افزایش آگاهی و سواد رسانه ای با برپایی نمایشگاه مطبوعات

عصر نمایشگاه- مطبوعات به عنوان یکی از ابزارهای مهم خبررسانی نقش مهمی در ارایه آگاهی به جامعه دارند و این مهم به سطح سواد رسانه ای و میزان شناخت آنها بستگی دارد که برپایی نمایشگاه در این زمینه باعث افزایش آن و همگرایی مردم و مدیران رسانه ها خواهد شد.

افزایش آگاهی و سواد رسانه ای با برپایی نمایشگاه مطبوعات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» به نقل از ایرنا ، نخستین روزنامه ایران با عنوان «کاغذ اخبار» در دوره قاجار منتشر شد و از آن زمان تا به امروز مطبوعات در زمینه مسایل تحلیلی، سرعت در اطلاع ‌رسانی، پیش ‌بینی برخی از وقایع و رویداد‌ها و ارایه آگاهی‌ های لازم به جامعه نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کرده اند.

    با وجود گسترش وسایل ارتباط جمعی پیشرفته مانند رسانه های صوتی و تصویری، مطبوعات به عنوان یک ابزار اطلاعاتی مهم همچنان توانسته است جایگاه خود را در میان مردم حفظ کند و به عنوان ظرفیتی مثبت در جامعه محسوب شود که وظیفه حفظ وحدت ملی، کاهش ستیزه های قومی و نژادی و ایجاد اتحاد و همبستگی میان مردم را بر عهده دارد.

    برگزاری نمایشگاهمطبوعات می تواند از یک طرف این ابزار اطلاعاتی مهم را به خوبی معرفی کند و از طرفی دیگر باعث ارتباط و همگرایی مردم و مدیران مطبوعات و رسانه ها شود و سطح سواد رسانه ای جامعه را ارتقا بخشد.

    بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات پنجم تا 12 آبان سال جاری با شعار «جامعه آگاه تر با توسعه بیشتر و شعار کمتر» در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود. این مهم سبب شد تا دیدگاه های «محمدصادق افراسیابی» رییس انجمن سواد رسانه ای ایران و مدرس دانشگاه درباره مطبوعات، فضای مجازی و سواد رسانه ای را مرور کنیم:

    **مطبوعات و ارتباط متقابل مردم و مسوولان
    مطبوعات در جامعه کارکردهای متفاوتی دارد، از یک طرف فضایی را برای مردم فراهم می کند تا بتوانند بر دولت، نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان نظارت داشته باشند و از طرفی دیگر باعث می شوند که مسوولان صدای مردم را به درستی بشنوند و یک ارتباط متقابل میان آنها برقرار شود. همچنین دولتمردان با استفاده از مطبوعات می توانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند تا اینگونه شفاف سازی اطلاعات و عدالت اطلاعاتی اتفاق بیافتد. علاوه بر این مطبوعات کارکردهای دیگری از جمله بسیج منابع و امکانات در مواقع بحران، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه و ... را بر عهده دارند. این عوامل سبب شده است تا امروزه مطبوعات به یکی از رکن های جامعه مردم سالار دینی تبدیل شود.

    ** ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای در میان مدیران مطبوعات
    اگر مطبوعات به اتفاق هایی که در جامعه می افتد توجهی نداشته باشند، نمی توانند خود را با خواسته های مردم همراه کنند. یکی از این رخدادها، ظهور فضای مجازی است که اگر مطبوعات نتوانند خود را با آن وفق دهند با آسیب ها و تهدیدهای جدی روبرو می شوند اما اگر با فرصت های فضای مجازی آشنا باشند، خواهند توانست با توسعه در فضای سایبری و توجه به سایبر ژورنالیسم، خود را تقویت کنند. اکنون بسیاری از مطبوعات در کشور از فضای مجازی بهره می برند و همین امر سبب شده است تا بتوانند پیام های خود را به شکل های متفاوت و بهتری به مخاطبان برسانند. از این رو به شرط اینکه مدیران مطبوعاتی و رسانه های جمعی فضای مجازی را به درستی بشناسند و از سواد رسانه ای بالایی برخوردار باشند، این پدیده نوظهور به عنوان یک فرصت برای آنها تلقی خواهد شد.

    ** اعتماد مردم به مطبوعات
    اینک اقبال عمومی به مطبوعات تا میزانی کاهش پیدا کرده است که این امر به عوامل مختلفی مربوط می شود که یکی از آنها ظهور فضای مجازی به شمار می رود که به دلیل دسترسی آسان توانسته است، جایگاهی برای خود در میان افراد پیدا کند. مردم به وسیله این فضا می توانند با سهولت بیشتر و ارزان تر آخرین اخبار و اطلاعات خود را دریافت کنند. بنابراین طبیعی است که بیشتر مردم به جای استفاده از مطبوعات به طرف فضای مجازی بروند. هر چند که آنها به مطبوعات بسیار بیشتر از فضای مجازی اعتماد دارند. با استفاده از یک پژوهش در میان دانشجویان مشخص شده که آنها برای کسب اخبار و اطلاعات از شبکه های اجتماعی به نسبت بیشتر استفاده می کنند اما اعتماد آنها به مطبوعات بسیار زیادتر است.

    **مطبوعات و حضور در عرصه سایبر ژورنالیسم
    مطبوعات در عرصه های مختلف در حال پیشرفت هستند و سعی می کنند که نوآوری های بیشتری داشته باشند. یکی از این عرصه ها فضای چند رسانه ای است. مطبوعات تنها به اخبار اکتفا نمی کنند و به اینفوگرافی، صوتی، تصویری و ... هم می پردازند از این رو جامعه وارد عصر سایبر ژورنالیسم شده است، هر چند تعداد مطبوعات، کانال های فضای مجازی و دیگر ابزارهای خبررسانی نشان می دهد که ایران در حوزه مردم سالاری دینی به تکامل رسیده است و به حقوق مردم اهمیت می دهد. در 1394 خورشیدی در پژوهش های آینده پژوهی مشخص شد که اگر سواد رسانه ای افزایش پیدا نکند، انتخابات 1396 خورشیدی به خوبی قابل اجرا نیست اما با حضور گسترده مردم مشخص شد که جامعه در سطح بالایی از سواد رسانه ای قرار دارد و این مهم را باید مرهون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما دانست که با امکانات خود سواد رسانه ای مردم را در این سال ها افزایش داده اند که این مهم باعث شد تا مردم به اخبار دروغ و اشتباه که از طرف شبکه های بیگانه پخش می شود، اعتماد نداشته باشند.

    **نمایشگاه مطبوعات، فرصتی برای همگرایی مردم و مطبوعات
    نمایشگاه مطبوعات نقش مهم و تاثیرگذاری در آشنایی مردم با رسانه ها و ارتقای سواد رسانه ای آنها دارد و فرصتی پیش می آورد تا مدیران رسانه ها و مطبوعات در جمع مردم حاضر شوند و از نزدیک سخنان آنان را گوش دهند. در این نمایشگاه به نوعی ارتباط متقابل شکل می گیرد و فرصتی برای همگرایی مردم و مطبوعات می شود. نمایشگاه مطبوعات باید باعث شود تا در حوزه ارزش های خبری تغییری رخ دهد تا ارزش خبر به شهرت شخص، شغل و مقام بستگی نداشته باشد و میزان مفید بودن برای جامعه در درجه نخست اهمیت قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت