فروش نمایشگاهی صنایع‌دستی ۱۰ برابر شد

عصر نمایشگاه- آیین تجلیل از برگزیدگان بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی صبح روز دوشنبه ۲۷ شهریور در سالن فجر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

فروش نمایشگاهی صنایع‌دستی ۱۰ برابر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸:۰۰

    در این آیین بهمن نامورمطلق، معاونت صنایع دستی، پویا محمودیان مدیرکل بازرگانی صنایع‌دستی، حسین اسفهبدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور، ساره بیات بازیگر، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و سفیر صنایع‌دستی کشور به همراه جمعی از فعالان صنایع‌دستی و شرکت‌کنندگان نمایشگاه صنایع‌دستی حضور داشتند و از برگزیدگان نمایشگاه قدردانی شده و لوح تقدیری به آنها اهدا شد. براساس توافق انجام شده و به‌منظور تشویق فعالان صنایع‌دستی مقرر شد به برگزیدگان در نمایشگاه صنایع‌دستی آینده، 6 مترمربع غرفه رایگان اهدا شود و برگزیدگان اول تا هشتم این نمایشگاه نیز در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی آینده در خارج از کشور که در کره‌جنوبی برگزار خواهد شد، غرفه رایگان دریافت کنند.
    به گفته مدیران و دست‌اندرکاران صنایع‌دستی، بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی کشورمان یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برگزار شده در ایران بود. فعالان و مدیران بازرگانی صنایع‌دستی معتقدند نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نقش موثری در فروش و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی برعهده دارند و باید نمایشگاه‌ها هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت افزایش‌یافته و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی بیشتری در کشورمان برگزار شوند.

     

    همنشینی مثبت در کنار نمایشگاه فرش
    بهمن نامورمطلق، معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این آیین ضمن تشکر از اصحاب رسانه، هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه صنایع‌دستی، حسین اسفهبدی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی گفت: همنشینی نمایشگاه صنایع‌دستی در کنار نمایشگاه فرش بسیار مثبت بوده و موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ارتقای نمایشگاه صنایع‌دستی شد.
    وی با اشاره به فرصت حضور و معرفی کسب و کارهای نوین در عرصه صنایع‌دستی افزود: در این نمایشگاه استارت‌آپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز امکان حضور و معرفی کسب و کار خود را به بازدیدکنندگان و دیگر فعالان صنایع‌دستی را یافتند. نامور مطلق با تاکید بر لزوم نشان‌سازی و بازاریابی مناسب برای نام‌های تجاری صنایع‌دستی بیان کرد: نمایشگاه‌های صنایع‌دستی فرصت مناسبی برای بازاریابی و معرفی نام‌های تجاری صنایع‌دستی هستند و در این نمایشگاه نیز صاحبان نام‌های تجاری صنایع‌دستی توانستند نام تجاری خود را به خوبی به بازدیدکنندگان معرفی کنند.
    تغییر الگوی مصرف خانوار ایرانی
    وی با اشاره به دیگر مزیت‌های بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی اظهار کرد: در این نمایشگاه موفق شدیم الگوی مصرف خانوارهای ایرانی را تغییر دهیم. فعالیت‌ها و اقداماتی که در زمینه جذب کودکان انجام شد بسیار مثبت بود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و آشناسازی آنها به حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی و محصولاتی که نظر کودکان را به خود جلب می‌کردند موجب شد هم خانواده‌های ایرانی توجه بیشتری به محصولات صنایع‌دستی داشته و هم نسل آینده صنایع‌دستی را به‌عنوان شغلی برای آینده در ذهن خود در نظر بگیرند. به‌طور کلی در این نمایشگاه زمینه‌سازی مناسبی برای آشناسازی کودکان با صنایع‌دستی انجام شد.

     


    معرفی طرح خانه ایرانی
    معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر طرح خانه ایرانی گفت: در این نمایشگاه طرح خانه ایرانی را معرفی کرده و محصولات و طرح‌هایی را برای خانه‌های ایرانی به بازدیدکنندگان معرفی کردیم و الگوی خانه ایرانی را به آنها نشان دادیم. در نمایشگاه آینده که به مناسبت نوروز برگزار می‌شود و نزدیک خانه تکانی خواهد بود نیز طرح خانه ایرانی را بهتر و بیشتر معرفی می‌کنیم. به‌طورکلی معرفی خانه ایرانی نماد موفقیت بود.
    وی با اشاره به گردش مالی حوزه صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی صنایع‌دستی بیان کرد: به‌طور کلی 15 تا 20 درصد از گردش مالی صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی رخ می‌دهد، به همین منظور قصد افزایش نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را در کشور داریم. همچنین 15 تا 20 درصد از درآمد و گردش مالی صنایع‌دستی از طریق بازارچه‌های موقت و دائمی صنایع‌دستی کسب شده و مابقی درآمد و گردش مالی صنایع‌دستی از طریق فروشگاه‌ها و دیگر موارد رخ می‌دهد.
    مزیت‌های مالی و بازاریابی نمایشگاه‌ها
    نامورمطلق با تاکید بر مزیت‌های مالی و بازاریابی نمایشگاه‌های ملی صنایع‌دستی گفت: این نمایشگاه‌ها موجب تحول اقتصادی بزرگی در حوزه فروش داخلی و خارجی شده و کیفیت محصولات صنایع‌دستی را نیز به‌دلیل رقابت‌هایی که در نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود، ارتقا می‌دهد. همچنین فرصت‌های بیشتری برای بازاریابی و دریافت سفارش خرید برای فعالان صنایع‌دستی ایجاد می‌کند.
    وی با بیان اینکه وظایف هر نهاد و حوزه‌ای در صنایع‌دستی مشخص است، تاکید کرد: نهادهای دولتی مانند معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موظف است حمایت‌های منطقی و اصولی از هنرمندان صنایع‌دستی داشته باشد و هنرمندان نیز موظف هستند خلاقیت در تولید محصولات خود به کار ببرند و بازاریابی برای فروش را ارتقا دهند.
    در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی هنرمند باید تلاش کند محصولاتی براساس سلیقه مردم عرضه کند و نه اینکه در جست‌وجوی غذا و مکان مناسب برای عرضه محصولات خود باشد. در مقابل معاونت صنایع‌دستی نیز باید امکانات مورد نیاز مانند مکان مناسب و غذا را در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار دهد.
    نامورمطلق با اشاره به اینکه هنر به زندگی روح و نشاط می‌بخشد و تکرار پذیر و تقلیدپذیر نیست، بیان کرد: در عصر خلاقیت زندگی می‌کنیم. امروز در کشورمان دارای صنایع خلاق، شهرهای خلاق و طبقه خلاق هستیم. طبقه خلاق سرمایه اصلی ما در صنایع‌دستی هستند و تلاش می‌کنیم تا آنها را توسعه دهیم.

     


    انواع خلاقیت در آثار هنری
    او با اشاره به اینکه 3 نوع خلاقیت داریم، اظهار کرد: یکی از این مدل‌های خلاقیت، دیونی سوز است که اسطوره شوریدگی و درون‌گرایی در یونان باستان است. هنرمندانی که خلاقیت خود را به روش «دیونی سوز» در تولید محصولات به کار می‌برند توجهی به سلیقه مردم ندارند و برای دل خود اثر هنری خلق می‌کنند. نوع دوم«آپولونی» است که تلاش می‌کند با آراستگی توجه مردم را به خود جلب کند و هنرمندانی که به این روش از خلاقیت خود استفاده می‌کنند سلیقه بازار را در تولید محصولات در نظر می‌گیرند. خلاقیت سوم نیز از نوع «هفاسی سوز» است که برای اهل قدرت و جلب نظر زئوس اثر هنری خلق می‌کرد. ما در صنایع‌دستی به خلاقیت از نوع آپولونی نیاز داریم. صنایع‌دستی هنر – صنعت است و باید در فروش موفق باشد


    ارائه تسهیلات به هنرمندان سنتی
    نامورمطلق با اشاره به وظایف دولت درباره هنرمندان صنایع‌دستی بیان کرد: موظف هستیم تسهیلات مورد نیاز را به هنرمندان سنتی ارائه کنیم، فرصت‌های فروش را در داخل و خارج از کشور فراهم کنیم و حمایت‌های اجتماعی مانند بیمه از آنها داشته باشیم. در زمینه بیمه موفق عمل نکرده‌ایم، اما تلاش می‌کنیم در دولت دوازدهم این مشکل را برطرف کنیم. فعالان صنایع‌دستی بزرگترین سرمایه‌های ما در حوزه بازرگانی هستند.
    وی افزود: در 4 سال گذشته صادرات صنایع‌دستی2/5 برابر و فروش داخلی در نمایشگاه‌ها نیز 10 برابر شده است. ایران رتبه نخست را در شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی به خود اختصاص داده است.


    برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی عیدانه
    در ادامه پویا محمودیان، مدیرکل صادرات و بازرگانی صنایع‌دستی ضمن تشکر از حسین اسفهبدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی کشور گفت: برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی عیدانه نیز نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده‌ایم تا این نمایشگاه در اواخر بهمن یا اواخر اسفند امسال برگزار شود.
    محمودیان در زمینه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ماه محرم اظهار کرد: نمایشگاه محصولات صنایع‌دستی را در ایام محرم از روز نخست محرم در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا نمایشگاه صنایع‌دستی در ایام محرم در دیگر استان‌های کشور نیز برگزار شوند. برای اربعین حسینی نیز در نقطه صفر مرزی همزمان با راهپیمایی اربعین تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برگزار کنیم که در صورت تایید امنیتی اقدامات لازم برای برگزاری آن را در نظر خواهیم گرفت.


    افزایش فروش اینترنتی صنایع دستی
    وی در باره افزایش فروش اینترنتی محصولات صنایع‌دستی بیان‌کرد: تلاش می‌کنیم سایت‌های فروش اینترنتی صنایع‌دستی داخلی با سایت‌های خارجی در ارتباط قرار بگیرند و در این زمینه اتفاقات بنیادین و مثبتی در حال وقوع است. یکی از بازیگران کشور در حال سرمایه‌گذاری روی صنایع‌دستی بوده و یکی از صادرکنندگان نمونه قیر کشور در سال 95 قصد دارد فعالیت خود را به صادرات صنایع‌دستی گسترش دهد. از امروز نمایشگاه زیورآلات با نام زیور و صلح نیز بازگشایی می‌شود. وی افزود: پویش فروش صنایع‌دستی را با شعار «شما هم می‌توانید صادرات کنید یا جهانی بفروشید» از 17 مهر در 3 استان اصلی صنایع‌دستی کشور راه‌اندازی خواهد شد.

     

    افزایش صادرات صنایع‌دستی
    مدیرکل بازرگانی و صادرات صنایع‌دستی در باره افزایش فروش داخلی و صادرات در 4 سال گذشته اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی اداره گمرک ایران صادرات صنایع‌دستی بدون در نظر گرفتن زیورآلات و صادرات چمدانی حدود 45 درصد رشد داشته و فروش نمایشگاه‌ها نیز از 800 میلیون تومان به 8 میلیارد تومان رسیده است.


    قدردانی از برگزیدگان
    در پایان این آیین از برگزیدگان نمایشگاه در حضور علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بهمن نامورمطلق معاونت صنایع‌دستی، پویا محمودیان مدیرکل بازرگانی صنایع‌دستی، حسین اسفهبدی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور قدردانی شد.
    سیدمصطفی یاهویی از خراسان‌رضوی در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، نیلوفر قربانی از استان گلستان در بخش گلیم‌بافی، مهران شیرزاده باغبادرانی از اصفهان در صنایع فلزی، راحله شاهسوارانی از استان مرکزی در رشته میناکاری، حسین شاهی از اصفهان در بخش طراحی و نقاشی سنتی و سیدمهدی مشهدی از استان مرکزی در صنایع‌دستی چوبی بیشترین میزان فروش و سفارش را داشتند.
    همچنین احدالله یوسفی از استان تهران در هنر آبگینه، سمانه آهنچی از یزد در سفال و سرامیک، شهین‌نظری ایرانی از استان البرز در صنایع چرمی، هاجر بزرگی از خراسان‌شمالی در نساجی سنتی، سمیه غلامی‌بیگلویی از استان البرز در رشته چاپ‌سنتی، معصومه امام‌حسنی از بوشهر در صنایع‌دستی دریایی و اعظم دهقان‌طرزجانی از یزد در کاربری جدید صنایع‌دستی هم از بالاترین آمار فروش و سفارش برخوردار بودند. مهری زائری از تهران در قیمت‌گذاری مناسب کالا، داود حیدری از خراسان‌رضوی در طراحی غرفه مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین امید شهدوست از استان قزوین تولیدکننده برتر سفال و سرامیک شد.
    در این آیین همچنین از آرش حیدریان برای نوآوری در ارائه و چیدمان محصولات صنایع‌دستی، امیرمسعود انوش‌فر و وحید ملک از تهران برای معرفی و نمایش سبک زندگی ایرانی، حمید شانس از استان البرز برای طراحی و مرضیه آقاقاسمی از استان تهران برای تعلیم نقاشی پشت شیشه تقدیر و تجلیل شد.
    استان‌های اصفهان، گلستان و خراسان‌رضوی هم بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده بودند که از مدیران کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان‌ها هم تقدیر و تشکر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت