کارشناسان صنعت نمایشگاهی معتقدند ؛

امکان تبدیل شدن سایت نمایشگاهی کرمان به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور

عصر نمایشگاه- درباره سایت کرمان همه کارشناسان صنعت نمایشگاهی به اتفاق معتقد هستند که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تبدیل شدن این منطقه به یکی قطب‌های اقتصادی وجود دارد.

امکان تبدیل شدن سایت نمایشگاهی کرمان به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از صمت ، محل دائمی نمایشگاه‌های جنوب شرق کشور، منطقه‌ای در حال گسترش و البته بااهمیت است که بر خلاف عنوان دهان پر کنش نقطه‌ای کوچک و جمع و جور در 12 کیلومتری شهر کرمان را در اختیار دارد. درباره سایت کرمان همه کارشناسان صنعت نمایشگاهی به اتفاق معتقد هستند که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تبدیل شدن این منطقه به یکی قطب‌های اقتصادی وجود دارد. فقط باید نکاتی را در این زمینه مد نظر داشت.
    این سایت که در حال حاضر در قالب دو سالن زیبا (فضای کلی نمایشگاه از دور، به‌ویژه در شب نمای بسیار زیبایی دارد) طراحی شده، به طور کلی حدود 6 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را برای برپایی رویدادهای مختلف فراهم می‌کند. ساخت یک مجموعه نمایشگاهی به نسبت مجهز در قلب کویر و در منطقه‌ای که به طور تقریبی هیچ مکان تفریحی یا تفرجگاهی در اطراف آن وجود ندارد، اگرچه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و دسترسی همه مردم همواره با مشکلات عدیده‌ای همراه است اما ساخت‌وسازها در این منطقه نشان می‌دهد که تلاش‌های بسیاری برای توسعه صنعت نمایشگاهی استان انجام شد و عرقی که زیر آفتاب داغ کرمان ریخته شده، از سر دلسوزی برای این صنعت است.

    اکنون زمان ورود دولتی‌هاست
    ساخت‌وساز یک نمایشگاه در شرایط نه چندان ایده‌آل کویری، آن هم در منطقه‌ای که در گذشته بکر و بایر بوده کار کوچکی نیست. ارزش و اهمیت این کار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم دولت هیچ نقشی در این زمینه نداشته و همه چیز با تلاش بخش خصوصی شکل گرفته است. این تلاش سال‌ها ادامه داشت و در نهایت در مهر سال 93 به گشایش سایت منجر شد. از زمان افتتاح تا امروز نیز روند توسعه به کندی ادامه داشت و به نظر می‌رسد اکنون زمان نقش‌آفرینی دولتی‌ها باشد. نقشی که اگر تقویت شود این دو سالن زیبا می‌تواند خیلی زود تبدیل به یک شهرک نمایشگاهی مدرن شود.
    امید فدایی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی کرمان در این زمینه به صمت می‌گوید: در استان کرمان بخش خصوصی در هر زمینه‌ای که وارد شده انصافا سنگ تمام گذاشته است. یک وظیفه‌شناسی و دلسوزی خاصی در مردم کرمان وجود دارد که باعث می‌شود وارد هر کاری می‌شوند آن را به بهترین شکل ممکن به نتیجه برسانند. برای مثال در زمینه صنعت خودرو و صنعت گردشگری ما حرف‌های بسیار خوبی برای گفتن داریم. در هر دوی این صنایع هم دولت کمترین نقش را دارد و این بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و بزرگ هستند که در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما درباره نمایشگاه کرمان واقعا توان ادامه سریع پروژه‌ها را نداریم. بخش خصوصی تا همین‌جا هم بیشتر از آنچه وظیفه داشته سرمایه‌گذاری کرده و با توجه به اینکه در طول سال برخی رویدادهای ما دولتی هستند، نیاز داریم که دولتی‌ها هم پای کار بیایند.
    این روزها که بخش خصوصی کم آورده و هزینه‌های شکافتن دل کویر آن هم در شرایط تحریم و سرد شدن تنور نمایشگاه‌های بین‌المللی جیب‌ها را خالی کرده بیشترین نگرانی را هیات مدیره نمایشگاه و کارکنان آن دارند که ناتوانی سایت و در طولانی مدت بی‌استفاده شدن آن به‌طور کامل برای‌شان قابل پیش‌بینی است. اینجاست که محمدرضا سخی به عنوان رییس هیات مدیره نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان به صمت می‌گوید: ما از هر نهاد خصوصی که ممکن بود کمک گرفته‌ایم تا این فضا را ایجاد کنیم و با کارکنان اندکی که در اختیار داریم، امور مربوط به برگزاری رویدادها را انجام دهیم. این سایت 12 کیلومتر با شهر فاصله دارد و هزینه‌های نگهداری سایت و انتقال مواد و محصولات مورد نیاز برای رویدادهای مختلف واقعا کمرشکن است. در این شرایط توقع داریم که دولت به منظور تامین بخشی از نیازهای ما در کنارمان باشد و برای توسعه این سایت کمکی بکند. به‌طور مثال ما هزینه‌های آب، برق، گاز و هر چیز دیگری را به صورت آزاد پرداخت می‌کنیم، کاش دولت این هزینه‌ها را به صورت صنعتی از ما دریافت کند. این توقع اگرچه درخواست زیادی نیست اما کمک بسیار زیادی به پیشبرد اهداف ما می‌کند.

    هزار و یک گام تا شهرک نمایشگاهی شدن
    سایت نمایشگاهی کرمان غیر از اینکه حداقل 10 سالن جدید برای بخش نمایشگاهی کم دارد، به چند فروشگاه درست و حسابی، درمانگاه یا در صورت امکان بیمارستان، پایگاه پلیس و حراست ویژه و از همه مهم‌تر هتل یا اقامتگاه‌های کوچک هم نیاز دارد. این نیازها فقط در صورت دارا بودن یک نگاه ایده‌آل محقق خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی کرمان اگرچه روند توسعه را طی می‌کند و هر سال بخش‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود اما این روند چنانچه بدون حمایت خاصی ادامه داشته باشد، شاید 10 سال دیگر هم نباید انتظار داشت به اهداف والایش برسد. آنطور که از مطالبات مدیران سایت می‌توان برداشت کرد، در ظاهر هیچ توقعی از دولت برای پشتیبانی مستقیم مالی وجود ندارد، بلکه مسئولان نمایشگاهی کرمان به دنبال حمایت‌های غیرمستقیم هستند.
    از نظر نگارنده غیراز موضوع حساب و کتاب‌های صنعتی برای پرداخت عوارض، مالیات و هزینه‌های مربوط به آب، گاز و برق دولت می‌تواند نهادها و سازمان‌های وابسته به خود را موظف کند تا در فواصل زمانی مشخص از سال با بودجه‌ای ثابت و مشخص دست به برپایی نمایشگاه در سایت کرمان بزنند. با توجه به اینکه در طول سال تعداد اندکی رویداد در کرمان برگزار می‌شود، این اتفاق می‌تواند ضمن رونق بخشیدن به سایت، بخشی از هزینه‌های آن را تامین کند.
    علاوه‌بر این حضور مستمر مسئولان بلندپایه دولتی در افتتاحیه‌های مربوط به سایت کرمان می‌تواند راهکار دیگری باشد که اگرچه هزینه خاصی برای دولت ندارد، اما به نوبه خود تبلیغی منحصر به فرد و فراگیر برای شناساندن این سایت به همه مردم در سراسر کشور است. بر همین اساس مشکلات و محدودیت‌های سایت کرمان نیز بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرد و سرعت توسعه افزایش پیدا می‌کند.

    جنگ اول به از صلح آخر
    نمایشگاه بین‌المللی کرمان به عنوان مهم‌ترین سایت جنوب شرق ایران نیاز به توجه بیشتری دارد. دولت و بخش خصوصی باید بدانند که در صورت توسعه یک سایت نمایشگاهی ذی‌نفع اصلی خود آنها خواهند بود. یک سایت نمایشگاهی معتبر غیراز اینکه آشیانه‌ای امن برای تجارت و توسعه صادرات در همه ابعاد و شاخه‌های صنعتی و معدنی است، می‌تواند محفلی باشد برای جذب گردشگر داخلی و خارجی که همین جذب گردشگر در نهایت به توسعه یک شهر و استان منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت