مروری بر صنعت نمایشگاهی امارات متحده عربی

اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه

عصر نمایشگاه: امارات متحده عربی و به‌طور مشخص شهر دوبی را می‌توان نمادی از تضاد دانست؛ از یک‌سو این کشور به شعائر اسلامی پایبند است و در جای‌جای این کشور می‌توان نمادهای اسلامی را دید. از سوی دیگر اما این کشور کوچک در حاشیه خلیج‌فارس به یکی از مقاصد گردشگری توریست‌های اروپایی تبدیل‌شده و در کنار این، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای خارجی‌ها فراهم کرده است. اینکه چگونه حاکمان این کشور توانسته‌اند چنین تضادهایی را مدیریت کنند، موضوع مقاله‌های بسیاری است اما در نهایت با مدیریت این تضادها باعث شده امروز امارات به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شود.

اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه
  • اتحاد هفت برادر عرب در ‌هاب تجاری خاورمیانه

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، امارات متحده عربی و به‌طور مشخص شهر دوبی را می‌توان نمادی از تضاد دانست؛ از یک‌سو این کشور به شعائر اسلامی پایبند است و در جای‌جای این کشور می‌توان نمادهای اسلامی را دید. از سوی دیگر اما این کشور کوچک در حاشیه خلیج‌فارس به یکی از مقاصد گردشگری توریست‌های اروپایی تبدیل‌شده و در کنار این، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای خارجی‌ها فراهم کرده است. اینکه چگونه حاکمان این کشور توانسته‌اند چنین تضادهایی را مدیریت کنند، موضوع مقاله‌های بسیاری است اما در نهایت با مدیریت این تضادها باعث شده امروز امارات به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شود.
در کنار این پیشرفت‌ها، حاکمان این کشور تلاش دارند وجهه جهانی خود را بیش‌ازپیش ارتقا دهند و در این ‌بین ‌بدون‌شک برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. به‌علاوه در اقتصادی رو به رشد، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری یک انتخاب قطعی است و به ‌این ‌ترتیب صنعت نمایشگاهی در امارات از جایگاه بالایی برخوردار است. در این مطلب مروری کوتاه بر صنعت نمایشگاهی در امارات متحده عربی خواهیم داشت؛ کشوری که نمایشگاه‌های آن برای ایرانیان نیز بسیار آشناست.
امارات متحده عربی که از اتحاد هفت شیخ‌نشین با نام‌های ابوظبی، دوبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین تشکیل شده، دومین اقتصاد بزرگ دنیای عرب بعد از عربستان سعودی است. این کشور از اعضای سازمان تجارت جهانی و اوپک است. ابوظبی 70‌درصد از تولید نفت امارات متحده عربی را بر عهده دارد و دوبی مرکز امور مالی، تجارت، حمل‌ونقل و گردشگری این کشور است. مناطق آزاد این کشور با اجازه مالکیت 100 درصدی به خارجی‌ها بدون دریافت مالیات، به تنوع بخشی اقتصاد کمک شایانی کرده‌اند و امارات را به مرکز تبادلات تجاری منطقه تبدیل کرده است.
اقتصاد شیخ‌نشینان پیش و پس از نفت
اقتصاد امارات تا پیش از کشف ذخایر نفتی این کشور در سال 1950 بر پایه ماهیگیری و صید مروارید استوار بود اما از سال 1962 که سوت آغاز صادرات نفت این کشور به صدا درآمد وضعیت اقتصادی و اجتماعی امارات دچار تحولات عظیمی شد، تا جایی که امروزه به ‌هاب تجاری و توریستی منطقه تبدیل‌شده است.
در سال 2014 امارات متحده عربی، دومین اقتصاد بزرگ کشورهای عربی بعد از عربستان، با تولید ناخالص ملی یک تریلیون درهم معادل 570 میلیارد دلار بود. بیشترین موفقیت امارات در این است که در میان کشورهایی با اقتصاد نفت‌محور توانست 71درصد تولید ناخالص ملی خود را از بخش‌های غیرنفتی به دست آورد. در حال حاضر گردشگری از منابع اصلی درآمد دولت امارات است که آن را با برخی از لوکس‌ترین هتل‌های جهان که در این کشور ساخته شده‌اند، کسب می‌کند. در بخش ساختمان‌سازی این کشور در حدود 350 میلیارد دلار سرمایه در گردش است.
نرخ متوسط تعرفه گمرکی امارات 3.8‌درصد است و سرمایه‌گذاری خارجی به 49 درصد محدود شده است. هرچند که بخش رقابتی و مدرن اقتصاد طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌کند اما نقش دولت هم در این مورد قابل توجه است و بازارهای سرمایه هم در این کشور آزاد و پرتحرک هستند.
با رشد 4.2درصدی اقتصادی دوبی در سال 2013 و رسیدن تولید ناخالص ملی امارات به 8865 میلیارد دلار، فرصت‌های قابل توجهی در بخش‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، زیرساخت‌ها و توریسم توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد و امارات را به‌عنوان مرکز بین‌المللی اقتصاد اسلامی معرفی کرد. دوبی که در سال‌های 2007 تا 2010 دچار بحران اقتصادی شدیدی شده بود با پول نفت ابوظبی نجات یافت، به‌طوری‌که تعداد قابل توجهی از اقتصاددانان رفاه فعلی ‌‌امارات را همچنان به دلارهای نفتی ابوظبی نسبت می‌دهند.
اگرچه امارات متحده عربی متنوع‌ترین اقتصاد را در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس داراست اما اقتصاد این کشور همچنان تا حد زیادی وابسته به نفت است. به‌غیر از دوبی که مرکزیت تجاری این کشور را از آن خود کرده است، هنوز اقتصاد تعداد قابل توجهی از امارات این کشور به درآمدهای نفتی وابسته است. نقش نفت و گاز طبیعی در اقتصاد ابوظبی از دیگر امارات پررنگ‌تر است. در سال 2009 بیش از 85درصد اقتصاد این کشور تحت سیطره نفت بود.
امارات متحده عربی یکی از پویاترین بازارها را در تجارت خارجی دارد. این کشور در میان 15 کشور برتر صادرکننده و 20 واردکننده برتر جهان جای دارد. در فاصله زمانی سال‌های 2011 تا 2015 تجارت‌ سهم بسیار بالایی در تولید ناخالص ملی این کشور داشته است. این کشور که از قیمت بالای نفت در فاصله سال‌های 2011 تا 2014 سود برده، دارای طراز تجاری مثبت است.
مرکز تجاری برتر منطقه که نقش عمده‌ای در اتصال تجاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای جنوبی و شرق آفریقا دارد، شریک تجاری اصلی کشورهای ژاپن، هند، ایران، کره جنوبی و تایلند است. عمده صادرات این کشور نفت خام، گاز طبیعی، ماهی خشک شده و خرماست و بیشترین اقلام وارداتی هم به ماشین‌آلات، تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و مواد غذایی اختصاص دارد.
صنعت نمایشگاهی در امارات متحده عربی
صنعت نمایشگاهی امارات متحده در 2 دهه اخیر با سرعتی خارق‌العاده در حال رشد است. امارات دروازه‌های ورودی بازار خود را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز گذاشته است. رشد روزافزون ساخت مراکز نمایشگاهی با سالن‌های مدرن در این کشور در کنار ساخت‌وسازهای مراکز تجاری و تفریحی نشان از عزم راسخ امارات برای رونق بخشی هرچه بیشتر به این صنعت و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر برای این نمایشگاه‌هاست. در حال حاضر نمایشگاه‌های امارات متحده در فهرست نمایشگاه‌های معروف جهان قرار دارند.
علاوه بر ساخت‌وسازهای چشمگیر، امارات در زمینه اطلاعات نمایشگاهی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده است و تجاری که علاقه‌مند به غرفه گرفتن در نمایشگاه‌های این کشور هستند می‌توانند به‌راحتی اطلاعات کافی به دست آورده و با چشم‌اندازی روشن برای کار خود اقدام کنند.
تعداد نمایشگاه‌های حال حاضر کشور امارات متحده عربی به‌طور چشمگیری از نمایشگاه‌های برگزارشده در کشورهای منطقه پیشی گرفته است. این نمایشگاه‌ها که به غرفه‌داران برای افزایش دامنه کسب‌وکار و مطرح شدن در بازارهای بزرگ‌تر کمک می‌کنند، جزء پیشروهای صنعت نمایشگاهی دنیا هستند.
علاوه بر امکانات خوب، مورد دیگری که امارات را برای تجار و بازرگانان جذاب کرده است، مقررات ساده و قابل وصول این کشور در زمینه تجارت است. جاذبه‌های گردشگری این کشور هم مزید بر علت است که غرفه‌گذاران اطمینان زیادی به جذب مشتری از اقصی نقاط جهان و بازخوردهای مطلوب در سرمایه‌گذاری‌شان داشته باشند.
دوبی؛ پایگاه تجاری شیخ‌نشین‌های عرب
دوبی تا قبل از سال 1833 میلادی دهکده‌ای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال 1833 شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه 800نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم و تأسیس شیخ‌نشین دوبی آغاز شد. پیش‌ازاین تاریخ، دوبی یک روستای کوچک بیش نبود و هیچ امتیازی نسبت به سایر روستاهای اطراف خود نداشت.
دوبی بیشترین جمعیت را در میان هفت شیخ‌نشین کشور امارات دارد و بعد از شهر ابوظبی بزرگ‌ترین بخش کشور امارات است. این امارت که اولین علائم شهری را در سال 1799 در خود تجربه کرد در سال 1833 با مهاجرت شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم و 800 نفر از اقوامش به‌طور رسمی به‌عنوان امارت محل حکمرانی قبیله آل مکتوم تعیین شد.
بعدها کشف نفت منجر شد تا این شهر با سیل عظیمی از کارگران مهاجر مواجه شده و رشد 300 درصدی در جمعیت خود را تجربه کند. امارت مدرن دوبی از زمان خروج بریتانیا در سال 1971 شروع به شکل گرفتن کرد. در این سال، دوبی به همراه ابوظبی و 4شیخ‌نشین دیگر کشور امارات متحده عربی را تأسیس کردند. در سال 1973 هم درهم امارات به‌عنوان واحد پولی رسمی امارات معرفی شد.
در سال 1979 در منطقه جبل علی دوبی یک منطقه آزاد تجاری راه‌اندازی شد که در آن به شرکت‌های خارجی اجازه واردات و صادرات بدون محدودیت داده شده بود. هرچند با آغاز جنگ خلیج‌فارس این شهر با دشواری‌های اقتصادی‌ای روبه‌رو شد اما با تغییر اوضاع سیاسی دوباره رونق به این امارت بازگشت.
در حال حاضر دوبی به‌عنوان شهری مطرح در جهان وضعیت تجاری و اقتصادی موفقی را تجربه می‌کند و جایگاه مهمی در منطقه خاورمیانه برای خود کسب کرده است.
اگرچه اقتصاد امارت عربی با نفت شروع به رشد کرد اما بیشترین درآمدزایی‌اش را در سال‌های شکوفایی خود از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک در مناطق آزاد به اتباع خارجی، صدور مجدد کالا، گردشگری و خدمات مالی و تجاری کسب کرده است.
در سال 2013 دوبی توانست امتیاز برگزاری اکسپو 2020 را از آن خود کند. اکسپو که سومین رویداد مهم دنیا بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال است، برای نخستین بار در شهری از خاورمیانه برگزار خواهد شد. طبق برآوردهای موسسات اقتصادی، برگزاری اکسپو 2020 برای دوبی بیش از 23 میلیارد دلار سود خواهد داشت.
دوبی با پتانسیل بالایی در شروع کسب‌وکارهای جدید، با برگزاری نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای تجاری نقش پررنگی در تقویت اقتصاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس بر عهده دارد. این شهر با تقویت رشد بازار داخلی خود به حمایت از نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های صنعتی می‌پردازد. صنعت نمایشگاهی این شهر رو به رشد است و هرساله به تعداد نمایشگاه‌های رسمی برگزارشده در این شهر افزوده می‌شود.
این افزایش سطح فعالیت و رشد صنعت نمایشگاهی بیشترین تأثیر را از تحولات زیربنایی اقتصادهای منطقه و رشد فناوری در این کشورها، می‌پذیرد. البته نباید به نقش بسیار مؤثر سیاست کشور در روند فعالیت این نمایشگاه‌ها بی‌توجه بود. دولت امارات که حامی بخش خصوصی و سرمایه‌گذارهای خارجی است دلایلی از قبیل جایگاه خوب جغرافیایی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل، جایگاه‌های مناسب برای برگزاری این رویدادها و امکانات رفاهی برای مسافرین را برای انتخاب دوبی به‌عنوان مرکز نمایشگاهی در نظر گرفته است.
دوبی در نقطه تلاقی اروپا، آسیا و آفریقا واقع شده و با امکان برقراری پرواز به 200 نقطه در جهان بهترین دسترسی را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند. زیرساخت‌های قوی مانند مترو به‌عنوان نقطه اتصال فرودگاه بین‌المللی به مراکز معتبر تجاری این شهر، هتل‌ها و مراکز خرید، به‌علاوه تاکسی‌های همیشه در دسترس دوبی، محیطی مناسب برای تردد بازرگانان ایجاد کرده است. گزینه‌های مناسب برای محل برگزاری نمایشگاه از دیگر مزایای دوبی برای این صنعت است. مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوبی (DICEC) درست در قلب این شهر واقع شده و فضایی در حدود 90 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و برگزاری کنفرانس‌ها را در اختیار بازرگانان و تجار قرار می‌دهد.
فراوانی محل اقامت دیگر گزینه جذاب این شهر است. دوبی دارای طیف وسیعی از هتل‌ها با درجه‌های کیفی سه، چهار و پنج ستاره با سطح قیمتی متفاوت در کنار 15 هزار واحد هتل آپارتمان است.
گزینه دیگر خدمات بهداشت و سلامت است. این شهر که توسط اینترپل به‌عنوان یکی از امن‌ترین مناطق جهان معرفی شده است یک محیط عاری از جرم و جنایت را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به‌راحتی می‌توانند از خدمات سلامت ارائه شده در محل‌های اقامتی استفاده کنند.
مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوبی
مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوبی در سال 1979 توسط شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی ساخته شده است. این مجموعه از یک برج 39 طبقه اداری، 8سالن نمایشگاهی و مرکز اجلاس‌های بین‌المللی با توانایی گردآوری بیش از 4500 نماینده در یک سالن، تشکیل شده است. در کنار این امکانات باشگاه کسب‌وکار و مجتمع‌های مسکونی و تفریحی این مجموعه هم در خدمت استفاده‌کنندگان قرار دارد. علاوه بر فضای اصلی نمایشگاه 35هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در مجاورت این مرکز و در اختیار مجموعه قرار دارد.
مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوبی که یکی از مدرن‌ترین مراکز نمایشگاهی منطقه است در قلب مرکز تجاری دوبی واقع است و تنها 20 دقیقه با فرودگاه این شهر فاصله دارد. این مرکز با تمام امکانات نظیر مراکز برگزاری جلسات، سالن‌های VIP، اینترنت، هتل و رستوران محیط ایده‌آلی برای کسب‌وکار ایجاد کرده است.
ایران، امارات، تجارت
هرچند که امارات با ایران بر سر حمایت این کشور از عراق در جنگ 8 ساله و جزایر خلیج‌فارس اختلافاتی دارد اما روابط تجاری این دو کشور ریشه‌ای عمیق دارد و حتی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که با برطرف شدن تحریم‌ها علیه ایران سطح تبادلات این دو کشور تا سال 2018 به 13 میلیارد دلار برسد.
به گفته اقتصاددانان پس از لغو تحریم‌ها، احتمال زیادی در تبدیل امارات به دروازه تجارت ایران خواهد بود زیرا حضور شرکت‌های چندملیتی، زیرساخت‌های تجاری و دسترسی آسان در این کشور بهترین مزیت را برای آن به ارمغان می‌آورد.
در تقویم نمایشگاهی دوبی اسفندماه سال جاری به محصولات غذایی اختصاص داده شده است و یکی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه ایران است. در نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی دوبی، بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات غذایی دور هم جمع می‌شوند تا آخرین تولیدات در زمینه مواد، صنایع غذایی و ماشین‌آلات وابسته را به نمایش بگذارند.
این نمایشگاه که از دوم تا ششم اسفندماه برگزار می‌شود و به عرضه آخرین دستاوردهای صنایع غذایی حلال، انواع آشامیدنی‌ها، تجهیزات و خدمات سردخانه‌ای، آشپزخانه‌های صنعتی، هتلداری، ماشین‌آلات پردازش مواد غذایی، بسته‌بندی صنایع غذایی، صنایع نانوایی و نان فانتزی، صنایع قنادی و ظروف یک‌بارمصرف می‌پردازد، پذیرای بازرگانان و تجار ایرانی نیز خواهد بود.
مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی امارات متحده عربی

اتومکانیکای خاورمیانه
بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات و خدمات خودرو در خاورمیانه سالانه پذیرای جمع کثیری از صنعتگران بخش قطعه‌سازی، دستگاه‌های الکترونیک، تجهیزات و تیونینگ، تایر، باتری، تعمیرات و نگهداری، کارواش و ایستگاه‌های خدماتی در دوبی است. نخستین دوره از اتومکانیکای دوبی در سال 2003 با تعداد 119 شرکت غرفه‌گذار برگزار شد. در سال‌های بعد نمایشگاه اتومکانیکای دوبی به‌طور پیوسته شاهد رشد بوده و تا سال 2015 که سیزدهمین دوره‌اش را تجربه کرد توانست به روند موفقیت‌های خود ادامه دهد.
دنیای زیبایی
با 1441 غرفه‌گذار از 60 کشور، یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های سال 2015 در شهر دوبی بود. دنیای زیبایی به‌عنوان پلت‌فرم بی‌بدیل دستیابی به بازارهای منطقه با امتزاج فعالیت‌های تازه‌واردان موفق و برندهای بنام، عرصه قابل قبولی برای پیشرفت صنعت زیبایی ایجاد کرده است.
در آخرین دوره از این نمایشگاه نزدیک به 30هزار نفر از 119 کشور شامل کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شرق آسیا و آفریقا در دوبی آخرین دستاوردهای صنعت زیبایی را از نزدیک مشاهده کردند.
بازار سفر کشورهای عرب
این بازار که اولین بار در سال 1994 درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود، با 300 غرفه‌گذار از 52 کشور 7000 بازدیدکننده را به خود جذب کرد. حالا بعد از 22 سال با تراز تجاری 2.4 میلیارد دلاری 2800 غرفه‌گذار از 86 کشور را به دوبی کشانده تا 26هزار بازدیدکننده از آخرین دستاوردهای خدمات مسافرتی مطلع شوند.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی
نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی یکی از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نمایشگاه‌های کتاب منطقه خاورمیانه و شرق آفریقاست و سریع‌ترین رشد در این منطقه در بازار کتاب را داشته است. ابوظبی که خود را مرکز حرفه‌ای و تجاری صنعت چاپ و نشر در منطقه می‌داند، از لحاظ مالی برنامه ویژه‌ای برای توسعه بلندمدت کسب‌وکار در بازار جهانی کتاب در سر دارد.
این نمایشگاه سالانه محل تجمع ناشران، کتاب‌فروشان و سازمان‌های فرهنگی و مطبوعاتی است که از سال 2007 توسط مؤسسه الکتاب با همکاری سازمان فرهنگی ابوظبی و نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار می‌شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت