عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب:

نمایشگاه کتاب تهران دسترسی مردم به کتاب را آسان می سازد

عصر نمایشگاه- عضو شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه چرخه دسترسی اقشار مختلف مردم به کتاب های مورد نیاز را آسان می کند.

نمایشگاه کتاب تهران دسترسی مردم به کتاب را آسان می سازد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، محمد توکل صدیق افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی در چند سال اخیر دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.
    وی با بیان اینکه خلاءهایی بسیاری از نظر نحوه توزیع و دسترسی به کتاب در کشور وجود داد، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی است تا اقشار مختلف مردم در یک مقطع زمانی مشخص با مراجعه به این نمایشگاه، کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.
    صدیق تصریح کرد: البته نباید فقط متکی به برگزاری این نمایشگاه بین المللی در کشور باشیم، ضرورت دارد فروشگاه های کتاب بصورت دائمی در سراسر کشور دایر شوند تا مردم در هر زمانی که احساس نیاز به کتاب مورد نظر کردند، بتوانند آن را تهیه کنند.

    ** نقش تاثیرگذار نمایشگاه کتاب در تامین نقدینگی ناشران
    عضو شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در طول سالهای اخیر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نقش مهمی در تامین نقدینگی ناشران داشته اما بهتر است راهکار اساسی برای رونق بخشی اقتصاد صنعت نشر اندیشه شود تا تولیدکنندگان و پدیدآورندگان کتاب با عشق و علاقه همراه با سودآوری مطلوب بتوانند چرخه تولید کتاب را برپا دارند.

    ** ضرورت تقویت شبکه توزیع
    صدیق با بیان اینکه شبکه توزیع کتاب باید در کشور تقویت شود تا چرخه دسترسی مردم به این محصول فرهنگی تسریع یابد، افزود: اگر این امکان محقق شوند نمایشگاه کتاب تهران نیز محلی برای دیدن محصولات فرهنگی، بررسی آثار و برگزاری نشست های مختلف خواهد بود که برای مردم و ناشران مفید است.

    ** رایت داخلی در کشور جدی گرفته شود
    وی با بیان اینکه تبادل رایت داخلی باید در کشور جدی گرفته شود، اظهار کرد: اکنون قانون کپی رایت در کشور انجام می شود، در عین حال باید تبادل رایت داخلی را جدی بگیریم و و ناشرانی که کتابهایی دارند و چاپ نمی کنند، امتیاز چاپ آن را به ناشر دیگری واگذار کنند.
    صدیق توضیح داد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران محل مناسبی است که ناشران به تبادل رایت داخلی اهمیت دهند و با مشارکت یکدیگر اقدام به تولید کتاب کنند.

    ** فروش 800 میلیارد تومانی کتاب در سال گذشته
    عضو شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه در سال گذشته حدود 700 تا 800 میلیارد تومان کتاب فروخته شد، تصریح کرد: مردم ایران بسیار علاقه مند به خواندن کتاب هستند، باید بسترهای لازم برای تقویت شبکه توزیع کتاب بصورت عادلانه در سراسر کشور فراهم شود و فروشگاههای کتاب نیز گسترش یابند.

    ** نگاه مسوولان به کتابخوانی ارزیابی شود
    صدیق همچنین با بیان اینکه مساله کتابخوانی فقط به حوزه نشر بازنمی گردد، افزود: ارزش قائل شدن به علم، دانش و فرهنگ در جامعه، وابسته به نگاه مسوولان به این مقولات و سیاست سیاستگذاران کلان کشور از مباحث مهم در این زمینه است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
    وی، مهمترین و کلیدی ترین مساله برای تولید کنندگان و مخاطبان حوزه کتاب را کار آمد ساختن چرخه توزیع و اختصاص ویترین برای عرضه و به اندازه کافی دانست و گفت: بدلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای ناشران، بسیاری از کتابفروشی ها تغییر کاربری می دهند، ادامه این روند ویترین عرضه کتاب را با کمبود مواجه خواهد ساخت.
    صدیق اظهار کرد: اکنون برخی کتابفروشی ها به دلیل تامین هزینه و درآمد، محصولات فرهنگی به غیر از کتاب عرضه می کنند و باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
    عضو شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: نمایش کتاب در ترغیب مردم به خرید کتاب مهم است، شاید پنج درصد از کتب تولیدی به معرض نمایشگاه گذاشته شده و سایر کتاب ها در قفسه ها بر روی هم انباشته می شود اما وقتی امکانات برای ناشر فراهم باشد، ارائه کتاب به مخاطب در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.
    وی با اشاره به اهمیت دادن خانواده به عنوان یک کانون اجتماعی به امر کتاب و کتابخوانی، ادامه داد: ضرورت دارد والدین همراه فرزندان خود از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دیدن کنند و اینگونه کودکان و نوجوانان را با محل برگزاری و فروش کتاب آشنا کرده و آنها را تشویق به کتابخوانی کنند.
    سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت