نمایشگاه بهاره قیمت‌ها را کنترل کرد

عصر نمایشگاه- نخستین نشانه ورود به رونق، از بازار قابل رؤیت است. اگر بازار روی خوش به تولید‌کنندگان نشان دهد آنها مصمم‌تر به تولید می‌پردازند و حجم فعالیت‌های خود را گسترده‌تر می‌کنند. بدین جهت در روزهای اول سال جدید سراغ بازارهای مختلف رفتیم تا ببینیم مردم سال ۹۶ را چگونه شروع کردند.

نمایشگاه بهاره قیمت‌ها را کنترل کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایران، هفت روز از سال 96 گذشت.سالی که نامگذاری آن نشان می‌دهد مسئولان راه طولانی و سختی را پیش رو دارند و باید برای تولید و اشتغال فراتر از برنامه‌هایی که سال‌های پیش داشتند حرکت کنند.از ابتدای سال‌جاری مسئولان به نقاط مختلف کشور رفتند تا طرح‌هایی را که به بار نشسته است را افتتاح کنند.در این میان بارها پیش‌بینی شده که تولیدکنندگان در سال96 شرایط خوبی را خواهند داشت زیرا ضمن قرار گرفتن در صدر فهرست اخذ تسهیلات بانکی از سوی دولت، به‌واسطه برنامه ششم از حمایت‌های خوبی بهره‌مند خواهند شد تا با رشد نقدینگی واحدهای تولیدی، رونق به خیلی از بازارها برگردد و سایه رکود کمرنگ شود.در این میان نخستین نشانه ورود به رونق، از بازار قابل رؤیت است. اگر بازار روی خوش به تولید‌کنندگان نشان دهد آنها مصمم‌تر به تولید می‌پردازند و حجم فعالیت‌های خود را گسترده‌تر می‌کنند. بدین جهت در روزهای اول سال جدید سراغ بازارهای مختلف رفتیم تا ببینیم مردم سال 96 را چگونه شروع کردند.

    نخستین جایی که به آن سر زدیم صنف پوشاک بود.نادر کمالی از فروشندگان لباس‌های زنانه و بچگانه با اشتیاق از روزهای شب عید می‌گوید.وی گفت: شاید نخستین شب عیدی بود که مردم برای خرید کالای ایرانی تمایل نشان می‌دادند ودیگر نیازی نبود که ما بگوییم جنس عرضه شده تولید کشور دیگری است.خوشبختانه مردم به این نتیجه رسیدند که کالای ایرانی مرغوبیت لازم را دارد و خرید آن باعث پشیمانی نمی‌شود.وی افزود:شب عید امسال بیشترین فروش را داشتیم.سال‌های گذشته در طول سال فروش تا حدودی خوب بود اما سال 95 بازار خوب نبود و مردم مانند گذشته خرید نمی‌کردند ولی روزهای پایانی سال بخشی از کسری‌ها جبران شد و اکنون فروشندگان می‌توانند چک‌های خود را پاس کنند.کمالی خاطرنشان کرد:چین بازار پوشاک ایران را تحت تأثیر محصولات خود قرار داده است لذا در سال جدید امیدواریم این موضوع کنترل شود تا بتوان با رشد تولید و اشتغال، به اقتصاد کشور کمک کرد.تولیدکنندگان ایرانی با مشقت زیادی به امر تولید می‌پردازند لذا حمایت مردم و دولت از تولید‌کنندگان وطنی می‌تواند باعث تشویق واحدهای تولیدی و صنعتی و جلوگیری از خروج ارز شود. اما یکی دیگر از فروشندگان وضعیت بازار را مثبت ارزیابی نکرد و گفت مردم پولی برای خرید ندارند.وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد ما چگونه می‌توانیم انتظار فروش کالاهای خودمان را داشته باشیم.مردم ترجیح می‌دهند مواد غذایی را در اولویت خرید خود قرار دهند.لذا خرید پوشاک برای آنها هیچ اولویتی ندارد.وی تأکید کرد:بازاریان روزهای خوبی راپشت سر نمی‌گذارند و همواره رکود دامنگیر بخش‌های مختلف شده است.


    بازار شب عید، یکسال را جبران کرد
    سید ناصر موسوی‌نژاد یکی از فعالان صنف کیف و کفش در منطقه هفت حوض در مورد وضعیت بازار این حرفه گفت:در طول سال گذشته بازار با رکود مواجه بود و مردم برای خرید کیف و کفش اقدام نمی‌کردند ولی در روزهای پایانی سال جبران و بازار با رونق خوبی همراه شد.بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که رکود در این حوزه در حال کمرنگ شدن است. وی که فقط کیف وکفش تولید داخل را عرضه می‌کند اظهار داشت:قیمت کیف و کفش ایرانی روی هر فاکتور بین 5 تا 10 هزار تومان گران شده است و این رشد قیمت ربطی به مغازه داران ندارد.درواقع، تولید‌کنندگان قیمت‌های خود را بالا بردند.بااینکه قیمت‌ها تا حدودی گران شده است اما همچنان کیف و کفش ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی ارزان‌تر است و ازسویی کیفیت کالاهای ایرانی بالاتر است. وی ادامه داد: در چند روز اول سال جدید تعداد مشتریان مانند اوایل سال گذشته بود. قطعاً اگر باران نیامده بود میزان فروش افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.اکثر فروشندگان نسبت به سال پیش رو خوش بین هستند. لذا امیدواریم مردم با کالاهای ایرانی آشتی کنند و در حمایت از تولید داخلی گام بردارند. از وی در مورد شعار سال 96(تولید، اشتغال و اقتصادمقاومتی) پرسیدیم و اینکه این موضوع تا چه حد می‌تواند بر کسب و کار آنها اثر بگذارد.وی پاسخ داد:مردم باید به این یقین برسند که کالای ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهند.در صورت اعتماد به کالای ایرانی، تولیدکنندگان محصولات بهتری را تولید خواهند کرد.
    یکی دیگر از فروشندگان کیف و کفش هم گفت:قیمت چرم برای خیلی از خانواده‌ها گران است.لذا آنها به سراغ کیف و کفش چینی می‌روند و تصور می‌کنند خرید خوبی کردند.لذا تولیدکنندگان داخلی که می‌خواهند محصول کیفی ارائه دهند همواره با عدم خریدعموم مردم روبه‌رو می‌شوند.لذا همین امر باعث شده این صنف از کشوری مانند چین بیشترین صدمه را بخورد و بازارش با رکود مواجه باشد.


    میوه‌های مجلسی گران شد
    مرتضی گودرزی یکی از فروشندگان میوه و تره بار منطقه امامت درباره وضعیت این روزهای بازار گفت:سال‌های گذشته مردم قبل از شروع سال خریدهای خود را می‌کردند و نگرانی از این امر داشتند که در شروع سال با کمبود میوه خوب روبه‌رو شوند. ولی امسال چنین اتفاقی رخ نداد و همه به اندازه مصرف و میهمانان خود خرید می‌کردند.وی با بیان اینکه قیمت میوه ثابت بود و تغییر زیادی پیدا نکرد افزود:قیمت پرتقال و سیب مجلسی تا حدودی گران شد و به 9هزار تومان رسید.قیمت این میوه‌ها از 6 هزار تومان شروع می‌شد.اتحادیه از تمام واحدهای صنفی خواسته بود که در قالب میوه مجلسی فروش نداشته باشند تا قیمت‌ها دچار نوسان نشود. ولی خیلی از میوه فروشی‌ها چنین موضوعی را رعایت نکردند و با جداسازی میوه‌ها، قیمت‌ها را گران کردند.وی اظهار داشت:توان خرید مردم کم شده است.لذا مانند سال‌های گذشته معدود افرادی بودند که صندوقی خرید کنند.


    بازار ما از رونق نمی‌افتد
    جواد ترابی که سالیان طولانی است عرضه‌کننده گوشت، مرغ و ماهی به مردم است درباره وضعیت فروش و بازار گفت:قیمت انواع گوشت بعد از محرم و صفر سال گذشته افزایش پیدا کرد و با‌وجود اینکه قرار بود کاهش پیدا کند اما گرانتر شد.قیمت گوشت در برخی از مناطق تا 52 هزار تومان هم فراتر رفت.اکنون قیمت گوشت بین 38 تا 45 هزار تومان در نوسان است. مرغ هم بین 6 تا 7 هزار تومان قیمت می‌خورد.قیمت ماهی قزل‌آلا (پرمصرف‌ترین ماهی) هم شب عید تا کیلویی 23 هزار تومان گران شد.وی ادامه داد:با اینکه قیمت گوشت نسبت به سال‌های گذشته گران شده است اما مردم چاره‌ای جز خرید ندارند.لذا سعی می‌کنند از سایر هزینه‌های خود بزنند تا بتوانند گوشت خریداری کنند.بدین جهت طی این مدت میزان فروش مرغ در مقایسه با گوشت بیش از دو برابر شده است. میزان خرید گوشت نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.
    نمایشگاه بهاره قیمت‌ها را کنترل کرد
    سعید ابراهیمی که در فروش شیرینی، آجیل و شکلات بیش از 17سال تجربه دارد در مورد بازار صنف خود اینگونه تحلیل کرد که بازار نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.علت اصلی که بازار در این روزها کمی به تکاپو افتاد ثابت ماندن قیمت‌ها که بخشی از آن به‌واسطه برپایی نمایشگاه بهاره است.وی افزود: سال‌های گذشته زمانی‌که به روزهای پایانی سال می‌رسیدیم قیمت‌ها بین 10 تا 20درصد گران می‌شد ولی امسال چنین اتفاقی رخ نداد. قیمت‌هایی که آجیل دارد اگر افزایش قیمت مجددی هم صورت می‌گرفت فروش بیش از 30درصد کمترمی شد.فروشندگان به اندازه کافی طی سال گذشته رکود را تجربه کردند لذا ادامه آن مشکلات این صنف را چند برابر می‌کرد.
    در نتیجه‌گیری این روزها باید بگویم که بازار روی خوش خود را تقریباً به تولیدکنندگان نشان داده است.به هر صنفی که روز گذشته سر زدیم نسبت به آینده امیدوار بودند البته برخی‌ها هم از اینکه بازار رکود خود را ادامه خواهد داد حرف می‌زدند.لذا مهم‌ترین نکته این است که در طول سال 96 همچنان تولید ملی ارجح برای سبدخرید خانوارهای ایرانی باشد تا بازار با رونق خود بتواند مشکلات اقتصادی و بخصوص اشتغال را از بین ببرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت