رئیس اتحادیه تعاونی‌‌های صنایع دستی استان فارس خبر داد

بازدید ۶۰۰۰ گردشگر از نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در ارگ کریم‌خان شیراز

عصر نمایشگاه- رئیس اتحادیه تعاونی‌‌های صنایع دستی استان فارس گفت :هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ارگ کریم خان زند برپا شد و در۵ روز مورد استقبال بیش از ۶ هزار گردشگر قرار گرفت.

بازدید ۶۰۰۰ گردشگر از نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در ارگ کریم‌خان شیراز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،ارگ کریم خان زند که روزگاری مرکز حکومت کریم خان زند بود و تصمیمات وکیل‌الرعایا برای تمام ایران از این بنا صادر می‌شد، در تاریخ 17 تا 21 اسفندماه 94 محلی برای عرضه صنایع دستی استان‌های مختلف شد.

    گفتنی است ،هنرمندان 26 استان و 29 شهرستان استان فارس در این نمایشگاه حضور داشتند و در 5 روز هنر خود را به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کردند. سلمان گورنگی، رئیس اتحادیه تعاونی‌‌های صنایع دستی استان فارس از بازدید بیش از 6  هزار گردشگر در مدت برپایی نمایشگاه خبر داد.

    همچنین غرفه‌ها در بیرون و فضای داخلی ارگ برپا شده بودند و رنگارنگی محصولات عرضه شده در کنار استقبال چشمگیر گردشگران و لهجه شیرین هنرمندان استان‌های مختلف اندک سرمای زمستانی شیراز را از یاد می‌برد. به گفته گورنگی 150 هنرمند از سراسر ایران در 120 غرفه محصولات خود را در معرض نمایش و فروش گذاشتند.

    هرچند فلسفه نمایشگاه سراسری این است که هر استان یا شهری صنایع دستی خاص خود را معرفی کند اما در این میان برخی غرفه‌ها به ویژه غرفه‌های شهرستان‌های استان فارس هنر خاص شهرشان را معرفی نکرده بودند و رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس دلیل این امر را آشنا نبودن با فلسفه نمایشگاه سراسری می‌داند.

    وی می‌گوید: این امر باید توسط روسای نمایندگی‌های میراث فرهنگی در شهرستان‌ها برای هنرمندان تبیین شود تا هنرمندان در عرضه محصولات خود در نمایشگاه بهتر عمل کنند و بازدیدکنندگان نیز با هنر واقعی و اصیل هر شهری آشنا شوند.

    مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه در این بازده زمانی را حضور گردشگران خارجی می‌داند و اینکه این امر می‌تواند در فروش بهتر صنایع دستی استان‌های مختلف کمک‌کننده باشد.

    اما غرفه‌دار استان سیستان و بلوچستان نظر دیگری دراین باره دارد،وی که زنی میانسال است و هنر سوزن‌دوزی را که هنر اصیل سیستان و بلوچستان است، به مردم معرفی می‌کند، می‌گوید: ما می‌توانیم هنر خود را برای مردم و گردشگران داخلی توضیح دهیم اما گردشگران خارجی که به بازدید نمایشگاه می‌آیند، اغلب برای دیدن شیراز آمده و اطلاعاتی که دارند منحصر به هنرهای شیراز است.

    به گفته این هنرمند سیستانی خرید زمانی از سوی گردشگر خارجی صورت می‌گیرد که نسبت به هنرها آشنایی داشته باشد در صورتی که این امکان برای گردشگران خارجی که به بازدید نمایشگاه آمدند، وجود نداشت.

    وی همچنین بر این باور است که اطلاع‌رسانی و تبلیغات خوب برای چنین نمایشگاهی در افزایش بازدیدکنندگان تاثیر دارد.

    در این نمایشگاه تمامی هنرهای عرضه شده دست‌ساز بودند و برخی از استان‌ها نظیر خراسان جنوبی به صورت زنده به ارائه صنایع دستی خود می‌پرداختند. استان چهارمحال بختیاری نیز ابتکاری برای ارائه هنر خود داشت و آن اینکه با همکاری موسسه زاگرس بخشی از فروش خود را برای حفظ محیط زیست اختصاص می‌داد.

    رادیو نمایشگاه نیز به بیان اخبار نمایشگاه می‌پرداخت و برخی از هنرمندان که نتوانسته بودند خیلی خوب به ارائه محصولات خود بپردازند از این امکان برای معرفی صنایع دستی شهرشان استفاده می‌کردند، هنرمند لارستانی یکی از این افراد بود.

    به گفته سیما علویه، رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان به دلیل برپایی نمایشگاه در ایام پایانی سال بسیاری از هنرمندان لاری امکان حضور در نمایشگاه نداشتند و تنها هنرمندی از شهر لطیفی در این نمایشگاه حضور یافته بود.

    اما هنرمند شهر لطیفی که غرفه‌ لارستان را اداره می‌کرد، با استفاده از رادیو نمایشگاه خلاء کمبود آثار هنری ارائه شده شهرستانش را جبران کرد و توانست نظر  برپاکنندگان نمایشگاه را به خود جلب کند و در مراسمی در روز پایانی نمایشگاه مورد تقدیر قرار گیرد.

    قابل ذکر است ،بخش ویژه این نمایشگاه احیا هنرهای منسوخ شده شیشه میمند، سفال و سرامیک استهبان، پلاس‌بافی و جوک کاری شیراز بود که در روز پایانی نمایشگاه از این هنرها رونمایی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت