صنایع‌دستی جدید جایگزین کالاهای وارداتی در خانه ایرانی‌ها

عصر نمایشگاه- نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در شرایطی ۲روز دیگر به‌کار خود پایان می‌دهد که تولیدات و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه بسیار به روز و کاربردی‌تر از گذشته شده و دیگر از حالت تزیینی خود خارج شده است.

صنایع‌دستی جدید جایگزین کالاهای وارداتی در خانه ایرانی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از همشهری ؛ حضور دلال‌ها نیز در نمایشگاه این دوره صنایع‌دستی بسیار اندک و انگشت شمار است. این در حالی است که در دوره‌های گذشته، دلال‌ها فرصت کسب و کار از هنرمندان و تولید‌کنندگان واقعی صنایع‌دستی را گرفته بودند.

    مشاهدات همشهری از بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی مشخص کرده است که محصولات عرضه‌شده در این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی کاملا جنبه کاربردی یافته و ایرانی‌ها از این پس می‌توانند کالاهای مورد نیاز در خانه‌های خود از لوازم آشپزخانه و اتاق پذیرایی تا حمام و حتی دستشویی خانه‌شان را با کالاهای صنایع‌دستی ایرانی که بسیار به روز و کاربردی شده‌اند پر کنند.

    تأکید این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی بر کاربرد صنایع‌دستی در خانه ایرانی‌هاست و به همین منظور تولیدکنندگان صنایع‌دستی که محصولات کاربردی در زندگی روزانه ایرانی‌ها را عرضه می‌کنند با چیدمان تمام ایرانی، محصولاتی را به بازدیدکنندگان عرضه کرده‌اند که می‌توان گفت جای کالاهای وارداتی لوکس خارجی را به خوبی در خانه ایرانی‌ها گرفته و خانه ایرانی نماد نمایشگاه این دوره شده است.

    معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از 3سال پیش استراتژی جدیدی در تولید محصولات صنایع‌دستی در پیش گرفت و حالا تلاش سه ساله در کاربردی کردن صنایع‌دستی و به روز شدن این محصولات جواب داده است.

    خلاقیت‌محوری صنایع‌دستی ایران را نجات داد
    بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که از روز نخست هر روز در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی حضور دارد به همشهری گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی که در سال‌های گذشته محصول محور بود و کالاهای تکراری عرضه می‌کرد، در این نمایشگاه به سمت خلاقیت محوری حرکت کرد.

    وی افزود: به تولیدکنندگان اعلام کردیم باید بدانند چگونه می‌توان آثار خلق شده را در زندگی روزمره استفاده کرد و آنها نیز تولیدات خود را با سطح زندگی امروز ایرانی‌ها منطبق کردند. معاون صنایع‌دستی گفت: تولیدات صنایع‌دستی ایران برای مدت‌ها به تکرار افتاد و پاسخگوی نیاز امروز جامعه ایرانی نبود که با کاربردی‌شدن محصولات صنایع‌دستی و انجام فعالیت‌های جدی هنرمندان صنایع‌دستی و تمرکز آنها بر ترکیب‌بندی و هماهنگی محصولات تولید شده با زندگی مدرن و امروزی ایرانی‌ها، خانه ایرانی در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران شکل گرفت.

    او با اعلام اینکه بازدید‌کنندگان نمایشگاه صنایع‌دستی این دوره نیز نوآوری در محصولات صنایع‌دستی را تحسین کرده‌اند، گفت: کلینیک طراحی و فروش محصولات صنایع‌دستی دایر شده است تا هنرمندانی که فروش محصولاتشان اندک است یا در طراحی و به‌روزرسانی تولیدات خود مشکل دارند با مراجعه به اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره طراحی محصولات صنایع‌دستی را به روز کنند و پاسخگوی نیاز امروز خانواده‌های ایرانی در کاربرد محصولات صنایع‌دستی شوند.

    بهمن نامور مطلق به برگزاری مسابقه بزرگ طراحی صنایع‌دستی با هدف به‌روزرسانی و کاربردی شدن محصولات صنایع‌دستی در زندگی ایرانی‌ها که ابتدای سال‌جاری برگزار شد اشاره کرد و گفت: در گذشته محصولات صنایع‌دستی مانند جمعه بازارها در نمایشگاه‌ها روی هم تلنبار می‌شدند و کار به جایی رسیده بود که به دوران پایان برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نزدیک شدیم اما با تصمیمات جدید در حوزه احیای صنایع‌دستی و کاربردی‌شدن و بروزرسانی، توانستیم با ارائه محصولات سبک‌محور و زیبا، صنایع‌دستی ایران را نجات دهیم.

    مقابله با واسطه‌ها در حوزه صنایع‌دستی خواست هنرمندان
    علاوه بر سالن اصلی که محصولات بسیار با کیفیت و با طراحی نو عرضه می‌کنند سالن دیگری نیز به تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی از برخی استان‌های کشور اختصاص یافته است که در طراحی و رقابت با هنرمندان حاضر در سالن اصلی این نمایشگاه عقب مانده‌اند. با این حال محصولات تولید شده توسط هنرمندان استانی نیز خریداران خود را دارد.کاهش حضور دلال‌ها در نمایشگاه این دوره از عرضه محصولات صنایع‌دستی ایران مورد تأکید و البته تحسین هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفت.

    وحید زارعی تولید‌کننده محصولات صنایع‌دستی شیشه‌ای و آبگینه به همشهری گفت: درخواست هنرمندان شیشه گر از سازمان میراث فرهنگی حمایت از کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی و مبارزه با واسطه‌ها و افرادی است که به‌صورت شخصی کالاهای صنایع‌دستی را از هنرمندان تهیه می‌‌کنند و باقیمت بسیار بالا عرضه می‌کنند.او گفت: قیمت تولیدات صنایع‌دستی باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان با صنایع‌دستی وارداتی مقابله کرد. چون وقتی چیزی به نام دلالی یا عامل غیرمستقیم به صنایع‌دستی وارد شود قیمت کالاهای صنایع‌دستی تصاعدی بالا می‌رود و راه رقابت باقی نمی‌ماند.

    زارعی افزود: وقتی که یک کالا در کارگاه صنایع‌دستی با حداقل قیمت فروش تولید می‌شود باید به‌صورت مستقیم در نمایشگاه‌ها عرضه شود تا دست عامل واسطه که منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود برای همیشه از صنایع‌دستی ایران کوتاه شود.به گفته او، دلال‌ها کالاهای صنایع‌دستی را با سود بالا عرضه می‌کنند و مردم توان خرید با قیمت بالا را ندارند.

    وحید زارعی با اعتراض به عرضه محصولات صنایع‌دستی توسط عاملان غیرمستقیم و دلال‌ها گفت: سود کالای صنایع‌دستی که در کارگاه‌ها تولید و مستقیم عرضه می‌شوند حداکثر 80درصد است. ولی واسطه‌ها این اجناس را با سود 200درصد به خریداران عرضه می‌کنند.

    این هنرمند تولیدکننده محصولات شیشه‌ای و آبگینه با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی گفت: وضعیت هنرمندان و صنعت گران در فعالیت شیشه‌گری بسیار بد است و هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود. صادرات محصول انجام نمی‌شود و کارگاه‌های شیشه گری به‌صورت دائم فعال نیستند و تنها 4یا 6‌ماه در سال فعالیت می‌کنند.

    بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی نیز با تأیید حضور نیافتن عرضه‌کنندگان غیرمستقیم کالاهای صنایع‌دستی در نمایشگاه این دوره صنایع‌دستی ایران به همشهری گفت: در نمایشگاه صنایع‌دستی این دوره هم تولیدکنندگان مستقیم کالاهای صنایع‌دستی حضور دارند و هم تاجران و بازرگانان صنایع‌دستی به همراه تعاونی‌های صنایع‌دستی حضور یافته‌اند تا با تولیدکنندگان مستقیم درخصوص خریدهای کلان مذاکره کنند.

    معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: در نمایشگاه کنونی صنایع‌دستی به الگوی اقتصاد سالم نزدیک شده‌ایم و با راه‌اندازی سامانه جلوی هرگونه سوءاستفاده اقتصادی گرفته شده است. نکته دیگر آنکه در این نمایشگاه با اتحادیه صنفی صنایع‌دستی تهران مذاکره شد و نظارت بر فروش و کنترل قیمت‌ها برعهده این اتحادیه قرار داده شد.

    ایجاد 5میلیون شغل درصورت وجود برنامه
    حمید علیمردانی تولید‌کننده سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در ایران با 28سال سابقه در حوزه تراش این سنگ‌ها که در نمایشگاه صنایع‌دستی این دوره حضور دارد به ارزآوری و نقش صنایع‌دستی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور اشاره کرد و به همشهری گفت: پتانسیل اشتغال‌زایی و ارزآوری زیادی در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که اگر در این حوزه برنامه‌ریزی و حمایت خوبی وجود داشته باشد می‌توان به رونق اقتصادی کشور کمک کرد.

    او گفت: حدود 17درصد از معادن سنگ‌های قیمتی جهان در اختیار ایران است و با توجه به تکنولوژی موجود و پیشینه 7هزار ساله ایران در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، می‌توان با برخورداری از چشم‌انداز بلندمدت 10ساله بیش از 5میلیون شغل در این حوزه ایجاد کرد و با عرضه این محصولات در بازارهای جهانی نیز ارزآوری خوبی برای کشور داشت.

    او با اعلام اینکه تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بیش از هزار میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد درخصوص لزوم حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی گفت: مدتی بود بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در شهر تهران قطع شده بود که اکنون گفته می‌شود مجلس مصوبه آن‌را گذرانده که هنوز وارد چرخه نشده است و امیدواریم تا آخر شهریورماه مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی حل شود.

    او با اعلام اینکه باید از طرح‌های کارشناسی در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی حمایت شود، افزود: اگر 10میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود اشتغال پایدار برای 3هزار شهروند تضمین شده است. او با اشاره به ضرورت وجود هلدینگ‌های صنایع‌دستی برای صادرات محصولات گفت: طرح‌های مرتبط با ایجاد هلدینگ‌های بزرگ صنایع‌دستی وجود دارد که اکنون نیازمند حمایت جدی دولت و مسئولان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت