نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی آغاز شد

عصر نمایشگاه- اولین دوره نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی به دبیری مهرداد ختایی در نگارخانه تار و پود آغاز به کار کرد.

نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از  مهر، جمعه شب با حضور استادان، دانشجویان و علاقه مندان به هنرهای تجسمی اولین دوره نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی در حال در شیراز آغاز به کار کرد که به گفته مسئول نگارخانه تار و پود داوری این نمایشگاه را شهروز صدرفرزانه، همایون سلیمی، رضا هدایت، عبدالحمید پازوکی واحمد وکیلی برعهده داشتند.

    محمد امین دانشور در گفت و گو با خبرنگار مهر به معرفی هنرمندانی که در این نمایشگاه ارایه اثر داشتند پرداخت و گفت: لیندا آهنی، ماریا احمدی، فائزه احمدی، افسانه اسکویی، سارا اسلامی، آوا افشاری، الهام بهاالدینی، علیرضا بهراملو، آیدا پاشاخانلو، سمیرا پیشنمازی، نسترن پیل وری، بهاره تقی خانی، مریم توکلی، احمدرضا ثقفی، هدیه جعفری، طاهره جهان بین، سارا چاوشی، صدف حسامیان، نسیم حسن زاده و فرشته خسروشاهی آثار خود را به نمایش گذاشته اند.

    وی با توجه به اینکه نخستین دوسالانه چاپ دستی به دبیری مهرداد ختایی با همکاری گالری 26 برگزار می‎شود افزود: مهرداد ختایی که برای یکی از کارهای مجموعه «دوئل» برنده جایزه دوسالانه چاپ دستی «والادولید» اسپانیا شد؛ سال گذشته با هنرمندان بسیاری از لهستان، ایتالیا و ژاپن رقابت داشت این اثر تک کلیشه را در ابعادی معادل 33 در 50 سانتی متر با موضوع تناقض‌ها و تضادهای جنسیتی با تکنیک میکس مدیا کار کرد بود.

    در ارتباط با این رویداد هنری مهرداد ختایی، دبیر دوسالانه چاپ دستی26 در یادداشتی به این نمایشگاه آورده است: «چاپ دستی در طول تاریخ هنر، همواره طرف توجه و مورد الطاف هنرمندان مختلف و متفاوت بوده و هست و چنین به نظر می رسد که همچنان نیز خواهد بود. چراکه این مقوله زمینه شکل گیری زبان تصویری مستقلی را برای هنرمند فراهم می کند. و لذا همواره در آثار هنرمندان مختلف تجربه ای هر چند اندک از چاپ دستی مشاهده می گردد.

    در بعضی از ادوار تاریخ هنر، همچون اکسپرسیونیسم مدیوم چاپ دستی بیش از هر زمان دیگری مورد وجه قرار گرفته است. لکن چاپ دستی ویژگی های بارزی را در خود تعریف می نماید.

    که این مشخصه ها مختص آن بوده و گاه در تکنیک، ایده و گاهی در جهان بینی، هنرمند را به شکلی مضاعف و بیش از هر موضوع دیگری همراهی می کند.

    همانطور که در آثار «یوزوهاماگوچی»، هم مسیر شدن تنالیته های بسیار حساس و تیرگی های یک دست و مبهم تکنیک «مزوتینت» را با فلسفه یین و یانگ(فضاهای تهی که در زندگی هر کسی حضور دارد)- که جزو بنیان اصلی آثار این هنرمند میباشد- همگام و مترادف می یابیم؛ کنتراست هایی که در تکنیک «وودکات» ایجاد می شود، به بیان تیره و تلخ «کته کلویتس» در آثار شکمک کرده است. خصلت تیراژ و تکرار که در ماهیت چاپ دستی می باشد، بهانه ای شده تا «اندی وارهول» برای رسیدن به اهداف «پاپ آرت»، از «سریگرافی» استفاده کند بافت های تزئینی و نیم سایه هایی که توسط آفت و خیز کاغذ در «کولاگرافی» وجود دارد، شکل دهنده ایده ها و فضاهای فانتزی رولف نش بوده است.

    خطوط و هاشورهای سیال لغزان و فی بالبداهه ای که بر روی سطح ورنی ایجاد می شود(اچینگ12) وسیله ای بود تا «اندرس زورن» تکنیک سیال و بی واسطه خود را ارائه نماید؛ ظرافت ها و حساسیت هایی که در تکنیک اچینگ نهفته است، شرح دقیق وقایع، ارجاع به گذشته و همراه کردن آنها با حال را در آثار "پیتر میلتون" گویاتر می سازد.»

    وی در بخشی دیگر از این یادداشت با عنوان اینکه چاپ دستی در ایران سابقه ای طولانی دارد می افزاید: «با این وجود برخلاف جوامع هنری دنیا، تا به امروز مورد توجه هنرمندان هنرهای تجسمی قرار نگرفته است. علی ای حال، معتقدم که به تدریج چاپ دستی جایگاه نسبی خود را کسب خواهد کرد.

    این امر مدیون تالیف کتاب آموزش تکنیک های چاپ دستی و برپایی نمایشگاه های متعدد به توسط مینا نوری، و شکل گیری بیناب، ارائه نمایشگاه های چاپ دستی، برپایی ورک شاپ های متعدد و تدریس آن به توسط احمد وکیلی(که در انتقال عملی تکنیکدهای چاپ دستی به هنرمندان نسل جدید نقش به سزایی را داشته اند) می باشد.

    حدودا از سال 1385، به تعداد هنرجویان چاپ دستی افزوده شده و ابزارهای مختلف این هنر نیز به کارگاه های ایشان راه یافته است.

    برپایی این نمایشگاه در قالب فراخوان - که سعی بر دوسالانه شدن آن خواهیم داشت- یکی از اصولی ترین اقدامات و اساسی ترین تلاش هایی ست که در جهت سیستماتیک نمودن جریان های مختلف چاپ دستی در ایران می تواند به غایت تاثیرگذار و مفید فایده واقع گردد».

    این در حالیست که جمعه شب در نخستین دقایق آغاز به کار نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی در شیراز اثری از لیندا آهنی به اندازه 30 در 40 سانتی متر با شیوه «درای پوینت» متعلق به سال 1395 با اندازه کلیشه «15*10» فروخته شد.

     اولین دوره نمایشگاه دوسالانه چاپ دستی به دبیری مهرداد ختایی در نگارخانه تار و پود تا 11 مردادماه ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت