نمایشگاه بی ینال ونیز رویدادی منحصر به فرد

عصر نمایشگاه- بیژن بصیری در حالی این روزها به عنوان نماینده ایران در بی ینال ونیز حضور دارد و پاویون ایران در این شهر برپا شده است که در داخل کشور هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی رسمی نشده است.

نمایشگاه بی ینال ونیز رویدادی منحصر به فرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»، پنجاه و هفتمین بی ینال ونیز در روزهایی که فضای کشورمان در گیر و دار انتخابات ریاست جمهوری بود در تاریخ 23 اردیبهشت ماه در ونیز افتتاح شد. سایت بی ینال اعلام کرد ایران با آثار بیژن بصیری در این رویداد حضور دارد و غرفه ایران برپا شده است.

    اطلاعاتی که از سر زدن به سایت رسمی بی ینال ونیز درباره پاویون ایران به دست می آید اینگونه است: ایران در پنجاه و هفتمین بی ینال ونیز با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر آبادان، منطقه آزاد اروند و میراث فرهنگی خوزستان شرکت کرده است. پاویون ایران در پلازو دونا دل روس واقع است و مدیر نمایشگاه ایران بیژن بصیری و کمیسیونر و کاردار آن مجید ملانوروزی است.

    بیژن بصیری هنرمند مقیم ایتالیاست که این روزها آثارش در یکی از قلعه های قدیمی این شهر به نمایش گذاشته شده است. او نمایشگاهی از آثارش را در سال 94 در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کرد و  پس از 40 سال دوری از وطن با مجموعه آثارش به نام «مطلق» به موزه هنرهای معاصر ایران آمد و پس از آن با مجموعه «نور» به نگارستان آن رفت و در سال 95 آثارش در موزه هنرهای معاصر آبادان به نمایش گذاشت. این در حالی است که 2 سال پیش در پنجاه و ششمین بی ینال ونیز برای حضور 49 هنرمندان ایرانی در این رویداد که با کیوریتوری خارجی برپا شد نشست مطبوعاتی گذاشته شد و این حضور با برد تبلیغاتی زیادی همراه بود.

    منگوتزو و مزدک فیض نیا کیوریتورهای غرفه ایران در پنجاه و ششمین دوره بی ینال ونیز بودند که بعدها در نشست خبری به بیان دستاوردهای حضور ایران در این بی نال پرداختند. در آن نشست در اهمیت حضور گسترده هنرمندان ایرانی در این بی ینال مطرح شد: پیش از انقلاب، ایران 5 دوره در این بی ینال حضور یافت که آخرین بار 13 سال قبل از انقلاب اسلامی ایران بود و بعد از انقلاب نیز در سال های 2003، 2005، 2009، 2011 و 2015 در این دوسالانه شرکت کرده ایم که امسال (بی ینال دوره گذشته) برای اولین بار با حضور بخش خصوصی این رویداد برگزار شد.

    ما روزانه به طور میانگین حدود 200 نفر مخاطب داشتیم و با توجه به این که یک ماه تا پایان این رویداد باقی مانده است، تخمین می زنیم که تعداد بازدیدکنندگان پاویون ایران به بالای 50 هزار نفر برسد و این یک موفقیت است.

    همچنین در حالیکه همان سال هم درباره حضور کیوریتور خارجی برای هدایت پاویون ایرانی در بی ینال ونیز انتقادهایی مطرح بود اما حمایت مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از این اتفاق و سخنان منگوتزو را هنوز به یاد داریم. وی در همان نشست خبری عنوان کرد: بی ینال ونیز حکم ویترین بزرگ بین المللی را دارد و ما بسیار فکر کردیم که برای ارائه هنر ایران به بهترین شکل در این رویداد بین المللی چه کاری انجام دهیم. ما تصمیم گرفتیم که به ارائه آثار چند هنرمند ایرانی بسنده نکنیم اگر چه بخش برگزیده ایران این کار را به بهترین شکل ارائه کرد اما با توجه به این که هنرمندان بزرگ به صورت منفک و جدا از محیط زندگی خود بوجود می آیند همچون فرانسیس گویا، بنابراین ما در پی ارائه آثاری بودیم که فرهنگ و هنر ایران را به نمایش بگذارد.

    باز در همان روزها مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد پس از برگشت از بی ینال ونیز به بررسی حضور ایران در این رویداد هنری پرداخت و تاکید کرد برای دوسالانه بعدی از امسال(سال 94) برنامه ریزی خواهد شد.

    مجید ملانوروزی گفت: امروزه در حوزه فرهنگ و هنر کمتر دیده می شود که بخش خصوصی ورود نکند و از فیلم یا کتابی حمایت نکرده باشد. اگر این بخش در چارچوب سیاست‌های کلی باشد، خیلی خوب است بنابراین ما انتقادها به این بخش را نمی پذیریم و به دنبال فرصت هایی هستیم که بتوانیم بخش خصوصی را در حوزه هنرهای تجسمی تقویت کنیم.

      

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت