پسماند غذا در نمایشگاه را کاهش دهیم

عصر نمایشگاه- | فهرست غذای پیشنهادی می‌تواند به شما کمک کند تا غذای کمتری را به محل دفن زباله‌ها بفرستید.

پسماند غذا در نمایشگاه را کاهش دهیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»، بر پایه گزارش سال گذشته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هر سال حدود یک سوم از کل غذای تولید شده برای مصرف انسان‌ها که تقریبا بالغ بر 1.3 میلیارد تن تخمین زده می‌شود، به هدر می‌رود و در نتیجه انرژی، آب و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید و پاکسازی آن نیز بیهوده مصرف می‌شود.
    به گفته نهادهای سازمان ملل، این میزان مواد غذایی برای سیر کردن 800 میلیون گرسنه در جهان کافی است.
    میزان کربن تولید شده از غذای اتلاف شده برابر با 3.3 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال است. اگر این میزان کربن توسط یک کشور تولید می‌شد، در این صورت در رتبه سومین منتشرکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان پس از چین و آمریکا قرار می‌گرفت که نشان می‌دهد استفاده بهینه از غذا تاثیر قابل توجهی در تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدودکردن روند افزایش گرمای زمین خواهد داشت. در جهان صنعتی عامل اصلی اتلاف غذا، مصرف‌کنندگانی هستند که بیش از اندازه خرید می‌کنند و غذایی را که مصرف نمی‌کنند، دور می‌ریزند اما در کشورهای در حال توسعه، اتلاف غذا نتیجه زراعت ناکارآمد و فقدان تسهیلات ذخیره‌سازی مناسب است. فائو هزینه غذای هدر شده به جز ماهی و غذای دریایی را بر مبنای قیمت‌های تولیدکننده 750 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است. نهادهای غذایی سازمان ملل توصیه کرده‌اند مصرف‌کنندگان با رعایت کردن توصیه‌های ساده مانند برنامه‌ریزی تهیه غذا و فهرست خرید، در این تلاش جهانی مشارکت داشته باشند. خرده‌فروشان نیز می‌توانند با ارائه تخفیف برای غذاهایی که مهلت انقضای آنها نزدیک شده و ارائه برچسب‌های استاندارد شده یا بخشیدن میزان بیشتری غذا در این زمینه کمک کنند در حالی که رستوران‌ها می‌توانند انتخاب‌های منوی خود را محدودتر کرده و برآوردی از میزان غذای اتلاف شده داشته باشند.
    یکی از مکان‌هایی که غذای پسماند زیادی تولید می‌کند، نمایشگاه است. «positive impact» در سال 2005  کار خود را آغاز کرد تا برنامه آموزش خوبی را برای صنایع نمایشگاهی در جهت کمتر شدن پسماند غذایی فراهم  کند. بنیانگذار این موسسه، فیونا پهلام نیز هدایت مراسم‌های حفاظتی Ltd و کرسی اختیاری ISO 20121  را  که یک سیستم مدیریتی برای استفاده درست از منابع رویدادها و الهام گرفته شده از بازی‌های المپیک و پارالمپیک است‌، مدیریت می‌کند. در ژانویه سال 2016 پهلام کرسی ریاست همایش‌های بین‌المللی تخصصی را در اختیار گرفت که بیش از 20هزار عضو دارد.
    در اینجا چند نکته ساده را که شرکت پهلام در زمینه استفاده بهینه از مواد غذایی و کاهش حجم پسماند غذا برای فعالان صنعت نمایشگاهی توصیه می‌کند، ارائه می‌کنیم:
    از منابع غذایی محلی استفاده کنید
    منابع غذایی محلی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل در نمایشگاه کمک می‌کند. همچنین اگر غذای مصرفی اهالی نمایشگاه از منابع غذایی محلی تامین شود، جوامع و کسب و کارهای محلی رونق پیدا می‌کنند.
    فصلی فکر کنید
    استفاده از مواد غذایی فصلی در فهرست غذاها معمولا به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است. همچنین از کاهش  پسماندهای غذایی و کاهش نیاز به نگه داشتن مواد غذایی در فریزر، نمی‌توان گذشت. البته از دیگر نکات مثبت می‌توان به تازه بودن مواد غذایی فصلی  و طعم بهتر آنها اشاره کرد.
    دقیقا چقدر غذا احتیاج دارید؟
    اگر تعداد افراد حاضر در غرفه‌ها مشخص باشد، می‌توان با دقت بیشتری غذا سفارش داد تا شاهد پسماند کمتری در این بخش باشیم. در واقع محاسبه دقیق، میزان غذای اضافه را کاهش می‌دهد.
    با باقیمانده غذا خلاقیت ایجاد کنید
    باقیمانده‌های غذا نباید به طور مستقیم وارد سطل زباله شوند. درباره این فکر کنید که آنها چگونه می‌توانند برای غذای کارکنان به کار برده شوند یا برای اهداف انسان‌دوستانه به موسسات خیریه بخشیده شوند.
    یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، تهیه غذای بازیافتی است؛ یعنی از باقیمانده غذا، غذای جدیدی تهیه کنیم و آن‌را در وعده دیگری استفاده کنیم. در اینگونه مواقع ما می‌توانیم با اضافه کردن مواد غذایی دیگر و کمی ذوق و هنر آشپزی، هم از دور ریختن مواد غذایی باقیمانده جلوگیری کنیم و هم یک وعده غذایی کاملا متفاوت و سریع و آسان داشته باشیم و هم کمتر زباله تولید کرده باشیم. مواد اولیه این نوع غذاها بسته به نوع مواد غذایی بازمانده از وعده ناهار یا شام شما است. پس زیاد نگران تهیه مواد اولیه این نوع غذاها نباشید. چون این نوع غذاها را می‌شود با کمترین امکانات و مواد غذایی اولیه‌ای که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود، تهیه کرد.
    غذای استفاده شده و هدر رفته را بازبینی کنید
    مخصوصا در بوفه‌ها بازبینی اینکه چه میزان غذا مصرف شده و چه میزان دور ریخته شده، مفید است. پیگیری میزان مصرف و هدر رفتن غذا تعدیل سازی آن را در آینده میسر می‌کند. هدف این است که میزان مناسبی غذا در رویدادها فراهم شود.
    از سطل زباله استفاده کنید
    سطل‌های تفکیک زباله نقش مهمی در میزان غذای استفاده شده و هدر رفته دارند. با انتخاب سطل‌های تفکیک مواد برای نمایشگاه، به حفاظت از محیط زیست کمک کنید، همان طور که می‌دانید، قرار دادن انواع غذا در محل درست، آسان‌تر است.

    نویسنده: مارال لاریجانی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت