در افتتاحیه نمایشگاه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی در ارومیه عنوان شد :

کشاورزی کشور دچار ناپایداری است

عصر نمایشگاه- معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در افتتاحیه نمایشگاه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی ارومیه گفت: کشاورزی کشور دچار ناپایداری است.

کشاورزی کشور دچار ناپایداری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، عباس کشاورز درمراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی در ارومیه افزود: با ابراز تاسف از اینکه طی دهه گذشته امنیت غذای ایران دارای نوسان بوده است افزود:براساس شاخص امنیت غذایی، طی 3 سال گذشته 45 درصد غذای مصرفی مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم از واردات تامین می شده است.

    وی ناپایداری بخش کشاورزی را عامل مهمی در آسیب امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود:کشاورزی کشور به شدت ناپایدار بوده  که باید با حفظ خاک، بهره وری از آب در راستای پایداری کشاورزی تلاش کرد.

    کشاورز با بیان اینکه بهره وری کلید توسعه کشاورزی پایدار است، اظهارکرد:‌ با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا و اجرای راهکارهای مدیریت کشت و استفاده از بذور اصلاح شده میزان تولید محصول گندم در طی 4 سال گذشته با وجود کاهش سطح زیر کشت افزایش یافته است.

    وی گفت: به علت کمبود منابع آبی و کاهش توان رویشی اراضی کشاورزی سطح زیر کشت گندم آبی کشور از 2 میلیون و 500 هزار هکتار به حدود 360 هزار هکتار کاهش یافته که این خودکفایی در راستای ایجاد کشاورزی پایدار بوده است.

    معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: در دهه 80 از هرمترمکعب آب 450 گرم گندم حاصل می شد که با توجه به مشکل آب و افزایش بهره وری از منابع آبی این میزان در سال گذشته به 790 گرم در هر مترمکعب آب رسید.

    کشاورز با بیان اینکه در طی 3 سال گذشته درآمد کشاورزان از هر هکتار گندم ابی،یک میلیون و 100 هزار تومان بوده تصریح کرد: از سالل 92 تاکنون درآمد کشاورزان گندمکار درحدود 280 درصد افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: در طی 3 سال گذشته، سالانه 4 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در سال صرفه جویی شده است.

    با اشاره به اینکه در طی سالهای اخیر 5600 برند کودی گواهی دریافت کردند، افزود: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی توسعه همکاری و مشارکت با بخش خصوصی برای تأمین بذر و دیگر نهاده های کشاورزی و استفاده بهینه از این نهاده ها برای تامین امنیت غذایی مردم است.

    معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی برگزاری چنین نمایشگاه هایی در جهت بهره مندی از توانمندی های بخش خصوصی و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در جهت کاهش هزینه‌ های تولید و افزایش بهره وری نقش بسیار مهمی دارد.

    کشاورز افزایش تولید چغندر قند و شکر را از نمونه های موفق همکاری دولت با بخش خصوصی دانست و افزود: میزان تولید شکر طی 3 سال گذشته از 5و نیم تن در هکتار به نزدیک 8 تن در هکتاررسیده و سطح زیرکشت چغندر قند به حدود 103 هزار هکتار کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت