نمایشگاه بین المللی کتاب تهران _شهر آفتاب ( ۲۰ )

بیانیه صنف نشر در ارتباط با نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- «بیانیه صنف نشر» در آئین افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرائت شد.

بیانیه صنف نشر در ارتباط با نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنف نشر در آئین افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که صبح امروز سه‌شنبه 12 اردیبهشت با حضور رئیس مجلس و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی داخلی و خارجی در مجوعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، «بیانیه صنف نشر» را قرائت کرد.

    در متن این بیانیه آمده است: در آستانه آغاز سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم. بی‌گمان این نمایشگاه تأثیر بسزایی در صنعت نشر کشور داشته است و به همین لحاظ بررسی کارکرد آن و آثاری که به جای گذاشته از اهمیت وافری برخوردار است. شاید هیچ موضوعی در حوزه نشر همچون نمایشگاه با بروز و ظهور این حجم از نظرات متفاوت و متناقض خود را به رخ نکشیده باشد. بی‌شک نمایشگاه کتاب تهران مهمترین امکان برای خیل ناشرانی است که فرصتی برای فروش کتاب‌های خود بیابند و از سوی دیگر نمی‌توان به موضع کتاب فروشی‌ها توجه نکرد که جایی برای خود در این مهمترین رویداد فرهنگی کشور نمی‌یابند.

    در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از اشکالات و نواقص نمایشگاه بسیار گفته شده است ولی نمی‌توان منکر نقش بسزا و مهم رویدادی شد که بضاعت کل کشور را در این محدوده زمانی و در یک مکان به منظر عموم می‌گذارد و هر مراجعه کننده‌ای امیدوار است که کتابهای مورد نظر خود را از این سبد برچیند.

    در ادامه این بیانیه ضمن تشریح عملکرد دولت یازدهم در حوزه برگزاری نمایشگاه کتاب، تصریح شده است: پیش از این فعالیت‌های دولت در این حوزه به برگزاری نمایشگاه و اقدامات اداری محدود شده بود. حال آنکه در این دوره با توجه به تمرکز به موضوع کتاب فروشی‌ها و توزیع کنندگان، طرح‌های پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب، دعوت از صنف به مشارکت بیشتر در اداره شئون مربوط به خود، ساماندهی مصرف یارانه‌های نشر و به ویژه سوق دادن بخشی از آن به کتاب فروشی‌ها، دولت یازدهم همت خود را با وضوح بیشتری برای سرو سامان دادن به اوضاع نابسامان به نمایش گذاشته است.

    در پایان این بیانیه آمده است: امید است که در دولت دوازدهم اقدامات مفید و موثری را که توسط این دولت به کارگرفته شده است با درس آموزی از تجربیات موجود و جمع بندی آنها و استفاده از روش‌های انجام شده در جهت رسیدن به صنعت نشری مستقل، پویا و متکی به خود پی بگیرد.

    همچنین لازم به یادآوری است که روند واسپاری‌ها با عنایت به محدودیت‌های موجود در ناحیه دولت و بضاعت‌های صنف برای پذیرش این مسئولیت از سوی دیگر راهی چندساله را طی کرده است. امروزه میزان واسپاری به نقطه بالاتری رسیده است. در همین نمایشگاه مدیریت 7 کمیته اصلی نمایشگاه و همچنین معاونت اجرایی نمایشگاه توسط نمایندگان صنف انجام می‌شود. واسپاری در حوزه نشر منحصر به نمایشگاه نبوده است و اتحادیه ناشران و کتابفروشان در محدوده تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران در سایر مناطق وظایف بیشتری را بر عهده گرفته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت