در تابستان سال ۹۵ ؛

برپایی نمایشگاه آثار تذهیب‌ هنرجویان افغانستانی

عصر نمایشگاه- بانوی هنرمند افغانستانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد هنری در سال ۹۴ از برنامه‌های خود در سال آینده خبر داد و گفت: در ایام نوروز تصمیم دارم اشعار مولانا و حافظ را با خطاطی همسرم و تذهیب‌های خودم به رشته تحریر درآوردم.

برپایی نمایشگاه آثار تذهیب‌ هنرجویان افغانستانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،«شکیلا عالمی» بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی در رابطه با وضعیت و جایگاه هنر مهاجرین در سالی که گذشت، اظهار داشت: امسال سال خوبی را از نظر وضعیت هنری داشتیم، برپایی نمایشگاه‌های مختلف هنری از جمله این فعالیت‌ها بود و هنرجویان افغانستانی از آثار نمایشگاهی استقبال خوبی را داشتند.

    وی با اشاره  به برنامه‌های هنری خود در سال جدید، عنوان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی به همراه همسرم قصد داریم تا آثار مشترکی بین ایران و افغانستان از اشعار مولانا و حافظ را با خطاطی همسرم و تذهیب‌های خودم ارائه دهیم و این آثار در جهت حفظ وحدت بین ایران و افغانستان موثر است.

    عالمی با بیان اینکه سال 94 را سال موفقی از نظر هنری می‌داند، افزود: در اوایل سال برنامه‌ای مربوط به پناهندگان برگزار شد و در سخنرانی که برای بانوان افغانستانی داشتم، آنها را تشویق به پرداختن به کارهای هنری کردم، همچنین فرصت معرفی هنر را در بین دختران افغانستانی در ولادت حضرت معصومه (س) در سخنرانی داشتم.

    بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی با اشاره به فعالیت‌های هنری خویش در سالی که گذشت، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت نمایشگاهی از آثار اساتید ایرانی و افغانستانی در استان گیلان از جمله آثار خوشنویسی استاد مرادی و سید صغری حسینی تذهیب آن به عهده من بود، نمایشگاه خطی از آثار استاد امیرخانی و استاد قربانی از جمله نمایشگاه‌های بود که برگزار شد.

    عالمی با بیان اینکه در سالی که گذشت، برنامه‌های هنری برای پناهندگان و مهاجرین برگزار شد، اظهار داشت: از جمله برنامه‌های که در سال گذشته داشتیم برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت رایگان برای خانم‌های مهاجر افغانستانی بود تا آنها تشویق شوند و به هنر روی آورند، این کلاس‌های آموزشی در زمینه تذهیب برگزار شد و به دلیل استقبالی که انجام شد این دوره‌ها به صورت دوره‌های 15نفره تقسیم شد که هفته ای یک بار این کلاس‌ها برگزار می‌شد.

    بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی در ادامه افزود: هنرجویان از شهرها و مسیرهای طولانی از شهرری و اسلامشهر حتی شهر قم در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند و دوره‌های آموزشی از طریق شبکه مجازی آموزش داده شد و فرصت معرفی این هنر به سایر مهاجرین را حتی در شهرهای دور داشتم.

    وی با تأکید براینکه نباید تنها داشتن تحصیلات عالیه را ملاک موفقیت دانست، بیان کرد: توصیه من به زنان افغانستانی این است که کارهای هنری را فرا بگیرند تا اعتماد به نفس آنها بیشتر شود، در بحث هنر تحصیلات عالیه ملاک نیست و خانم‌های خانه‌دار نیز می‌توانند در کنار انجام کارهای خانه به فعالیت‌های هنر بپردازند.

    عالمی با اشاره به استقبال زنان افغانستانی در جهت آموزش امور هنری، ابراز داشت: خانم‌ها استقبال خوبی از برگزاری دوره‌های آموزشی داشتند و در طول ایام سال 94 این برنامه را ادامه دادم و قصد دارم تا آن را در سال جدید ادامه دهم.

    بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی با بیان اینکه در تابستان سال 95 قصد دارد تا نمایشگاهی از آثار هنرجویان خود برگزار کند، اظهار داشت: طی صحبت‌هایی که با هنرجویان داشتم، قرار شد تا این نمایشگاه برگزار شود.

    وی با اشاره به فعالیت‌های هنری خود در زمینه آبرنگ بیان کرد:‌ نمایشگاه های مختلفی از هنر آبرنگ در گالری هیوا، برج میلاد به مناسبت روز پناهنده و فرهنگسرای خاوران داشته‌ام، در سال جدید نیز تصمیم دارم تا هنر آبرنگ را نیز به بانوان افغانستانی آموزش دهم.

    عالمی افزود: مهاجرت سبب می‌شود از هنر فاصله بگیرند، دوست دارم این هنر بین زنان رواج پیدا کند، هنر سوزن‌دوزی یکی از هنرهای اصیل افغانستان در بین زنان بوده است و امروزه شاهد هستیم که از رونق کمتری برخوردار است.

    این هنرمند مهاجر تأکید کرد: در گذشته هنر سوزن‌دوزی در بین زنان افغانستانی رواج داشت و امروز کمتر شاهد هستیم که دختران افغانستانی این هنر را یادگرفته باشند، علاقه‌مند هستم تا زنان افغانستانی به این هنر اصیل توجه داشته باشند و شاهد رونق و رواج این هنر توسط بانوان افغانستانی باشم، هر خانم افغانستانی به اندازه وسع خودش می‌تواند هنرها را به جوان‌ها و نسل بعد آموزش دهد، اگر هر خانم افغانستانی بتواند هنر سوزن‌دوزی را به دخترانش آموزش دهد، بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه می‌کند.

    بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءلله سال نو برای ما مسلمانان جهان سال خوبی باشد و امیدوار هستم که سال جدید سال خوب و همراه با آرامش‌خاطر برای مردم افغانستان و همه مردم جهان باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت