معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری :

با چهار شهر صنایع‌دستی دومین کشور در جهان هستیم

عصر نمایشگاه- معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در یک نشست خبری که ۹ اردیبهشت ۹۶ در سالن فجر سازمان میراث‌‌فرهنگی برگزار شد، اقدامات معاونت صنایع‌دستی در سال ۹۵ و برنامه‌های این معاونت برای سال ۹۶ را تشریح کرد.

با چهار شهر صنایع‌دستی دومین کشور در جهان هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از میراث‌آریا، بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی کشور، با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی، گفت: «در دکوراسیون مناظره‌ دیروز جای صنایع‌دستی خالی بود. ما حاضریم که اگر صداوسیما بپذیرد حداقل جادستمال‌کاغذی خاتم را جایگزین جادستمال‌کاغذی پلاستیکی در استودیوهای مناظرات انتخاباتی بکنیم. این مسئله برای فعالان حوزه صنایع‌دستی مهم است که دیده شوند.

    صنایع‌دستی یک صنعت روبه‌رشد است و برای برطرف کردن مسائلی که در همین مناظرات عنوان می‌شود، مانند بیکاری، هویت، ارزآوری و مسائل مربوط به محیط‌زیست، صنایع‌دستی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. امیدواریم صنایع‌دستی در این مناظرات دیده شود و نامزدها هم برنامه‌های خود را در این‌باره اعلام کنند.»

    او افزود: «سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه صنایع‌دستی انجام شد و در حوزه‌های مختلف نظیر بازرگانی داخلی و خارجی رشد داشتیم. در بازارگانی داخلی با رشد 16درصدی و در بازرگانی خارجی با رشد 36درصدی ــ که بالاترین رشد در چهار سال اخیر بود ــ مواجه بودیم. به‌طور کلی در سال 95 بیشترین رشد را در طول دهه‌های اخیر داشتیم.»

    نامورمطلق خاطرنشان کرد: «در حوزه اشتغال هم رشد زیادی داشتیم. در نمایشگاه خارجی با 25 نمایشگاه خارجی رشد 67درصدی، با 19 نمایشگاه ملی داخلی 27درصد رشد، با 978 بازارچه موقت صنایع‌دستی رشد 28درصدی داشتیم.»

    او با اشاره به اقدامات خوبی به‌منظور گفتمان‌سازی و مدل‌سازی برای هدایا صورت گرفت گفت: «با حمایت زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرحی اجرا شد و پیرو آن برای اولین بار مدل‌سازی برای هدایا انجام شد و هدایای صنایع‌دستی برای مسافران درنظر گرفته شد. برای آن‌دسته از صنایع‌دستی که کاربردی بود نمونه‌ای مینیاتوری، با توجه به‌عنوان برند هر استان، به مسافران عرضه شد.»

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: «با رشد 7درصدی نسبت به سال گذشته، بیش از 7هزار غرفه در نوروز فعالیت داشتند. در زمینه فروش نوروزی هم با گذر از 42میلیارد رشد 32درصدی داشتیم. این‌ها نشان‌دهنده این است که توجه به صنایع‌دستی و فضاسازی و گفتمان‌سازی در این حوزه بیشتر شده و صنایع‌دستی نیز بیشتر پاسخ‌گوی نیازهای مردم شده است.»

    صنایع‌دستی ایرانی درحال یادگیری زبان زیبایی‌شناسی مردم دنیاست

    او با بیان اینکه صنایع‌دستی کاربردی‌تر با زیبایی‌شناسی مردم هماهنگ‌تر شده است گفت: «همچنین ما دوباره درحال یادگیری زبان زیبایی‌شناسی مردم دنیا هستیم؛ همین نکته می‌تواند بستر فعالیت‌های بیشتر را برای آینده فراهم کند. یکی از کارهای انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی فضاسازی و کالبدسازی است. در سال گذشته، خانه‌های صنایع‌دستی رشد داشته است. امیدواریم این فضاها موجب هویت‌زایی برای صنایع‌دستی می‌شود.»

    نامورمطلق، با اشاره به اینکه در سال 95 صنایع‌دستی جهانی‌تر شده است گفت: «سال جهانی بی‌نظیری را از سر گذراندیم. در سال گذشته چندین نشست آسیایی در حوزه صنایع‌دستی و برای اولین بار اجلاس جهانی شورای جهانی صنایع‌دستی را برگزار کردیم. این فعالیت‌ها به‌‌نوعی بازگشت صنایع‌دستی به عرصه جهانی بود.»

    او تصریح کرد: «کم‌کم صنایع‌دستی به‌سمت جهانی‌تر شدن رفته است. کشور ما به‌عنوان برند صنایع‌دستی دنیا در کنار هند، چین، مراکش و تایلند درحال معرفی و جا افتادن است.»

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به دانش‌بنیان‌تر کردن صنایع‌دستی در سال 95 گفت: «اگر صنایع‌دستی دانش‌بنیان نشود ماندگار و پویا و شکوفا نمی‌شود. برگزاری همایش‌های علمی مشترک با دانشگاه‌ها و ارتباط تنگاتنگ با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این موضوع کمک شایانی می‌کند. با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراکز دانش‌بنیان صنایع‌دستی را‌ه‌اندازی می‌شوند. برای شروع‌به‌فعالیت یک مرکز در تهران (خانه استاد بهزاد) و یک مرکز در اصفهان (خانه قزوینی‌ها) راه‌اندازی خواهد شد.»

    او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه دانش‌بنیان برگزاری مجمع و همایش بزرگ با فارغ‌التحصیلان صنایع‌دستی بود افزود: «همچنین برنامه‌ای تحت‌عنوان گنجینه‌ هنرهای ایرانی با دانشگاه هنر داشتیم که ارتباط ما را با دانشجویان بیشتر کرد. مسابقه بزرگ طراحی هم کمک بسیار زیادی به دانش‌بنیان‌ کردن صنایع‌دستی کرد. همچنین با همکاری یکی از شرکت‌ها طرح بزرگ زبردستان را بنا نهادیم.»

    با چهار شهر صنایع‌دستی دومین کشور در جهان هستیم

    او درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه فضا‌سازی و جهانی‌تر کردن صنایع‌دستی در سال گذشته گفت: «بحث شهرهای جهانی یکی از این فعالیت‌ها بود. اکنون چهار شهر جهانی داریم که یعنی بعد از چین دومین کشور جهان از نظر بیشترین تعداد شهر جهانی هستیم. همچنین مقرر شده است که قبل از شهرهای جهانی شهرهای ملی ایجاد کنیم. شورای عالی صنایع‌دستی نیز این طرح را پذیرفت. همچنین پیشنهاد شد که روستاهای جهانی نیز داشته باشیم تا بتوانیم برای اولین بار روستای جهانی صنایع‌دستی را معرفی کنیم و ایران اولین کشوری خواهد بود که روستاهای جهانی را معرفی می‌کند.»

    نامورمطلق، با اشاره به انیکه اقداماتی از این دست به هویت‌بخشی به شهرها روستاها و جهانی‌تر کردن آن‌ها کمک می‌کند، گفت: «صنایع‌دستی به برندسازی و و ایجاد نشان‌های جغرافیایی کمک شایانی می‌کند. در حوزه نشان‌های جغرافیایی در دو سال اخیر 23 نشان جغرافیایی اعطا شد و 10 نشان در دست مطالعه است. در سال گذشته در حوزه نشان‌ها 10 نشان بین‌المللی اصالت ازسوی شورای جهانی صنایع‌دستی دریافت کردیم و از 14 موردی که معرفی کردیم 10 مورد موفق به دریافت نشان بین‌المللی شدند. قبل ما نیز چین و هند قرار دارند.»

    او با اشاره به برگزاری اولین جشنواره صنایع‌دستی فجر گفت: «جای خالی این جشنواره احساس می‌شد، زیرا صنایع‌دستی که با تارو پود این کشور درهم تنیده شده است، جایی در جشن انقلاب نداشت. این جشنواره یکی از جشنواره‌های خوب سال گذشته بود.»

    راه‌اندازی اولین دهکده صنایع‌دستی در سال گذشته

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «در سال گذشته، اولین دهکده صنایع‌دستی در شیراز راه‌اندازی شد. قصد داریم که راه‌اندازی این دهکده‌ها را به شهرهای قم، تهران و جز آن گسترش دهیم. سال گذشته اولین مرکز بین‌المللی فروش صنایع‌دستی ایرانی در خارج از کشور نیز در کشور هلند راه‌اندازی شد؛ همچنین ماه گذشته یک نمایشگاه خوب در هلند برگزار شد.»

    او با بیان اینکه عیدانه به‌عنوان اولین نمایشگاه بزرگ در ایام عید بسیار موردتوجه قرار گرفت افزود: «امیدواریم بتوانیم در سال جاری این نمایشگاه عیدانه را گسترش دهیم. قصد داریم صنایع‌دستی را از همشکل بودن و هم‌گرا شدن دور کنیم و صنایع‌دستی به خاطره شخصی افراد تبدیل شود. فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است. صنایع‌دستی کم‌کم به‌عنوان گفتمانی، اگر نه قوی، باری متوسط در کشور موردتوجه قرار گرفته و از حاشیه خارج و به متن نزدیک شده است و صنایع‌دستی از حیات نباتی فراتر رفته است.»

    نامورمطلق تأکید کرد: «امیدواریم صنایع‌دستی با رفع بعضی مسائل نظیر جدایی از سایر اعضای پیکرش ــ همچون فرش، ‌زیورآلات و مبلمان سنتی ــ انسجام ساختاری پیدا کند. از طرفی، با رفع برخی از مشکلات نظیر بیمه صنایع‌دستی بتواند بیش‌ازپیش از هنرمندان حمایت کند. بیمه یکی از نقاط ضعف دوره مدیریتی ماست، زیرا حل نشده است؛ اما امیدواریم که بتوانیم این مسئله را حل کنیم. البته مشکل مستمری هم وجود داشت که خوشبختانه توانستیم آن را به‌صورت ساختمند حل کنیم.»

    موزه و گالری ملی صنایع‌دستی نیز در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود

    او با اشاره به برگزاری نخستین جشن ملی تولید با همکاری مدیرکل دفتر توسعه‌ای صنایع‌دستی ادامه داد: «اولین دبیرخانه منطقه‌ای صنایع‌دستی در ایران در ساختمان کوشک راه‌اندازی شد. در حوزه ارزش‌یابی، کمیته ارزش‌یابی با رشد مناسبی فعالیت‌هایش را ادامه داد. ارزش‌یابی هنرمندان به‌خوبی دنبال می‌شود.»

    نامورمطلق، با اعلام این خبر که انتخاب سه شهر به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی قطعی شده است، گفت: «شهر نودشه کرمانشاه به‌عنوان شهر ملی گیوه، شهر گنبد کاووس گلستان به‌عنوان شهر ملی قالی و زیور‌آلات ترکمن، و شهرضای اصفهان به‌عنوان شهر ملی سفال در نشست اولیه اعلام شده است. چند پرونده نظیر یک شهر در همدان، یک شهر در فارس و یک شهر در آذربایجان‌غربی نیز قرار است شهر ملی شوند.»

    او با اعلام اینکه هولدینگی برای صنایع‌دستی ایجاد می‌شود گفت: «کارهای اولیه مربوط به این هولدینگ انجام شده و با همکاری شرکت حامیان ظرف یک یا دو ماه آینده به‌صورت رسمی این هولدینگ معرفی خواهد شد.»

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد: «سند ملی توسعه صنایع‌دستی درحال تدوین است و امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم این را به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه کنیم.»

    طرح کاروان پیوند و 73 روستای طرح ضربتی تولید و اشتغال

    نامورمطلق، با بیان اینکه امسال «سال حصیربافی» اعلام شده، گفت: «در قالب "طرح کاروان پیوند" مراکز تولیدی حصیر را شناسایی و حصیرهای باکیفیت مناطق محروم را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم و در شهرهای شمالی کشور به‌فروش خواهیم رساند.»

    او تأکید کرد: «73 روستا به‌عنوان پایلوت در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحال تقویت‌اند و در آینده نزدیک به روستاهای نمونه‌ای در این سه حوزه تبدیل خواهند شد.»‎

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت