گردشگری و میراث فرهنگی در سالی که گذشت

یادگارهای رئیس جدید میراث فرهنگی درسال۹۵

عصر نمایشگاه- انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، تخریب خانه فروغ فرخزاد، برپایی نمایشگاهی در آلمان و راه‌اندازی خط کشتی‌رانی ایران و عمان از جمله خبرهای گردشگری و میراث در سال ۹۵ بود.

یادگارهای رئیس جدید میراث فرهنگی درسال۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، سال گذشته با راه‌اندازی خط کشتی رانی بین ایران و عمان باب جدیدی در حوزه گردشگری دریایی ایران باز شد. عمانی‌ها از طریق دریا وارد ایران شدند تا بتوانند راه دریایی بین ایران بندر خصب و عمان را گسترش دهند. از آن سو کشتی‌های عمانی در جزیره قشم پهلو گرفتند و از بندرعباس نیز رفت و آمد به عمان تسهیل شد.

    چابهار نیز به این خط پیوست و قرار است که کشتی‌ها از بندر چابهار به عمان در رفت و آمد باشند. در این باره، مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی خط کشتیرانی چابهار-عمان خبر داد و گفت: در نظر داریم تا قلعه تاریخی روستای گردشگری قلعه نو را درشهرستان سیستان به اقامتگاه تبدیل کنیم.

    کامبیز مشتاق گوهری به خبرنگار مهر گفت: تنها خط کشتیرانی ایرانی بین عمان و چابهار راه‌اندازی شده است و قرارداد آن توسط یکی از شرکت‌های بلوچستانی به سرانجام رسیده است. به این ترتیب گردشگران ایرانی می‌توانند در مدت سه ساعت به‌صورت مستقیم از چابهار به عمان و بالعکس با 400 تا 600 هزار تومان هزینه، سفر دریایی داشته باشند. به این ترتیب سفر عمانی‌ها به بندر چابهار نیز تسهیل خواهد شد.

    ریاست سازمان میراث فرهنگی به یک زن سپرده شد

    زمانی که رفتن مسعود سلطانی‌فر از سازمان میراث فرهنگی به وزارت ورزش و جوانان قطعی شد، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید بالا گرفت. برخی بر این امید بودند که رئیس جمهور به خواسته‌های آن‌ها احترام بگذارد و از میان فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و پیشنهادی آن‌ها یک نفر را برگزیند. به همین دلیل شروع کردند به دادن پیشنهادهای مختلف. اما در یک اقدام غافلگیرانه، سال گذشته برای اولین بار ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به یک زن سپرده شد تا در کابینه دولت یازدهم زنان نیز حضور داشته باشند.

    زهرا احمدی‌پور که تا آن زمان مدیرکل تقسیمات کشوری بود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با من ظهر امروز در رابطه با ریاست سازمان میراث فرهنگی صحبت شد و من این مسئولیت را با کمال میل می‌پذیرم ولی هنوز حکم نهایی ابلاغ نشده است. تاکنون مسئولیتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشته‌ام ولی در این حوزه مطالعات زیادی انجام داده‌ام، همچنین معتقدم که باید اولویت های سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موازات هم در نظر گرفته شود.

    خانه فروغ فرخزاد تخریب شد

    هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم سینما که به صورت اتفاقی در جریان این موضوع قرار گرفته بود با در اختیار قراردادن تصاویری از ساختمان جدیدی که به جای خانه فروغ در حال ساخت است به خبرنگار مهر گفت: من سال‌ها در این خانه رفت و آمد داشتم و می‌دانم که این مکان خانه قدیمی فروغ فرخزاد بوده است. چند سال پیش متوجه شدم که این خانه را فروخته اند و امروز به‌صورت اتفاقی وقتی از کنار خانه رد می‌شدم دیدم که آن را نه تنها تخریب کرده‌اند بلکه به جای آن ساختمان مسکونی دیگری در حال ساخت است. من نمی‌دانم که قدمت این خانه چند سال بود اما از سال 55 که با کاوه گلستان آشنا شدم حتی تا پس از مرگ فروغ می‌دانم که این خانه متعلق به او بوده است. اما نمی‌دانم که کاوه تا چه سالی در این خانه مستقر بود. پس از مرگ کاوه و نیمه متروک ماندن این خانه به دلیل سکونت خانواده‌اش در خارج از کشور، دور از ذهن نبود که این خانه تخریب شود. دو سه سال پیش خانه فروغ فروخته شد و اکنون به جای آن آپارتمانی سه طبقه با دو پارکینگ و سایر امکانات رفاهی ساخته می‌شود.

    اشیای موزه‌ای ایران به آلمان می‌رود

    سال گذشته بیشترین اخبار موزه‌ای حوزه موضوع نمایشگاه آثار تاریخی ایران در آلمان بود. در این باره محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور از برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در آلمان خبر داد و گفت: حدود 425 قلم شی باستانی از مناطق کویری از جمله جیرفت در ماه مارس به آلمان برای نمایش می‌رود. این نمایشگاه می‌تواند مانند نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران ابعاد جهانی داشته باشد و در قالب یک تور جهانی به کشورهای مختلف برود. قرار است این نمایشگاه 26 فروردین ماه 96 در شهر بن آلمان افتتاح شود.

    ویلای پناهی در آستانه تخریب

    قرار است یک نهاد، ویلای پناهی ساخته شده توسط رولان مارسل دوبرل معمار فرانسوی را در خیابان انقلاب را تخریب و جای آن مجتمع تجاری احداث کند. این خبر را رسانه‌ها درحالی کار کردند که هنوز این خانه نه شناسایی شده بود و نه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بود. درحال حاضر وضعیت این خانه پس از رسانه ای شدن تخریب آن، مناسب است.

    تاریخ آران و بیدگل فدای یک خیابان شد

    اما فاجعه بدتر اینکه خانه های ثبتی و ارزشمند بافت تاریخی آران و بیدگل شبانه تخریب شد تا فردای آن، لودرها باقی مانده خانه‌ها را برای احداث یک خیابان جمع کنند.  تعدادی از شهروندان ساکن در آران با خبرگزاری مهر تماس‌های مکرری داشته و تصاویری از تخریب خانه‌های تاریخی این محله‌های قدیمی را در فضاهای مجازی منتشر کرده اند تا شاید صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

    آن‌ها نسبت به تخریب این بناها واکنش نشان داده و معترض هستند و گفتند که خیابان افتخار الاسلام نه مصوبه میراث فرهنگی را دارد و نه تخریب خانه‌های با ارزشی که در این محدوده قرار گرفته قانونی است.

    محله بازار و چارسوق شهرستان آران یک محله قدیمی و در حقیقت بافت تاریخی آن است که شهرداری قصد دارد در این محله دو خیابان 17 شهریور و مفتح را به هم متصل کند برای این کار باید خیابانی ایجاد شود که نامش را خیابان افتخار الاسلام گذاشته اند در راستای احداث این خیابان در این محله تاریخی، تعدادی خانه ثبت شده در فهرست میراث ملی و خانه دارای ارزش معماری وجود داشته که در روزهای اخیر یا به کلی تخریب شده اند و یا باقی مانده های آن در انتظار تخریب هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت