نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» برپا شد

عصر نمایشگاه- «توان دوست داشتن و دوست داشته شدن، انسان دشواری وظیفه است» عنوان نمایشگاه گروهی مولتی مدیا با گردآوری فرشید پارسی کیا است که از اول تا ۲۵ اردیبهشت ماه در گالری دنا برپا شده است. همان گونه که از عنوان این نمایشگاه بر می آید پارسی کیا شعر در آستانه احمد شاملو را دست مایه اصلی خلق اثر در این نمایشگاه گروهی گذاشته است.

نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» برپا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از آنا ، فرشید پارسی کیا گردآورنده نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» گفت: انسان‌ها موجوداتی اجتماعی با روابط بسیار پیچیده هستند و نمی‌توانند تنها زندگی کنند. همه انسان‌ها به هم نیاز دارند و تنیده گی عجیب روابطشان مفاهیم مختلفی را در بینشان بوجود آورده که از مهمترین این مفاهیم، توان دوست داشتن و دوست داشته شدن است.

    او افزود: اما رویکرد انسان درخصوص دوست داشتن و دوست داشته شدن متفاوت است و همین تفاوت ها گاه موجد اتفاقات متعددی در زندگی شخصی، خانوادگی، در سطح ملی و حتی بین المللی می شود. مثلا آمریکا زمانی که هیروشیما را بمباران کرد، دولت مردان این ابرقدرت عنوان کردند به دلیل علاقه ای که به مردم جهان داشتند از ترس گسترش قدرت دولت ژاپن چنین کاری کردند تا منافع جهانیان به خطر نیفتد.

    این هنرمند ادامه داد: با این که از عنوان نمایشگاه دوست داشتن استنباط می شود اما نوع رویکرد هنرمندان به این موضوع در بیشتر موارد تلخ و غم انگیز است و گاه دوست داشتن تبدیل به مفهوم تنفر می شود. در این نمایشگاه نیز به نوعی هر یک از هنرمندان این دو مفهوم را در تقابل با هم نشان داده اند.

    پارسی کیا در بخش دیگر سخنانش گفت: تنها بخشی از آثار این نمایشگاه جنبه فروش دارند و باقی آثار چنین رویکردی ندارند موضوع این نمایشگاه از قابلیت بسیار بالایی برخوردار است و نمایشگاه آتی گالری دنا همچنان قصد دارد به این موضوع با دعوت از دیگر هنرمندان بپردازد..

    فرشید پارسی کیا گردآونده «انسان دشواری وظیفه است» در استیمنت این نمایشگاه نوشته است،«براساس مدارک به‌دست‌آمده و پژوهش های انجام شده از دی‌ان‌ای انسان نشان می‌دهد که انسان خردمند حدود 200 هزار سال پیش از آفریقا سرچشمه گرفته است، در حدود 50 هزارسال پیش تغییرات زیادی در رفتار او پدید آمده و در همان زمان آغاز به مهاجرت کرده است. انسان خردمند با دیگر انسان تباران بچه دار شده‌اند و این باعث شده به رغم انقراض سه گونه دیگر انسان تبار دی ان ای آنها همچنان در انسان خردمند موجود باشد. انسان خردمند حامل دی ان ای انسان‌تبار دنیسووا، انسان نئاندرتال و گونه‌ای دیگر که هنوز شناسایی نشده است است. افرادی که دارای تبار غیرآفریقایی هستند بین دو تا تا چهار درصد دی ان ای نئاندرتال‌ها را دارا هستند و سه تا چهار درصد دی ان ای بومیان ملانزی متعلق به انسان‌تبار دنیسووا است و دی ان ای گروهی از شکارچی-گردآورنده آفریقایی متعلق به گونه‌ای است که هنوز شناسایی نشده است. این انسان‌ها هوش بالا، توانایی تجزیه‌وتحلیل، زبان سخن گفتن، درون‌گرایی و احساسات داشتند. این استعدادها همراه با یک بدنِ راست‌قامت با توانایی راه رفتن و بازوان آزاد برای گرفتن اشیاء، انسان‌ها را به رفتن سفرهای طولانی (مانند مهاجرت) و استفاده از ابزارها توانا ساخته است. این انسان‌ها با مهاجرت تقریباّ در تمامی نقاط جهان به جز نواحی غیرقابل سکونت (مانند جنوبگان) ساکن شده‌اند. اما از قرن بیستم میلادی وسعت سکونت انسان‌ها به جنوبگان (توسط پایگاه‌های دائمی)، دریاها (توسط سکوها) و مدار زمین (توسط ایستگاه فضایی بین‌المللی) افزایش یافته است... جمعیت انسان‌ها در زمین در سال 2011 میلادی به هفت میلیارد نفر رسید و هم‌اکنون نیز در حال افزایش است.

    جانی‌پور: تجربه کار گروهی در ایران موفق نیست

    حمید جانی پور یکی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: شعر «در آستانه شاملو » همواره برای من جذابیت خاصی داشته است و بارها و بارها آن را خوانده ام و حتی با شاگردانم در کلاس عکاسی روی این شعر کار کرده ایم از این رو زمانی که فرشید پارسی کیا گردآوردنده نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» از من دعوت کرد که برای این نمایشگاه براساس بیانیه نمایشگاه اثری خلق کنم و در آن حضور داشته باشم استقبال کردم.

    او افزود: به نظر من زمانی که نمایشگاهی براساس ادبیات گردآوری می شود بی شک باید منتظر اتفاق خوبی باشیم و ادبیات بستر بسیار خوبی برای من هنرمند بوجود می آورد که از امکانات آن بتواند تخیلش را به پرواز درآورد وبا قدرت تخیل بالا اثری را خلق کند.

    این عکاس درباره نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» گفت: خوشحالم که سایر هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه نیز به خوبی توانستند از پس این موضوع برآیند و شاهد یک نمایشگاه قدرتمند هستیم و من از تماشای آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده لذت بردم به ویژه از آثار هنرمندانی چون رحیم مولاییان، بابک حقی،آرش تنهایی و زروان..

    جانی پوربا بیان این مطلب که تجربه کار گروهی در ایران موفق نیست گفت: به نظرم برای این که چنین نمایشگاه هایی به قوام برسد نباید ایده هایی چون «انسان دشواری وظیفه است» را صرفا برای گردآوری یک نمایشگاه در مدت زمان محدود خرج کرد بلکه باید این ایده را در سال های متمادی و با گروه هنرمندان مختلف پی گرفت و در هر نمایشگاه مجموعه ای از آثار یک گروه از هنرمندان را به نمایش گذاشت تا در گذر زمان بتوانیم از یک ایده جواب خوبی بگیریم.

    او افزود: گالری دنا یکی از گالری های پیشرو و ایده پرداز است و تجربه نشان داده این گالری برخلاف بسیاری از گالری ها در پی این نیست که برای هر نمایشگاه تعدادی اثر از یک سری هنرمند که پیشتر کار کرده اند گردآوری کنند بلکه دراین گالری شاهد این اتفاق هستیم که برای برپایی هر نمایشگاه گروهی مدت ها ایده پردازی می شود و در نهایت پس از نوشته شدن بیانیه نمایشگاه یک سری هنرمند دعوت به همکاری می شوند و بعد شروع به کار می کنند.

    عسگری: تصویر کشیدن شعر کار دشواری بود

    فرزین عسگری کیا یکی دیگر از عکاسان شرکت کننده دراین نمایشگاه گفت: زمانی که فرشید پارسی کیا از من دعوت کرد که براساس شعر «در آستانه» یک اثری را برای حضور در نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» خلق کنم مدت ها به این موضوع فکر کردم و بارها و بارها این شعر را خواندم . شعر در آستانه بار عاطفی و معنایی بالایی دارد و در این شعر شاهد جزییات بسیاری هستیم که ارتباط برقرار کردن به مفاهیمی که در این شعر مطرح می شود چیز دیگری است و تبدیل این مفاهیم به تصویر کار دیگری است.

    او ادامه داد: به تصویر کشیدن این شعر برای من آن قدر کار دشواری بود که در مرحله ای تصمیم داشتم که انصراف بدهم اما در نهایت توانستم عکسی بگیرم که با این شعر ارتباط داشته باشد. از این رو به غیر از این شعر در کنار این عکس استیمنت اثر را نیز نوشته ام و کسی که می خواهد با این عکس ارتباط برقرار کند در ابتدا باید این شعر را بخواند و پس از خواندن استیمنت هنرمند به تماشای این عکس بیاستد تا بتواند حلقه ارتباطی اثر را کشف کند.

    به گفته عسگری کیا، این نخستین تجربه این هنرمند است که براساس یک شعر عکاسی کرده است و عکاسی به این شیوه درواقع به نوعی سفارش به هنرمند می‌داند اما جنس این سفارش بی‌شک با سفارشی که برای تبلیغات به یک هنرمند داده می‌شود متفاوت است و چون ایده این شعر در ذهن خود هنرمند شکل نگرفته است و هنرمند در ابتدا با این ایده انس و الفت بگیرد و پس از آن باید بتواند براساس آن ایده اثری را خلق کند.

    این عکاس دربخش پایانی سخنانش گفت: با این که این نخستین تجربه من برای خلق اثر بر اساس ادبیات و یک شعر است اما این کار آن قدر برای من جذابیت داشت که قصد دارم از این پس با این شیوه اقدام به خلق اثر هنری بکنم چون وقتی با این شیوه اثری خلق می کنید به نوعی دارید خودتان را در بوته آزمایش قرار می دهید و این تکاپوی ذهن برای خلق اثر هنری بسیار لذت بخش است.

    حقی: به مرور تکنولوژی جای انسان ها و روابط انسانی را می‌گیرد

    بابک حقی دیگر عکاس شرکت کننده دراین نمایشگاه گفت: وقتی فرشید پارسی کیا سوژه نمایشگاه را با من در میان گذاشت با توجه به این که همواره در آثارم به موضوع انسان دوستی و دوست داشتن توجه می کنم، حضور در این نمایشگاه جذاب بود. چون در دنیای کنونی و زندگی مدرن انسان ها هر روز تنها تر می شوند و به مرور تکنولوژی جای انسان ها و روابط انسانی را می گیرد و همین موضوع حس بسیار دردناک و غمگینی به انسان می دهد. در چنین شرایطی کار کردن با موضوعات انسانی شاید کمک کند که انسان ها دوباره عمیق تر به موضوعاتی چون دوست داشتن توجه کنند.

    او افزود: من عکاسی را با عکاسی تئاتر شروع کردم و بعدها به سمت فاین آرت گرایش پیدا کردم و دراین شیوه من برای تمام عکس هایم فضاسازی می کنم و عکس هایم را براساس ایده ای که دارم یا مونتاژ می کنم و یا با چیدمانی که می سازم خلق می کنم.

    حقی با بیان این مطلب که هنرمندان همواره از آثار هنری یکدیگر متاثر هستند گفت: یک هنرمند همواره متاثر از موسیقی، ادبیات، تئاتر و سینما است و زمانی که هنرمند آگاهانه تصمیم بگیرد که متاثر اثر خاصی باشد کار تا حدودی دشوار می شود چون باید این تاثیر پذیری را در اثری که خلق می کند نشان دهد.

    نصری: زمان برای خلق اثر کم بود

    احسان نصری دیگر هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: اثری که من در نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» به نمایش گذاشتم از مجموعه «عشق خر» است که با تکنیک خودکار و رنگ روغن روی مقوا در ابعاد 31 در 31 خلق شده است و طراحی بسیار پرکاری است. این اثر سیاه سفید است و مرکز آن با رنگ روغن سفید کار شده و باقی اثر با خودکار مشکی کار شده است.

    او افزود: در این اثر با یک حیوان مواجه می شویم که مادرش را از دست داده و یک انسان خودش را در مقام مادر او قرار داده و به این حیوان مهرورزی می کند و نقطه تمرکز این اثر انسان است.

    به گفته نصری ایده نمایشگاه برای این هنرمند بسیار جذاب بوده و پس از این که شعرر در آستانه شاملو را بارها مطالعه کرده است تصمیم گرفته این اثر را خلق کند و همچون سایر آثار پیشین این هنرمند شاهد حضور و هم زیستی انسان و حیوان در این اثر او هستیم.

    او افزود: زمانی که من برای خلق اثر در اختیار داشتم بسیار کم بود وگرنه دوست داشتم روی این موضوع در ابعاد بزرگتر کار کنم.

    نصری در ادامه با اشاره به تفاوت گالری دنا با سایر گالری ها گفت: گالری دنا از جمله گالری های پیشرو است که بیش از هر چز ایده برایش اهمیت دارد و تمرکزش را روی آثار خلاقانه می گذارد و برخلاف بسیاری از گالری ها تمرکزش را بر روی آثار دکوراتیو نمی گذارد و نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» یکی از موفق ترین نمایشگاه های این گالری است و در آن هر یک از هنرمندان از زاویه دید خود به موضوع دوست داشتن پرداختن پرداخته اند و آن را دستمایه خلق اثر خود قرار داده اند.

    ثقفی: آیا انسان ها حاضرند زندگی خود را فدای فرزندانشان کنند

    محسن ثقفی دیگر هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: اثری که از من در نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» شاهد هستید یک چیدمان است با عنوان «صبح روز بعد» و در این چیدمان من خاطره جمعی تمام کسانی که درگیر مسائل عاطفی هستند را بازسازی کرده ام. بخشی از این ارتباطات به ازدواج و ادامه نسل منجر می شود و برخی نیز چنین پایانی ندارد.

    او افزود: یکی از موضوعاتی که در این اثر به آن توجه کرده ام این بود که آیا انسان ها حاضرند زندگی خود را فدای فرزندانشان کنند یا نه آیا از انتخاب این دوست داشتن احساس رضایت می کنند یا خیر. در این چیدمان من به نوعی فضای خلاصه شده یک خانه را به نمایش گذاشته ام.

    این هنرمند ادامه داد: زمانی که ایده برپایی این نمایشگاه از سوی فرشید پارسی کیا مطرح شد مقاومت کردم که در این نمایشگاه شرکت نکنم اما در نهایت جرقه ای در ذهنم خورد و تصمیم گرفتم که در این نمایشگاه شرکت کنم به نظر من دوست داشتن و مهر ورزی به دیگری آن قدر مفهوم بزرگی است که به تعداد افراد می توان بر اساس آن اثر هنری خلق کرد و این موضوع قابلیت این را دارد که دستمایه خلق چندین نمایشگاه دیگر نیز بشود.

    تنهایی: دوست داشتن مفهوم بسیار پیچیده ای است

    آرش تنهایی دیگر هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه گفت:موضوع نمایشگاه «انسان دشواری وظیفه است» بسیار چالش برانگیز و خلاقانه است و من در این نمایشگاه یک اثر میکس مدیا کولاژ ارائه داده ام. مدت هاست که در اتاق کارم یک نه که با تکنیک سیلک اسکرین خلق شده است زده ام این نه در واقع پاسخی است که من باید در مقاطع زندگی ام به برخی پیشنهادها و حتی خواسته های خودم بدهم.

    او افزود: در اثری که در این نمایشگاه ارائه کرده ام من این نه را با تصویر مرلین مونرو تلفیق کرده ام و به نوعی به او پاسخ نه داده ام.

    به گفته تنهایی، دوست داشتن موضوع بسیار عمیق و بزرگی است و پرسش این جاست که وقتی ما از عشق حرف می زنیم از چه چیزی حرف می زنیم. اگر تنها هشتک دوست داشتن را در صفحات مجازی جست وجو کنید با مجموعه ای از تصاویری روبرو می شوید که در زندگی روزمره بارها با آن مواجه هستید اما این تصاویر هیچ یک آن گونه که باید معنای دوست داشتن را نمی دهند و در اثری که ارائه کرده است نه بزرگ به یک پیشنهاد دوست داشتن داده است. پیشنهادی که بی شک اگر در عالم واقع داده می شد پاسخ دیگری داشت.

    در این نمایشگاه شاهد نمایش آثاری از آرش تنهایی، محسن ثقفی ، حمید جانی پور،بابک حقی ، مصطفا دهقانیان، یاسمن رسولی ، فرشید شفیعی،زُروان ،فرشاد عسگری کیا، سارا کاوه، رحیم مولائیان ، سیاوش مقیمیان،احسان نصری و با شعری از فرزین پارسی

    اجرای پرفورمنس توسط الهام زارع، موسیقی توسط جمال سامری،رکاب زدنِ احمد شعبانی(رکورددار سه گانه و رکورد دار آبهای آزاد جهان) برای لغو کار کودکان و گفت وگوی بینارشته ای فرزان سجودی، امیر علی نجومیان و شوکا حسینی از جمله برنامه های این نمایشگاه است.

    گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک چهار واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت