دورخیز صنعت نشر به سمت نمایشگاه کتاب پکن ۲۰۱۷

عصر نمایشگاه- پیشینه مراودات فرهنگی و اجتماعی بین کشور ایران و چین، به تاریخ دور باز می‌گردد؛ آنچنانکه شعار حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در بیست‌وچهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن (۲۰۱۷) «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» یادآور سابقه ارتباطات تجاری و فرهنگی بین دو کشور است.

دورخیز صنعت نشر به سمت نمایشگاه کتاب پکن ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از آنا؛ چنانچه در اخبار، مفصل به آن پرداخته شده، ایران امسال به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن حضور خواهد داشت؛ نمایشگاهی که به تقویم ما، از یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار می‌شود و ایران می‌تواند با استفاده از غرفه‌ای 500 متر مربعی و همینطور امکانات دیگری نظیر برگزاری نشست‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌ها، از این فرصت به وجود آمده به نفع صنعت نشر خود استفاده کند.
    شرحی کوتاه از نمایشگاه کتاب پکن
    نمایشگاه کتاب پکن یکی از نمایشگاه‌های اصلی کتاب، صنعت نشر، حق نشر و کتاب الکترونیک به شمار می‌رود که البته مطابق با قوانین نمایشگاه، محتوای کتاب‌های عرضه‌شده باید از قوانین جمهوری خلق چین پیروی کند. این نمایشگاه به همت سازمان صداوسیما، مطبوعات و گروه صادرات و واردات کتاب چین برگزار می شود و به لحاظ اجرایی، شباهت‌های زیادی به نمایشگاه کتاب تهران دارد.

    در این نمایشگاه که در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر پکن برپا می‌شود، ناشران داخلی و خارجی به مدت چهار روز تولیدات و خدمات فرهنگی خود اعم از کتاب و مواد آموزشی را در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به کتاب می‌گذارند. در این گردهمایی فرهنگی به غیر از صنایع مرتبط با کتاب، غرفه‌های ارائه کننده خدمات آموزشی، برپا است.
    گزارشی کوتاه از حضور سال قبل ایران در این نمایشگاه
    بر اساس گزارش موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از 28-24 اوت 2016 (7-3 شهریور1395) در فضایی به وسعت 78600 مترمربع برگزار و بیش از 82 کشور جهان از جمله ایران با بیش از دو هزار و هفتصدوچهار ناشر داخلی و خارجی در آن شرکت کردند و بیش از 270 هزار اثر و کتاب در آن عرضه شد.
    در سال گذشته این نمایشگاه در شرایطی برگزار شد که بسیاری از ناشران مشهور جهان و نویسندگان کتب مختلف از مسائل نظامی گرفته تا موضوعات سیاسی، ورزشی، فرهنگی و تجاری در آن حاضر بودند. مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی در این نمایشگاه به صورت تبادل غرفه رایگان در غرفه‌ای 18 متری واقع در سالن E2 حضور داشت. همچنین کتاب‌های ترجمه شده به زبان چینی که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن و انتشارات جامعه المصطفی فراهم شده بود در غرفه ایران عرضه شد.

    استقبال مسلمانان چین از کتاب‌های حوزه تاریخ، فلسفه و معارف اسلامی در غرفه ایران بسیار گسترده بود. بیش از 30 عنوان کتاب مذهبی توسط نمایندگی جامعه المصطفی در نمایشگاه کتاب پکن در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شد که مورد توجه مسلمانان چین قرار گرفت. بیست‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با هدف «معرفی بهترین کتاب‌ها از سراسر دنیا به چین و آثار برجسته چینی به دنیا» برگزار و برنامه‌های متنوعی در آن تدارک دیده شد...
    ایران چطور میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن شد؟
    شیاو گوانگ لو رئیس بخش «رویدادها و رسانه‌ها»ی شرکت ملی انتشارات و واردات چین روز جمعه 18/4/95 با محمد رسول الماسیه رایزن فرهنگی ملاقات کرد. این ملاقات به منظور گفت‌وگو درباره مهمان ویژه شدن متقابل ایران و چین صورت گرفت.
    متعاقبا و بر اساس تفاهم‌نامه تبادل و همکاری دوستانه که بین دفتر اطلاعات شورای جمهوری خلق چین و وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران امضا شد؛ و در آن بیان شده است که «دو کشور ضمن حمایت از یکدیگر شرایط میهمان ویژه شدن دو کشورچین و ایران را در نمایشگاه کتاب تهران و پکن فراهم آورند» نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن به صورت رسمی ازجمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد تا به عنوان میهمان رسمی در نمایشگاه پکن 2017 حضور پیدا کند.

    همچنین در دیداری که امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در اواخر اسفندماه سال گذشته با مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب پکن داشت، ضمن تاکید بر دامنه همکاری‌ها به نحوه حضور ایران در نمایشگاه پکن 2017 به عنوان ویژه پرداخته شد. دراین دیدار در خصوص تبادل غرفه رایگان به مساحت 500 متر مربع بین دو نمایشگاه بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد تفاهم‌نامه مشترک در زمان برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به امضای دو طرف برسد؛ توافق‌نامه‌ای که طی آن معین شد در سال 2019 این کشور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشد.
    پوستر، لوگو و طراحی غرفه ایران در نمایشگاه 2017 پکن
    چنانکه گفته شد؛ متراژ اختصاص یافته به ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن، 500 متر مربع است. در طراحی غرفه از معماری سنتی ایرانی با استفاده از طرح های کاشی و آجرکاری استفاده شده و بخش‌هایی ازغرفه برای برگزاری نشست و میزگردهای تخصصی، نمایش کتاب ناشران شرکت کننده، معرفی آثار تصویرگران و معرفی آثار نویسندگانی که در غرفه حضور خواهند داشت، اختصاص یافته است:

    جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه شرکت می‌کند. برای حضور در این دوره پوستری نیز طراحی شده که مبنای آن نقوش هندسی بر مبنای هنر اسلامی است:

    برنامه‌های تدارک دیده برای غرفه ایران
    موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، برای حضورهرچه باشکوه‌تر ناشران در غرفه ایران فراخوانی تنظیم و منتشر کرد که در آن از کلیه ناشران، موسسات، نهادها، تشکل‌های نشر، اهالی قلم و آژانس‌های ادبی سراسر کشور برای حضور در غرفه ملی ایران دعوت به عمل آمد.

    امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل این موسسه همچنین درباره نحوه حضور ایران در نمایشگاه پکن گفته است: «در غرفه ایران شش نویسنده و 12 ناشر به صورت مستقل حضور خواهند داشت و کتاب‌هایی از 10 ناشر به صورت غیرمستقیم، در غرفه ایران ارائه خواهد شد. در غرفه ملی ایران، آژانس‌های ادبی به صورت جدی فعال خواهند بود. در این نمایشگاه، کتاب‌های ایرانی ترجمه‌شده به زبان چینی و آثار منتخب ناشران ایرانی در حوزه ایران‌شناسی، آثار کودک و نوجوان، ادبیات معاصر ایران، کتاب‌های دارای جوایز داخلی، کتاب‌های ایرانی چاپ‌شده در خارج از کشور و ...معرفی و به نمایش گذاشته خواهند شد. هفته فیلم ایران، اجرای موسیقی زنده و برنامه روایتگری، نقالی و داستان‌خوانی و برگزاری نشست‌ از دیگر فعالیت‌های غرفه ایران است.
    حضور 3 تصویرگر و نمایش 70 اثرمنتخب تصویرگری
    براساس فراخوان منتشرشده ازطرف انجمن تصویرگران ایران حدود900 اثر راه یافته مورد ارزیابی و داوری قرارگرفت و 70 اثر برگزیده شدند. این آثار درغرفه ایران به نمایش گذاشته می شود. بر اساس هماهنگی های به عمل آمده 2 تصویرگر برگزیده آقای محسن رزاقی و خانم مریم محمودی مقدم با حمایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به این نمایشگاه اعزام می شوند. با توجه به راه یافتن اثرتصویرگری خانم مهسا هدایتی به کاتالوگ بلونیا، این تصویرگر نیزبا حمایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران درنمایشگاه کتاب پکن حضور خواهد یافت.
    آرین خانی، آمنه اربابون، آناهیتا تیموریان، الهه جوانمرد، احسان بهمنی، باران صدیقیان بیدگلی، پدرام کازرونی، حسن عامه‎کن، حسن نوزادیان، حمیده خسرویان، حمیده محبی، رضا دالوند، رضا میرشجاعی، زهرا رسولی، زهرا محمدنژاد، سارا ساوالانپور، سارا میاری، سحر آزادمهر، سحر کریمیان‎شیرازی، سعیده رضایی بدر، سلیمه باباخان، سمانه صلواتی، شبنم لهراسبی، شیرین شیخی، طراوت جلالی‎فراهانی، عاطفه فتوحی،عطیه مایلی فرتاش، علی خدایی، علی فلاح‎کردی، غزل فتح‎الهی، فاطمه خسرویان، فاطمه نخعی، فریبا اصلی، گلبرگ کیانی، گلریزگرگانی، ماهنی تذهیبی، مجید فخارزواره، محبوبه یزدانی، محسن رزاقی، محمد باباکوهی، محمد بررنگی فشتامی، محمد گونجی، محمدحسین ماتک، مرضیه سرمشقی، مریم پیروزمهر، مریم طهماسبی، مریم محمودی‎سراجی، مریم محمودی‎مقدم، مریم ملکیان، مریم یکتافر، مژگان سعیدیان‎اصل، مسعود قره‎باغی، معصومه اعتبارزاده، معصومه صحبتی، منصوره محمدحسینی، مهرزاد سبزواری، مهشید راقمی، میترا عبدالهی، نجوا عرفانی، ندا بشرخواه، نرگس فیاض، نسیم صلاحی، نگین صادقی، نوشین بهیان، هاجر مرادی، هاله توکلی، هاله قربانی، هانیه پارسایی، هما اسحاقی و هومان خیراندیش از تصویرگرانی هستند که آثارشان درغرفه ایران به نمایش گذاشته می شود.این تصویرگران از میان نزدیک به 200 تصویرگر شرکت‎کننده، با حدود 900 اثر، که در مهلت مقرر اقدام به ارسال آثار خود کرده بودند در یک جلسه داوری که با همکاری گالری آ برگزار شد انتخاب شدند.
    اعزام خبرنگاران به نمایشگاه پکن
    براساس قرعه کشی به عمل آمده خبرنگاران روزنامه ایران و خبرگزاری ایلنا باحمایت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.
    با نزدیک شدن به شهریورماه، جنب‌وجوش مسئولان حضور ایران در بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب پکن بیشتر و بیشتر خواهد شد و این امیدواری برای صنعت نشر ایران وجود دارد که این حضور، دست‌آوردهای شیرینی در حوزه تبادل رایت کتاب و همینطور گسترش روابط با صنایع نشر جهان را ایجاد کند. باید منتظر ماند و گزارش‌های این حضور را دنبال کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت