برپایی نمایشگاه هنرمندان ترکیه در تبریز

عصر نمایشگاه- به همت رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا و با همکاری دانشکده هنر دانشگاه تبریز، آثار نقاشی هنرمندان ترکیه‌ای از دوم تا ششم خرداد، در این دانشکده به نمایش درخواهد آمد.

برپایی نمایشگاه هنرمندان ترکیه در تبریز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیش از یکصد اثر هنری نقاشی از 25 هنرمند ترکیه‌ای به همت رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا در قالب نمایشگاهی از تاریخ دوم تا ششم خرداد ماه امسال در دانشگاه تبریز به نمایش گذاشته می‌شود. در همین خصوص و به همت انجمن هنرهای زیبای ترکیه «گسام» نشست هنرمندان و فرهیختگان ترکیه‌ای با معاون رایزنی فرهنگی ایران به منظور معرفی شهر تاریخی تبریز و آشنایی هنرمندان از ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان پیش از عزیمت آنان به تبریز و بازدید از شهرهای مختلف کشورمان برگزار شد.

    رضا عزیزیان، معاون رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از سفر هنرمندان و فرهیختگان ترکیه به ایران، برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ترک را فرصتی مناسب برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و بهترین عامل برای تقویت تعاملات فرهنگی میان دو کشور دانست.

    وی حضور هنرمندان ترکیه در شهر ادب و هنر، تبریز را گام مهمی برای تعامل و همکاری بیشتر دانشگاه‌ها و هنرمندان دانست و افزود: اشتراکات فرهنگی میان دو کشور موجب شده است که مسئولیت بزرگی بر دوش همه دست‌اندکاران عرصه فرهنگ گذاشته شود و حضور هنرمندان ترک و ارایه آثار نقاشی آنان می‌تواند گام عملی در انجام این مسئولیت بزرگ باشد.

    معاون رایزنی فرهنگی کشورمان همچنین با معرفی فرهنگی و تمدن ایرانی ـ اسلامی، به خدمات متقابل ایران و اسلام اشاره کرد و افزود: تلفیق فرهنگ ایرانی ـ اسلامی توانسته است تاکنون خدمات بزرگی به جامعه جهانی ارایه کند که این خدمات را می‌توان در رشته‌های مختلف علوم برشمرد.

    وی در ادامه به ظهور دانشمندان بزرگی که در مکتب اسلام پرورش یافته‌اند همچون فارابی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، ابونصر فارابی، ملاصدرا، حکیم عمر خیام، میرفندرسکی، شهاب‌الدین سهروردی و ... اشاره کرد و با تشریح خدمات آنان به جامعه بشری، گفت: تحول در حوزه مختلف علوم همچون طب، ریاضیات، نجوم، علوم عقلی و نقلی، فلسفه، کلام، حکمت اسلامی، فیزیک، شیمی، جبر، هندسه، مثلثات و ... مرهون خدمات دانشمندان ایرانی به جامعه جهانی است که می‌توان از آن به عنوان خدمات متقابل اسلام و ایران نام برد که همگی بیان‌گر ظرفیت‌های بزرگ ایران فرهنگی است.

    عزیزیان در بخش دیگری از سخنان خود بیشتر شناخت مردم جهان از ایران نوین را از طریق امپراتور رسانه‌ای غرب دانست و گفت: امپراتوری رسانه‌ای غرب در مورد معرفی ایران آنطوری که بخواهد عمل و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را بر اساس منافع گردانندگان این رسانه‌ها تنظیم می‌کند و پرواضح است که جمهوری اسلامی ایران با این سابقه روشن در علم، ادب، اندیشه و هنر، هرگز نمی‌تواند چهره‌ای غیرفرهنگی داشته باشد.

    وی سپس با تشریح عملکرد رسانه‌ای غرب در خصوص معرفی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان، بیان کرد: برخی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران را دشمن شماره یک خود می‌دانند؛ درحالیکه گردشگران این کشورها در تهران و سایر شهرهای ایران آزادانه و در نهایت احترام به گشت و گذار و تفریح و تفرج مشغولند و این بیان‌گر دروغ بزرگ رسانه‌های غربی است.

    معاون رایزنی فرهنگی ایران حضور هنرمندان و اساتید رشته نقاشی در تبریز و سایر شهرهای ایران را فرصتی مناسب برای درک بهتر این حقایق دانست و ابراز امیدواری کرد که تعاملات دوسویه بتواند به شناخت بیشتر مردم و فرهیختگان دو کشور بینجامد.

    عزیزیان در ادامه به جایگاه بانوان در جامعه ایرانی اشاره کرد و افزود: زن در دیدگاه جامعه ایرانی و مسئولین جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است و حضور زنان در بخش مختلف جامعه و رشد روزافزون آنها در ارتقای جامعه ایرانی به روشنی نمایان است.

    وی در ادامه به آمارهای موجود در خصوص حضور بانوان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌های لازم برای تقویت حضور بانوان و مشارکت جدی آنان را در اداره امور کشور مهیا ساخته و وجود بانوان در مسئولیت‌های مهم سیاسی و موفقیت آنان در مجامع مختلف جهانی بخشی کوچکی از این واقعیت‌هاست.

    معاون رایزنی فرهنگی کشورمان در ادامه با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و ضرورت بهره‌گیری از این صنعت، افزود: گام‌های مهمی از سوی ایران در تقویت صنعت توریسم برداشته شده است؛ لیکن تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

    وی با اشاره به تاریخ هفت‌هزار ساله ایران، سهم گردشگران ترک از حضور در ایران و آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن ایرانی را اندک برشمرد و گفت: علیرغم میراث فرهنگی مشترک و وجود 580 کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور، همه ساله تعداد کمی از مردم ترکیه از ایران بازدید می‌کنند که این مهم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

    در پایان این نشست رضا عزیزیان، معاون رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا به پرسش‌های حاضرین در موضوعات مختلف پاسخ داد و پس از آن با نمایش بخش‌هایی از فیلم ایران‌شناسی، توضیحاتی در خصوص معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشورمان ارایه شد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت