رقابت خوب، رقابت بد!

چالش برگزاری رویدادهای نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- کافی است به اینترنت مراجعه و کلمه "رقابت" را جستجو کنید. انبوهی از تعاریف شما را احاطه می‌کنند و سازوکارهای رقابت را به اشکال گوناگونی برایتان بازگو می‌کنند. اما واقعیت اینست که رقابت حقیقت زندگی است و به هر طرف که نگاه کنید اثر آن را می‌بینید. بین ورزشکاران، هنگام کسب و کار، در تحصیل، مسایل سیاسی و ... ما دائم با هم در حال رقابت هستیم.

چالش برگزاری رویدادهای نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»یه نقل از چاپ و نشر ؛ رقابت در ذات هستی وجود دارد و رقابت زمانی شکل می‌گیرد که دو نفر یا دو گروه بدنبال هدف مشترکی هستند. حیوانات صرفاً برای بدست آوردن غذا و نیازهای حیاتی خود رقابت می‌کنند، اما انسانها پس از تامین نیازهای ضروری، برای کسب قدرت و شهرت، ارتقا کیفیت، درآمد و ثروت، مراتب و مدارج علمی و نظایر آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

    رقابت در حوزه کسب و کار نیز از همین جنس است. رقابت برای ارایۀ خدمات بهتر و کسب درآمد بیشتر و یا لااقل حفظ بازار و از دست ندادن حوزۀ فعالیت ازجمله رقابت‌های مرسوم میان انسانها است. رقابتی که اگر به لوازم و آداب آن احترام گذاشته شود، می‌توان از آن بعنوان عامل رشد و ارتقاء کیفی نام برد و در غیر اینصورت اینگونه از رقابت‌ها به ورطۀ تخریب و از میدان به در کردن رقیب خواهد انجامید.

    تهمت، افترا و دروغ ابزارهای کارآمد و اساسی تخریب است که بدون شک در حیطۀ رقابت جایی ندارد و معمولاً دستاویز افرادی قرار می‌گیرد که توان رقابت در محیط سالم را نداشته و ناگزیر برای حفظ موقعیت ناچار به استفاده از این ابزارهای مذموم هستند.

    چند صباحی است که موضوع برگزاری دو نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی در شهر تهران به چالشی میان دو گروه برگزارکننده تبدیل شده و هر یک به فراخور حال تلاش می‌کنند تا افراد بیشتری (شرکت‌کننده – بازدیدکننده) را مخاطب خود قرار دهند. فارغ از اینکه نزدیک بودن زمان این دو نمایشگاه چقدر می‌تواند به منافع هر یک آسیب برساند، اما باید توجه داشت که تعیین‌کننده نهایی برای انتخاب هر یک از این دو گزینه مخاطبان هستند. مخاطبانی که برای حضور در این دو رویداد، مخیر به بررسی و انتخاب برتر هستند و یقیناً شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاهها به آنچنان بلوغ و رشد عقلی رسیده‌اند که بتوانند میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنند.

    اما نکته‌ای که حایز اهمیت است پرهیز هر یک از برگزارکنندگان نمایشگاه از تخریب یکدیگر و ورود به فضاهای غیر رقابتی است که به تجربه ثابت شده، هر یک از طرفین این رقابت که وارد فضای تخریبی شود بدون تردید بازندۀ این بازی خواهد بود.

    خوب است به تجربه‌ی همسایه غربی‌مان هم نگاهی بیاندازیم. کشور ترکیه همه ساله شاهد برگزاری چندین نمایشگاه تجاری مشابه و همسان است. دو شرکت CNR و TUYAP دو برگزارکنندۀ قوی نمایشگاه در این کشور هستند که سایت‌های نمایشگاهی بزرگی را نیز در اختیار دارند و در تمام فصول سال مشغول برگزاری نمایشگاههای متعدد تجاری، بازرگانی، گردشگری و ... هستند اما هیچگاه نجات و موفقیت خود را در تخریب دیگری نمی‌بینند. سالانه چندین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی، دیجیتال، لیبل و ... توسط دو شرکت CNR و TUYAP برگزار می‌شود بدون اینکه مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد کنند.

    ارایه خدمات بهتر، زمانبندی مناسب، ارایه قیمت ترجیحی و امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان ازجمله ابزارهایی است که هر یک از این دو شرکت برای جلب مشتریان بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

    خوب است ما نیز به تاسی از این سنت حسنه و تبعیت از اصل محترم رقابت ، بیشتر به ظرفیت ها وتوانایی های خود تکیه کنیم ، تا تخریب دیگری !

    جلال ذکایی، مدیرکل اسبق چاپ و نشر وزارت ارشاد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت