حصیر و صنایع دستی دریایی بوشهر از نگاهی دیگر

عصر نمایشگاه- بعد از برگزاری دوره‌های تخصصی به‌آموزی حصیربافی و معرفی ایده‌های خلاقانه در رشته صنایع دستی، نمایشگاه تخصصی صنایع دستی دریایی و حصیربافی استان بوشهر با هدف نمایش تولیدات صنایع دستی این استان در معاونت صنایع دستی برگزار شد.

حصیر و صنایع دستی دریایی بوشهر از نگاهی دیگر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از  ایسنا ، ارغوان مهدی‌زاده - سرپرست معاونت صنایع دستی بوشهر - درباره صنایع دستی دریایی و حصیربافی اظهار کرد: صنایع دستی دریایی از رشته‌های خاص و بومی استان بوشهر است که مانند بسیاری از رشته‌های رایج دیگر در سطح استان و در شرایط خاص آب و هوای این منطقه شکل گرفته و در دو دهه گذشته با استقبال جوانان برای یادگیری این هنر، از رشد خوبی برخوردار بوده است. 

    او ادامه داد: محصولات تولیدشده در این رشته، با رویکرد جدید صنعتگران فعال در این حوزه بیشتر جنبه کاربردی و تزیینی دارند. با صدف خام، تابلوهای تزئینی با تلفیق نقاشی و مواد خام طبیعی، عروسک‌های صدفی و زیورآلات کاربردی از جمله گردن‌بند، گل سینه، آویز ساعت، آویز موبایل و گیره مخصوص روسری ساخته می‌شود. این صنعتگران با طراحی نو در تغییر روند تولید رشته صنایع دستی سهم بسزایی دارند. قسمت اعظم تولیدات آن در خود استان و استان‌های مجاور به فروش رفته و باقی‌مانده تولیدات به کشورهای حوزه خلیج فارس  صادر می‌شود.

    سرپرست معاونت صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به اصالت و پیشینه کهن این دو رشته، درباره هنر حصیربافی توضیح داد: این رشته از جمله صنایع دستی بومی و اصیل استان بوشهر است و با توجه به گستردگی نخلستان‌های خرما در استان بوشهر، حصیربافی یکی از محصولات بومی است که مواد اولیه آن، کیفیت بالایی دارد. این محصول در چیدمان سنتی و حتی مدرن، جایگاه بسزایی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و به‌کار بردن ساقه برگ نخل خرما در مغزی کار که در اصطلاح محلی به آن (پنگاش) می‌گویند و همچنین استفاده از پیش‌های رنگی (برگ خشک درخت نخل) که توسط صنعتگران با رنگ‌های جوهری رنگ‌آمیزی می‌شود، نتیجه تفاوت محصول نهایی تولیدشده را با استان‌های جنوبی همجوار نشان می‌دهد.

    نمایشگاه تخصصی صنایع دستی دریایی و حصیربافی استان بوشهر به همت دفتر صادرات و بازرگانی  معاونت صنایع دستی از 15 تا 18 مرداد ماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9 تا 16 پذیرای علاقه‌مندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت