در نشست با وزیر فرهنگ ایران عنوان شد

علاقه‌مندی اسلواکی برای مشارکت در نمایشگاه کتاب تهران

عصر نمایشگاه- وزیر فرهنگ کشور اسلواکی گفت: علاقمندیم فیلم‌های اسلواکی در ایران ارائه شود. همچین دو ایرانی در جشنواره تصویرگران ما در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ جوایزی را دریافت کردند و علاقمندیم در آینده ما نیز در نمایشگاه کتاب در تهران مشارکت کنیم.

علاقه‌مندی اسلواکی برای مشارکت در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس، نشست امضای تفاهم وزیر فرهنگ اسلواکی با وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش در وزارت ارشاد و با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد و معاونین وی برگزار شد. در ابتدای این نشست صالحی امیری ابراز امیدواری کرد این دیدار مقدمه‌ای برای تعمیق روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد.

    وی گفت: در دور اول مذاکرات ایران و طرف اسلواکی توافقاتی را برای همکاری‌های مشترک فرهنگی داشتیم. معاون فرهنگی، سینمایی، هنری و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات و در حوزه‌های مختلف دیگر مذاکرات و تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم و قرار شد در آغاز حرکت برنامه عملیاتی برای سال 96 و 97 (2017 و 2018) تعیین کنیم.

    وزیر ارشاد ایران تاکید کرد: توافقات کلی در حوزه هفته‌های فرهنگی حضور دو کشور در نمایشگاه کتاب، همکاری در حوزه سینما، همکاری در حوزه هنر و دیپلماسی فرهنگی است که توافقات کلی در این حوزه‌ها انجام شده است.

    صالحی امیری با بیان اینکه آنچه من در این نشست تاکید داشتم بیان تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران بود افزود: تاکید داشتم که این سرزمین دارای یک ریشه بسیار عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی، با میراث و اسطوره‌های بسیار بلند در عرصه ملی و بین‌المللی است که افتخارآمیز برای ایرانیان و جهانیان است.

    وزیر ارشاد ایران همچنین کشور اسلواکی را برای همکاری‌های مشترک دارای ظرفیت‌های خوب برشمرد و توضیح داد: اسلواکی پس از برجام اولین کشوری بود که تفاهم‌نامه همکاری با ما امضا کرد. حضور وزیر ارشاد تنها در ایران آغاز برنامه عملیاتی در این چارچوب است.

    مارک مدریک وزیر کشور اسلواکی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور در حال توسعه است گفت: سیاست خارجی کشور ما بر این اساس بسیج شده که سیاست جهان چهار وجه دارد معنی آن این است که برای ما مهم است روابط خوبی نه فقط با کشورهای غربی بلکه با شرق هم روابط خوبی داشته باشیم.

    وی فاصله جغرافیایی دو کشور را زیاد دانست و گفت: فرهنگ یک عامل مهم است که می‌تواند از فاصله‌ها بکاهد این تفاهم‌نامه امروز امضا شد و یک زمینه مهم برای گسترش روابط دو کشور در آینده خواهد بود. پیشنهادات زیادی از سوی معاونان وزیر ارشاد دریافت کردم. در کشور اسلواکی چند حوزه فرهنگی وجود دارد که ایران در آنها معروف شده از جمله سینما. اما ما خیلی علاقه‌مندیم در زمینه‌های دیگر بخصوص هنرهای معاصر با فرهنگ ایرانی آشنا شویم. من خوشحال می‌شوم که یک هفته فرهنگ ایرانی در اسلواکی برگزار شود و دوست دارم هفته فرهنگ اسلواکی در تهران نیز برگزار گردد.

    در ادامه هر دو وزیر به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند و سید رضا صالحی امیری در ابتدای این نشست از برگزاری نشست خبری در جهت تشریح عملکرد وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید همزمان با فصل بهار خبر داد.

    صالحی امیری در پاسخ به سوالی پیرامون جزئیات تفاهم‌نامه امضا شده گفت: توسعه روابط فرهنگی زیرساخت روابط اقتصادی و سیاسی است به همین میزان که در تقویت روابط فرهنگی تلاش کنیم معتقدیم می‌توانیم استحکام بیشتری به این دو حوزه ببخشیم.

    وی افزود: حوزه فرهنگی علاوه بر همکاری‌‌ رسمی دولت‌ها تامین روابط و اشتراکات فرهنگی میان ملت‌ها است؛ معتقدیم دیپلماسی فرهنگی از ریشه‌های محکم‌تری نسبت به سایر حوزه‌ها برخوردار است. در دولت تدبیر و امید در حوزه گسترش روابط فرهنگی قدم‌هایی برداشته شده.

    وی از همکاری به سه کشور تونس، الجزایر و اسلواکی و توسعه روابط آنها در سال 96 خبر داد.

    در پایان این نشست وزیر فرهنگ کشور اسلواکی از سهم کشورش در حوزه فرهنگ سخن گفت: در کشور اسلواکی دو بار جشنواره فیلم ایرانی داشتیم که آخرین آن در ژانویه برگزار شد اما در آینده نزدیک علاقمندیم فیلم‌های اسلواکی در ایران ارائه شود همچین دو ایرانی در جشنواره تصویرگران ما طی سال‌های 2005 و 2011 جوایزی را دریافت کردند و علاقمندیم در آینده ما نیز در نمایشگاه کتاب در تهران مشارکت کنیم. همکاری‌های فرهنگی تا به حال گسترده نبوده اما امروز این تفاهم‌نامه برای گسترش و تعمیق روابط به امضا رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت