌کنندگان ملیت‌های مختلف که برای ساختن جهانی به دور از فقر و ظلم و همچنین استقرار صلح که خواسته همه بشریت است، می‌کوشند، آرزوی شادی و سلامتی می‌نمایم.
      محمد‌رضا نعمت‌زاده
    وزیر صنعت، معدن و تجارت

    در طول برنامه‌ریزی برای این مشارکت بزرگ، جناب آقای دکتر حسین اسفهبدی معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان«کمیسر جنرال» جمهوری اسلامی ایران یا به بیانی دیگر شخصیت اول ایران در نمایشگاه جهانی میلان و مدیران زیر مجموعه ایشان و همه عوامل خارج از نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئولان مستقیم این مشارکت تعیین‌کننده در سطح جهانی، پس از ماه‌ها اندیشه‌ورزی به این نتیجه رسیدند که صرفا با طراحی، معماری و برپایی بنایی در حد متعارف به عنوان ارائه‌دهنده دیدگاه ایران در ارتباط با موضوع والای نمایشگاه جهانی میلان یعنی آشتی طبیعت با انسان و یا به زیانی گویاتر آشتی انسان با طبیعت، از طریق به‌کارگیری همت، تفکر و تلاش روشنفکرانه، نمی‌توان دانش و بینش ملت ایران که خود در زمینه غذا و نجات دنیا از گرسنگی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بیان نمود. مدیران و مسئولان در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای این نمایشگاه جهانی مهم، باید با انتخاب معماری حرفه‌ای در سطح بین‌الملل، طرحی بسیار ویژه را ارائه کنند که از راه دور، بازدیدکننده را جذب کند و از همان زمان، افکار او را در رابطه با مدل گفتمان غرفه و نحوه برقراری ارتباط با آن به چالش بکشد. چنین دیدگاهی، آنچنان موثر بود که غرفه ایران جزو چند غرفه برجسته شناخته شد و مقام دوم را کسب کرد. این غرفه زیبا و دارای محتوا، جدا از بازدیدکنندگان، توانست عکاسان و فیلمبرداران ایتالیایی و بین‌المللی را نیز به سوی خود جلب کند.
    پرسپکتیو غرفه دولت جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جهانی میلان، رفیع‌ترین افکار در رابطه با مسئولیت‌های اجتماعی یک ملت را در چارچوب غنی‌ترین طراحی با در نظر گرفتن همه جزئیات ارائه کرده بود. «سفره‌ای در حال تا شدن»‌، غرفه را آنچنان معنادار کرده بود که بازدیدکنندگان نمی‌توانستند به‌راحتی از آن عبور کنند و آن را نادیده بگیرند. به عقیده شخصی نگارنده، این طرح شبیه طاق‌های گهواره‌ای دوره رنسانس اروپا بود و در قالب سبک معماری اصفهان می‌گنجد.
    معمار غرفه ایران، در طراحی خود دو اصل احساس و اندیشه را در نظر گرفته بود. احساس خوبی که بازدیدکننده از دیدن این طرح شرقی جذاب می‌یافت، اندیشه‌اش را آماده پذیرش پیام می‌کرد چرا که تفکرات آدمی به خودی خود به وجود نمی‌آید، بلکه از تاثیرات وی مایه می‌گیرد و تاثیرات نیز گاهی اوقات به صورت ذهنی و در پاره‌ای از موارد از طریق بصری، انسان را متحول و آماده پذیرش دیدگاه‌های جدید می‌کند.
    دیدگاه غرفه دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع نمایشگاه جهانی میلان «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» «Feeding the Planet , Energy for Life» بر یک محور عمده یعنی «سفره»  استوار بود. سفره پارچه‌ای است مربع یا مستطیل شکل که رومیزی اروپایی‌ها را به یاد می‌آورد و یکی از مهم‌ترین عوامل و نشانه‌های آشپزی و میهمان‌نوازی ایرانی‌ها محسوب می‌شود. تخیل و تفکر طراح غرفه ایران بر این اساس پایه‌ریزی شده بود که تصور یک سفره باز و در حال تا خوردن و شبیه به یک پارچه که بخش داخلی آن حالتی گلدوزی سنتی داشته باشد را خلق کند و البته در انجام این مهم موفق بود. بافت غرفه، تاریخچه غذا و سیستم کشاورزی ایران از گذشته تا زمان حال را تشریح می‌کرد.
    طراحان غرفه ایران قصد داشتند، ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی کشور از جنوب تا شمال متناسب و هماهنگ با محل ورود تا نقطه پایانی که تداعی‌کننده مسیری از جنوب به شمال کشور بود را با طراحی ویژه‌ای نشان دهند. در این ارتباط، سناریوی «دریا به دریا» یا «سرزمینی بین دو دریای خلیج فارس و بحر خزر» نوشته و اجرا شد. براساس این سناریو، بازدیدکننده غرفه ایران، ویژگی‌های مرتبط با موارد طبیعی، فرهنگی، زندگی و گردشگری که همه در ارتباط با غذا بود را مشاهده‌ می‌کرد.
    در نمایشگاه جهانی میلان و براساس طرح اصلی «Master Plan» ، فضایی به مساحت 2000 متر مربع در بخشی از خیابان جهانی Decumanus برای نمایش فعالیت‌های کشاورزی، بازرگانی، فرهنگی و برپایی فضای سبز به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده بود که کشور ما در آن زمین، غرفه مستقل جذابی را برپا کرده بود. غرفه‌های شیلی، سوئیس، آلمان و اتریش نزدیک غرفه ایران قرار داشتند. در این ارتباط، کمیته‌هایی در داخل کشور تشکیل شده بود که دیدگاه‌ها و برنامه‌هایشان به شرح زیر تشریح می‌شود:
    زمین پایدار، ضامن تغذیه سالم و امنیت انرژی با هدف ارائه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به صورتی علمی و دانش‌محور، کمیته محیط زیست، انرژی و فن‌آوری‌های جدید به عنوان یکی از چند کمیته فعال در زمینه‌های مختلف در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تشکیل شد. هدف این کمیته، نمایش توانمندی‌ها و تجارب کشور در حوزه‌های محیط زیست و فن‌آوری‌های جدید بود. رویکرد اصلی این کمیته، ایجاد سازوکار فنی و کارشناسی جهت اطمینان از رعایت ملاحظات و الزامات چهارگانه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی بود. عبارت زمین پایدار، ضامن تغذیه سالم و امنیت انرژی، به عنوان شعار کمیته برگزیده شد و سه زیرکمیته محیط زیست، انرژی و ایمنی بهداشت با هدف تدوین برنامه‌ها و ملاحظات اجرایی با نظارت و راهبری کمیته شروع به کار کرد. محورهای برنامه‌های اصلی عبارت بودند از: محیط زیست غرفه ایران، انرژی سازه، سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر سنتی، فن‌آوری‌های جدید در تولید انرژی، مقوله ایمنی و مدیریت شرایط اضطراری، سلامت انسان و تغذیه و پس از برگزاری جلسات و بررسی کارشناسی و فنی تکنولوژی‌های متعددی که در راستای شعار نمایشگاه جهانی به دبیرخانه کمیته ارسال شده بود، در نهایت سه تکنولوژی «پکیج تصفیه فاضلاب» استفاده از تکنولوژی پلاسمای سرد در تصفیه و حذف آلاینده‌های هوا و حذف نیترات از فاضلاب با استفاده از سیستم بیوالکتروشیمیایی به عنوان تکنولوژی‌های منتخب جهت نمایش فیزیکی در ویترین‌های غرفه ایران انتخاب شدند. به همین منظور از فن‌آوری‌های مذکور ماکت فیزیکی، انیمیشن، بروشور و پوستر جهت نمایش قابلیت‌های نوآورانه تهیه شد و در اختیار ستاد غرفه ایران جهت انتقال به ایتالیا قرار گرفت.
    در رابطه با سردیس‌های دانشمندان و ادبا در نمایشگاه، کمیته فرهنگ و هنر غرفه ایران برنامه‌هایی را در پنج حوزه مد نظر قرار داد. حوزه تجسمی یکی از بخش‌های در نظر گرفته شده برای نمایشگاه جهانی میلان بود که در دو بخش مشاهیر و جایزه زمین سبز، اجرایی شد. در بخش سردیس، مجسمه‌های 8 نفر از دانشمندان و ادبای شهیر ایرانی (ابن‌سینا، مولانا، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی، خیام، پروین اعتصامی، فردوسی و حافظ) برای نصب در غرفه جمهوری اسلامی ایران تهیه شد.  «جایزه پوستر زمین سبز» یکی دیگر از اقداماتی بود که در زمینه حوزه تجسمی صورت گرفت. در این راستا نیز مسابقه‌ای تحت عنوان «فرهنگ جهانی ، سفره ایرانی» که شعار غرفه ایران در نمایشگاه جهانی میلان بود، برگزار ‌و برنده مسابقه نیز به ایتالیا اعزام شد. در بخش موسیقی و نمایش نیز اعزام 13 گروه از گروه‌های موسیقی مختلف ایران برای حضور در نمایشگاه و اجرای موسیقی محلی و نواحی مختلف کشور و اجرای آیین‌های نمایشی جهت معرفی آداب و رسوم ایران به جهانیان در نظر گرفته شد که گروه زاگرس‌نشین‌ها به عنوان گروه اول در روز افتتاح نمایشگاه حضور داشت و پس از آن گروه‌هایی از بوشهر، خراسان شمالی، گیلان، مازندران، استان مرکزی، خراسان جنوبی و کردستان به صورت دوره‌ای به نمایشگاه اعزام شدند.
    کشاورزی از ابتدا تاکنون
    دانش سنتی، محصولات منحصر‌به‌فرد و مراسم آیینی، منابع ژنتیکی و دستاوردها و فناوری‌های جدید در کشاورزی، چهار محور اصلی این کمیته بود که تصمیم گرفته شد در غرفه ایران در معرض دید عموم قرار گیرد. در بخش دانش سنتی، مهم‌ترین مصادیق دانش سنتی در کشاورزی ایران از جمله قنات، آبیاری کوزه‌ای، سازه‌های آبی و آسیاب‌های بادی به نمایش گذاشته شد، اما محصولات منحصربه‌فرد و مراسم آیینی در دو بخش مجزا ارائه شد. در بخش محصولات هم انار، پسته، گردو، فندق، زعفران، زرشک، انگور، کشمش، خرما، انجیر، چای، برنج، گندم، خاویار و گیاهان دارویی اقلامی بودند که در نمایشگاه عرضه شدند و در بخش مراسم آیینی نیز مراسمی برای هر یک از اقلام و کالاهای فوق‌الذکر اجرا شد.
    برکت سفره جهانی و فرهنگ ایرانی
    به منظور حضور فعال ایران در نمایشگاه جهانی میلان، کمیته «علمی و فناوری» یکی از کمیته‌های فعال بود که کوشید شعار «نوآوری، برکت سفره جهانی و فرهنگ ایرانی» را در نمایشگاه مطرح کند. از فعالیت‌های دیگر این کمیته پخش مجموعه‌ای از مستندات مجازی و تیزرهای ده دقیقه‌ای و نمایش چند محصول ایرانی دارای مزیت‌های نسبی و رقابتی و گاهی اوقات مطلق نسبت به کشورهای دیگر بود. زیرکمیته‌های این بخش عبارت بودند از: «داروهای نوترکیب»، «دستگاه لیزر» و «پیل سوختی». علاوه بر موارد ذکر شده، این کمیته، کتاب‌ها و سی‌دی‌هایی را نیز ارائه کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان و دستاوردهای علمی و فناوری ایران را معرفی می‌کرد. از موارد دیگر فعالیت‌های علمی این کمیته، ارائه موفقیت‌های کشور در زمینه‌های فراصنعتی و بالاخص پیشرفت در ارتباط با «فن‌آوری نانو» بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت