نمایشگاه تراکنش ایران (۵۲)

مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت: آینده مال استارت آپ هاست

عصر نمایشگاه- علیرضا کریمی، مدیر سابق بانکداری متمرکز بانک تجارت که اکنون درسمت مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت فعالیت می‌کند، به سوالات ما درباره این شرکت پاسخ داده است.

مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت: آینده مال استارت آپ هاست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فابا، بانک تجارت با همراهی شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، حضوری فعال در نمایشگاه تراکنش ایران داشته است. شرکت سامانه‌های سیمرغ تجارت یکی از زیرمجموعه‌های این بانک است که در سال 1390 در زمینه ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر پرداخت خرد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون در شهرهای تهران، پردیس، اندیشه، اراک، یزد و زنجان خدمات پرداخت خرد ارائه می‌کند.

    علیرضا کریمی، مدیر سابق بانکداری متمرکز بانک تجارت که اکنون درسمت مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت فعالیت می‌کند، به سوالات ما درباره این شرکت پاسخ داده است.

    *پیشینه شرکت سیمرغ تجارت چیست و فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کرد؟
    سیمرغ تجارت از سال 1390 با این هدف تاسیس شد که بازار پول خرد الکترونیکی را که به عنوان کیف پول الکترونیکی شهره است، مدیریت کند که در آن زمان کار بسیار جدیدی بود و بازار ناشناخته­ای محسوب می­شد. آن سال‌ها آغاز فراگیر شدن کارت­های اعتباری بود و پرداخت­ یارانه­ها سبب گسترش آن شده بود.
    در سال 1393 که اولین کارت­های شهروندی صادر شد به صورت جدی کارت شهروندی و کیف پول به مفهوم واقعی به دست مردم رسید. در آن زمان حمایت شهرداری نیز برای این فرهنگ­سازی وجود داشت. در این مجموعه 65 درصد سهام متعلق به بانک تجارت و بقیه متعلق به شرکت سیمرغ  است. بانک تجارت پشتوانه این طرح بود و کارت­های اعتباری بانک نیز مجهز به کیف پول است تاثیر بسیاری در میان مردم برای استقبال از آن دارد. اکنون کار­های بانک تجارت در مترو پذیرش می­شوند و می‌توان کارت­های شارژی را با تلفن همراه شارژ کرد.

    *در حوزه پرداخت­های خرد دو گروه از فعالان در این عرصه حضور دارند. گروه اول شرکت­ها خصوصی و استارت­آپی و گروه دوم شرکت­های زیرمجموعه بانک­ها هستند که خود بانک تشکیل­دهنده آنها است یا اینکه حمایت بانک­ها را با خود دارند. دسترسی به منابع مالی فراوان و پشتوانه­ها مزیت رقابتی ناعادلانه را ایجاد نمی­کند؟
    بحث متفاوتی در این موضوع وجود دارد. شرکت­­های استارت­آپی می­توانند بسیار فعال­تر در این عرصه فعالیت کنند. این شرکت­ها گامی را می­توانند بردارند که بانک­ها و شرکت­های دیگر نمی­توانند در آن حوزه ورود کنند. در شرکت سیمرغ با اینکه سهام­دار اصلی ما بانک تجارت است اما سعی کرده­ایم چابکی خود را حفظ کنیم و هر سال وابستگی خود را به بانک کمتر کنیم. دیدگاه ما این است که در این حوزه نیز نمی­توان با وابستگی به دستاورد مناسبی رسید و خلاقیت شکوفا نخواهد شد.

    *در شرکت شما اگر 65 درصد سهام به بانک تجارت تعلق نداشت آیا شهرداری به راحتی با شما تعامل می­کرد؟
    ما به عنوان یک شرکت مستقل با شهرداری تعامل کردیم. البته بانک به عنوان یک پشتوانه محسوب می­شود.

    *در شرایط کنونی یک شرکت استارت­آپ که پشتوانه نداشته باشد و قصد رایزنی با شهرداری را داشته باشد حتی ممکن است که در ساختمان شهرداری نتوانند به راحتی وارد شود.در چنین شرایطی استارت­آپ کجای این بازی قرار می‌گیرد؟
    دقت کنید که فین‌تک‌ها مزیت قیمتی دارند. هم اکنون سرویس­هایی که بانک ارائه می­دهد قیمت تمام شده بالایی دارد. اما فین­تک این قیمت تمام شده را پایین می­آورد. بنابراین می‌تواند رقابت کند. بانک هم می‌تواند مشتری خود را به فین‌تک معرفی کند.

    *اما این کار انجام نمی­شود.
    در سیستم کارت به کارت اکنون انجام شده است.

    *در کارت به کارت زمانی این اقدام را انجام دادند که راه دیگری وجود نداشت. نمی­توان این ادعا را داشت که از طرف بانک­ها اقدامی رو به جلو بود.
    این موضوع زمانبر است. فین­تک­ها چارچوب­پذیر نیستند و نباید اینگونه باشند. از سوی دیگر نگاه به بانک­ها، همچنان شعبه محور است و بسیار سخت است که این باور را ترویج کنیم که بانکی که شعبه کمتری دارد بانک موفق­تری است. دیگر شعبه داشتن به صرفه نیست.

    *در موضوعی که مطرح کردید چند موضوع وجود دارد. اول اینکه بانک­ها قرار است چگونه با استارت­آپ­ها همکاری کنند؟ تکلیف نیروی انسانی چه می‌شود؟
    اگر بخواهیم تحول اتفاق بیفتد، باید هزینه بدهیم. بحث جابه­جایی نیروی انسانی مطرح می­شود که به نظر من تعدیل محسوب نمی­شود بلکه حرفه کارمند بانک تغییر پیدا می‌کند. نیروی انسانی که در پشت باجه می‌نشست اکنون باید خدمات متفاوتی ارائه کند. شرکت سیمرغ نقش واسطه‌ای میان استارت­آپ­ها و بانک­ها خواهد داشت تا بانک­ها بتوانند فضای جدید را بپذیرند. شرکت­های واسطه می­توانند مترجمی باشند که اهداف و اصول استارت­آپ­ها را به بانک­ها انتقال دهند و حساسیت بانک­ها را کاهش دهند.

    *از استارت­آپ­هایی در نمایشگاه دیدید، کدام استارت­آپ برای شرکت سیمرغ جذاب­تر بود؟
    شرکت سیمرغ به موضوع حمل و نقل عمومی ورود پیدا کرده و در نمایشگاه چندین استارت­آپ حمل و نقلی شرکت کرده‌اند که به علت فعالیت مشابه جذابیت بیشتری برای ما داشتند.

    * جذابیت این استارت­آپ­ها برای شما در چه حدی است؟ آیا آنها باید با شرکت سیمرغ ارتباط بگیرند؟
    پیش از نمایشگاه با تعدادی از این استارت­آپ­ها ارتباط برقرار کرده­ایم. نقطه قوت آنها بازار است. ما به عنوان شرکت سیمرغ باید بخش­هایی مانند بازاریابی را به استارت­آپ­ها واگذار کنیم و در ازای آن ابزار پرداخت در اختیارشان قرار بدهیم. هیچ کدام از این استارت­آپ­ها کیف پول بانکی نداشتند که با در اختیار قرار دادن ابزار پرداخت از پتانسیل آنها استفاده خواهد شد. زیبایی کار با استارت­آپ­ها در این است که اندکی حمایت شوند و با آن حمایت بتوانند بازار را در اختیار بگیرند. بخشی از فعالیت­های شرکت­های وابسته به بانک­ها و بانک­ها باید به استارت­آپ­ها سپرده شود. اما باید مراقب بود که این شرکت­ها نیز خیلی ضعیف نشوند. در همین نمایشگاه تراکنش تفاوت بسیاری است میان دو طبقه که بانک­ها و استارت­آپ­ها مستقر هستند. غرفه­های پویا هستند که با کمترین هزینه شکل گرفته­اند.

    *شما به عنوان مدیر تجارت سیمرغ این نگرش را دارید که باید با استارت­آپ­ها همکاری کرد که براساس گفته­های شما پروسه­ای زمانبر است. اگر بخواهید به استارت­آپ­ها پیغامی بدهید چه گزاره­ای را مطرح می­کنید
    پیام من این است که مراقب باشند که شبیه شرکت­های سنتی نشوند و این مراقبت به شدت سخت است. ممکن است فشارهای زیادی را در این مسیر متحمل شوند و ناامید شوند. اما بی شک آینده مال استارت ­آپ­ هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت