مدیر کمیته ناشران داخلی :

ورود دو کارگروه نظارت برای شناسایی کتاب‌های قاچاق و ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- مدیر کمیته ناشران داخلی از ورود دو کارگروه نظارت برای شناسایی کتاب‌های قاچاق و ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

ورود دو کارگروه نظارت برای شناسایی کتاب‌های قاچاق و ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ،نشست خبری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب، امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام و داوود موسایی مدیر کمیته ناشران بین‌المللی، اسماعیلی معاون اجرایی، حسن پور مدیرکمیته ناشران داخلی و امیرزاده سخنگوی شورای سیاستگذاری سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب آغاز شد. بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران و مسئولان نمایشگاه کتاب تهران اختصاص داشت.

    سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسشی درباره مجزا شدن بخش دانشگاهی و آموزشی از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بحث واگذاری هدف این است که صنف به عنوان تصمیم‌گیرنده وارد شود. من نیز دغدغه‌های حضور ناشران آموزشی و دانشگاهی در نمایشگاه کتاب تهران آشنا هستم، اما در صنف باید نسبت به جدایی آنها تصمیم بگیرد.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا امسال نیز مانند سال گذشته فهرستی از کتاب‌های ممنوع از سوی دادستانی به نمایشگاه ارائه شده است یا خیر گفت: تاکنون فهرستی نداریم، نکته‌ای که من در سالهای قبل گفتم و امسال نیز به آن اشاره می‌کنم این است که مجموعه تیم برگزارکننده نمایشگاه کتاب تهران و وزارت ارشاد متولی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند و هر حضوری باید با هماهنگی این متولی رخ دهد، حضورهای بی‌اطلاع، سرزده و غیرمتوقع را به جدیت پیگیری می‌کنیم که رخ ندهد. ارشاد و صنف به عنوان متولیان نمایشگاه کتاب تهران باید بتوانند از ناشران صیانت کنند.

    صالحی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد انتخاباتی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تأکید براین بوده که نمایشگاه کتاب تهران که یک پروژه فرهنگی است را میدان فرهنگ سیاست نکنیم، این نمایشگاه یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که از دولتهای مختلف به امانت به دست ما سپرده شده و باید فرهنگی بماند و به سیاست‌های روزمرده آلایش پیدا نکند. با همین نگاه مصوبه شورای سیاستگذاری این بود که در عین اینکه فضای داخلی مشارکت در انتخابات را مورد توجه قرار می‌دهد، اما تبلیغات انتخاباتی انجام نشود و غرفه‌ها به ستادهای انتخاباتی تبدیل نشوند. قطعاً نامزدهای انتخاباتی به مانند دوره‌های گذشته نسبت به حضور تمایل دارند. اما حضورشان باید با هماهنگی باشد. امیدواریم که در روزهای شلوغ نمایشگاه حضور نامزدهای ریاست جمهوری را شاهد نباشیم.

    وی از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد انتخابات، وزارت ارشاد و شخصیت‌های مختلف خبر داد و گفت: این کارگروه بحث انتخابات و نمایشگاه را رصد می‌کند تا ما بتوانیم از تبدیل شدن فضای فرهنگی به فضای انتخاباتی جلوگیری کنیم.

    صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا ابتدا مسئولان از ممانعت فعالیت نامزدهای انتخاباتی در نمایشگاه خبر داده و سپس رویکردشان عوض شد گفت: تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد از همان ابتدا بر این بود که نمایشگاه کتاب تهران شاهد فضای انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی نباشد. از ابتدای برگزاری نمایشگاه رویه این بوده و مربوط به اکنون نیز نیست در دوره‌های گذشته نامزدهایی حضور پیدا می‌کردند و ما نمی‌توانیم حقوق شهروندی آنها را برای بازدید از نمایشگاه سلب کنیم.

    وی ادامه داد: آنچه ابلاغ شده است این است که نامزدها در داخل راهروها مصاحبه نکنند و از فضای نمایشگاهی برای بیان تبلیغات خود استفاده نکنند. بحث نشست‌های انتخاباتی در کار نیست.

    صالحی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت 50 ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخش عمده‌ای از احکام صادر شده برای سال گذشته نمایشگاه کتاب تهران مربوط به توزیع کتاب‌های غیر بود، دوستان ناشر شکایت داشتند که نمایشگاه باید محل حضور ناشر باشد نه توزیع کننده؛ در یک نمایشگاه معتبر کتاب ناشر را باید در غرفه خود آن ناشر پیدا کرد نه در غرفه ناشران دیگر. اما متأسفانه تخلف پخش کتاب غیر به عنوان یکی از آیتم‌های پخش تخلف مطرح شده و دوستان نظارتی ما برخورد می‌کنند و این برخورد منجر به محرومیت می‌شود، اگر تخلفات ناشر در اندازه‌ای باشد که به ابطال مجوز منجر شود به کمیته مربوطه ارجاع داده می‌شود تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

    امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه نیز در پاسخ به این پرسش که سال گذشته قرار بود، فضای مسقف نمایشگاهی افزوده شود. اما امسال شاهد این هستیم که هیچ فضای مسقفی به نمایشگاه افزوده نشده است، گفت: مجموعه شهر آفتاب متعلق به شهرداری تهران است و طی توافقی قرار بود بعد از نمایشگاه کتاب به مجموعه بانک شهر منتقل شود، ظاهراً موانعی این بین بوجود آمده و فرآیند انتقال طولانی شده است. روزهای پایانی سال موضوع انتقال مالکیت شهر آفتاب به بانک شهر قطعی شد. من نیز به مانند شما ابراز ناراحتی می‌کنم، از اینکه به مقدار فضای مسقف در طول سال گذشته افزوده نشده است. اما مسئولان شهرداری گفته‌اند که این فرآیند واگذاری وقفه‌ای در این ساخت ایجاد کرده است. وعده داده‌اند که بلافاصه بعد از پایان نمایشگاه کار ساخت سالن‌ها آغاز شود.

    شهرام نیا همچنین در پاسخ به پرسش درباره بورسیه‌های نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری این کار را به کارگروهی متشکل از چهره‌های فرهنگی واگذار کرد و در مکاتبه با نمایندگان رایزنی‌های فرهنگی و سازمان‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند، پیشنهادهایی ارائه شد از میان این پیشنهادها به 10 نفر رسیدیم برای ما مهم بود که این افراد در حوزه ترویج نشر ایرانی در بازار جهانی فعال باشند. سعی کردیم هم ناشران و هم مترجمان و هم آژانس‌های ادبی را در نظر بگیریم. در بخش بازار جهانی فضایی برای گفتگو ایجاد کردمی تا ناشران بتوانند با این بورسیه‌ها وارد تعامل شوند.

    هومان حسن‌پور مدیرکمیته ناشران داخلی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه تمهیداتی اندیشده شده تا از ورود کتابهای قاچاق به نمایشگاه کتاب تهران جلوگیری شود گفت: متأسفانه قاچاق کتاب آفت دردناکی است که به جان نشر افتاده است، ما در دو طیف برای این مسئله پیش بینی کرده‌ایم یکی هیئت نظارت خود کمیته ناشران نمایشگاه و دیگری گروه نظارت و صیانت از نشر کتابها ناشران. تاکنون جلسات هماهنگی صورت گرفته تا بتوانیم این موارد را به خوبی شناسایی کرده و به کمیته انضباطی اطلاع دهیم تا یک ضربه اساسی به موضوع قاچاق کتاب در نمایشگاه وارد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت