نمایشگاه صنایع دستی ساری؛ گام مقاومتی با راهبرد ممنوعیت واردات

عصر نمایشگاه- نمایشگاه صنایع دستی در طول سال باید در استان تداوم یابد، حداقل ۵۰ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه برای دیدن هنرهای دستی می‌آیند و این موضوع نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به صنایع دستی است.

نمایشگاه صنایع دستی ساری؛ گام مقاومتی با راهبرد ممنوعیت واردات
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از بلاغ، در صبح یک روز بهاری به نمایشگاه ملی صنایع دستی ساری می‌رویم؛ امسال این نمایشگاه در محل پارک ملل ساری برگزار شده و دارای مکان مناسبی است.

    * نمایشگاه صنایع دستی؛ فرصتی برای ارتقای کیفیت و فروش محصولات هنرمندان

    معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران که در محل نمایشگاه حضور دارد، وجود نمایشگاه، بازارچه و فروشگاه‌های صنایع دستی را فرصتی برای رقابت بیشتر میان تولیدکنندگان و ارتقای کیفیت محصولات عنوان می‌کند.

    سیدرحیم موسوی با بیان اینکه چهار نمایشگاه ملی نوروزی در شهرستان‌های ساری، نوشهر، چالوس و تنکابن در حال برگزاری است، افزود: درنمایشگاه ساری که دارای 76 غرفه است هنرمندان صنایع دستی 21 استان حضور دارند.

    وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های دیگر نیز نمایشگاه‌های استانی برگزارشده است، بیان کرد: سعی داریم با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنر تولیدکنندگان داخلی را به معرض نمایش مسافران بگذاریم.

    * علاقه‌مندی مردم به زیورآلات

    در ادامه با غرفه‌دارانی که از استان‌های مختلف در نمایشگاه ملی صنایع دستی شرکت کرده‌اند به گفت‌وگو می‌نشینیم؛ فاطمه پورپیمان اهل شهرستان قزوین که دومین بار به مازندران آمده است، گفت:در نمایشگاه زیورآلات تزیینی که با چرم بز و گاو درست می‌شود می‌فروشم.

    این هنرمند با بیان اینکه به مدت 7 سال است که زیورآلات تزیینی درست می‌کنم، افزود: با توجه به علاقه‌مندی مردم تاکنون 4 میلیون فروش داشتم و 2 بار جنس‌هایم تمام شد و دوباره آوردم.

    * مس زنجان، نمونه در کشور

    سعدالله شمس که نخستین بار به همراه همسرش از استان زنجان برای فروش ظروف مسی و چاقو به مازندران آمده از استقبال مردم خوشحال است.

    این هنرمند با بیان اینکه مس زنجان از لحاظ فلز کارشده در کشور نمونه است، گفت: مردم مس زنجان را می‌شناسند و تاکنون نیمی از اجناس ما به فروش رفته است.

    * مازندرانی‌ها با فرهنگ و مهمان‌نوازند

    وی افزود: مازندران مردم بافرهنگ و مهمان‌نوازی دارد و معاون صنایع دستی نیز تاکنون همکاری خوبی با ما داشته است.

    شمس بیان کرد: در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی در استان‌های تهران، سقز، اهواز، اصفهان و ... شرکت کرده‌ام و در میان آنها مازندران امکانات و شرایط بهتری برای غرفه‌داران تهیه کرده است.

    این هنرمند ابزاری با نام مصقل که «کاربری شبیه سوهان» برای تیز کردن چاقو استفاده می‌شود نشان داد و افزود: از مازندرانی‌ها می‌خواهم تا از این وسیله استفاده کنند، چون چاقو را خط نمی‌اندازد و بسیار تیز می‌کند.

    لیلا ریاحی هنرمند بهشهری که برای فروش گلیم در نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: از 10 سالگی در کار گلیم‌بافی هستم و در تولید چند نوع محصول، شامل چادرشب، حوله و سفره فعالیت دارم.

    وی با بیان اینکه متولد سال 45 هستم، افزود: در نمایشگاه امسال بیشتر سفره و «جل گلیم» فروختم؛ نوعی گلیم بازیافتی که با برشی شبیه برش کنار لباس درست می‌شود و در ماشین لباسشویی هم امکان شست‌وشو دارد و خراب نمی‌شود.

    ریاحی با اشاره به اینکه از ابتدای نوروز تاکنون 2 میلیون تومان فروش داشته است، گفت: نمایشگاه امسال ساری عالی بود.

    * حضور در نمایشگاه هزینه‌ای نداشت، فروش 5 میلیون تومانی می‌صرفد

    در ادامه به سراغ غرفه استان اصفهان می‌روم؛ محمد عطریان که خانواده‌اش سال‌هاست در کار چاپ قلم‌کار روی پارچه هستند، گفت: برای چاپ قلم‌کار ابتدا پارچه‌ها را در داخل دیگ بزرگ می‌پزند بعد شست‌وشو داده و مهر چوبی با جوهر مخصوص را روی آن می‌کوبند تا طرح روی پارچه نقش بندد.

    وی با بیان اینکه از اول عید تاکنون 5 میلیون تومان درآمد داشتم، افزود: چون هزینه‌ای نکردم این مقدار درآمد از نمایشگاه می‌صرفد.

    فردوس امجدیان که به همراه همسرش از کرمانشاه برای فروش لباس سنتی در نمایشگاه شرکت کرده، نخستین بار که به مازندران آمده است.

    وی به مدت چهار سال است که در تولید لباس سنتی فعالیت دارد و در نمایشگاه‌های مختلف استان تهران، آبادان، بوشهر حضور داشته است.

    امجدیان با بیان اینکه مردم بیشتر کلاه، روسری و لباس سنتی می‌خرند، گفت: از ابتدای نوروز تاکنون 3 میلیون تومان فروش داشتم که از آن راضی‌ام.

    * درخواست تسهیلات بانکی و چوب برای توسعه هنر لاک‌تراشی

    تقی قلی پور هنرمند لاک‌تراشی چهاردانگه ساری نیز با بیان اینکه از امکانات نمایشگاه راضی است، گفت: 25 سال است که سابقه لاک تراشی دارم و پیش از این پدربزرگ و عمویم لاک‌تراش بوده‌اند.

    قلی پور اظهار کرد: علاقه بسیاری برای رفتن به نمایشگاه خارج از کشور دارم، چند بار هم دعوت شده‌ام ولی بودجه لازم را ندارم.

    وی با اشاره به اینکه به تسهیلات 40 الی 50 میلیون تومانی برای گسترش کار و رفتن به نمایشگاه خارجی نیاز دارم، اضافه کرد: اداره منابع طبیعی نیز چوب کمی به من می‌دهد.

    قلی پور بیان کرد: در حال حاضر درخت‌های قطع‌شده بسیاری در منطقه دارابکلا بدون استفاده افتاده که از منابع طبیعی می‌خواهم برای ساختن صنایع دستی چوبی کمی از آنها را به من بدهد.

    اختر رسولی هنرمند خوزستانی که 26 سال است در رشته‌های حصیربافی و کپوبافی فعالیت دارد، گفت: حصیر را با برگ خرما و کپوبافی را با کاموا درست می‌کنند.

    وی که نخستین‌بار در نمایشگاه مازندران شرکت کرده است، افزود: مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند و تاکنون دو بار جنس‌هایم تمام شد و دوباره آوردم.

    * علاقه‌مندی گردشگران خارجی به نمایشگاه صنایع دستی

    در هنگام گفت‌وگو با غرفه‌داران با دو جوان فنلاندی که همراه با نادری مدیر هتل اسرم به نمایشگاه آمده‌اند روبه‌رو می‌شوم، نادری که مترجم آنهاست، گفت: این دو جوان برای گشت‌وگذار یک هفته‌ای از تهران ماشینی با قیمت 1200 یورو اجاره کردند و می‌خواهند ساحل دریای فرح‌آباد را ببینند.

    نادری افزود: آنها نخستین‌بار است که به مازندران آمده‌اند و نمایشگاه ملی صنایع دستی ساری برای‌شان جالب بود.

    وی با بیان اینکه دیدن صنایع دستی استان‌های مختلف کشور در یک نمایشگاه برای گردشگران خارجی جذاب است، گفت: اگر این نمایشگاه‌ها ادامه یابد مسلماً در افزایش گردشگران خارجی نیز تأثیرگذار است.

    در ادامه معصومه جعفری اهل همدان که هنرهای دستی نقاشی روی شیشه خود را برای شرکت در نمایشگاه آورده است، گفت: 3 سال که نقاشی روی شیشه، سرامیک و سفال انجام می‌دهم.

    وی با بیان اینکه مردم به هنرهای تزیینی و معرق علاقه دارند، افزود: از ابتدای نوروز تاکنون 7 میلیون تومان فروش داشتم، در نمایشگاه‌های استان‌های مختلف شرکت کرده‌ام و در میان آنها از نمایشگاه تهران و ساری رضایت دارم.

    جعفری بیان کرد: تور ساری‌گردی برای غرفه‌داران نیز بسیار جالب بود و با اینکه حال خوشی نداشتم آن‌قدر در این تور شاد شدم که حالم خوب شد.

    * میناکاری، هنر ثبت‌شده ایرانی/ چینی‌ها توان کپی ندارند

    شهربانو عربیان اهل مازندران که چهار سال است در زمینه میناکاری فعالیت دارد، گفت:هنرهای مینا کاری باید شناسنامه‌دار (درج نام و سال تولید در زیر آن) باشد تا مردم آن را بخرند.

    وی با بیان اینکه جنس ظروف از مس است، افزود: با توجه به اینکه استادان ایرانی تمایلی به تدریس هنرمیناکاری در کشورهای خارجی ندارند هنوز کشور چین نتوانسته کپی آثار میناکاری را تولید کند.

    عربیان با اشاره به اینکه از ابتدای عید تاکنون 2 میلیون تومان فروش داشتم، بیان کرد: در حال حاضر میناکاری با نام ایران در خارج از کشور ثبت شده است.

    حاج نصرت الله ایذانلو که زیراندازهای دست بافت از خراسان شمالی به نمایشگاه آورده، گفت: 44 سال است که در زمینه صنایع دستی و فرش دست بافت فعالیت دارم.

    وی با بیان اینکه نخستین بار به نمایشگاه ملی مازندران آمده است، افزود: در نمایشگاه‌های استان‌های کرمانشاه، شیراز، خوزستان و ... حضور داشته‌ام.

    * نیازمندی 18 هزار بافنده خراسان شمالی به حمایت مسئولان

    ایذانلو که دو بار در نمایشگاه‌های مختلف به‌عنوان هنرمند پیشکسوت برتر معرفی شده است، بیان کرد: مردم استقبال خوبی از نمایشگاه ملی صنایع دستی دارند و تاکنون 8 الی 9 میلیون تومان فروش داشتم.

    این هنرمند با بیان اینکه ما ایرانی ها 50 سال روی فرش دست‌بافت می نشینیم و سرانجام کشورهای اروپایی با مبلغ بالا همان فرش را از ما می‌خرند، افزود: در حال حاضر 18 هزار بافنده در خراسان شمالی داریم که مشکلاتی چون دریافت تسهیلات بانکی، تأمین نخ و مکان برای تولید و نداشتن هزینه برای چرخاندن کارگاه هستند و به حمایت مسئولان نیازدارند.

    * نبود پارچه ایرانی در بازار مشکلی برای هنر سوزن‌دوزی

    فاطمه مختارزهی هنرمند سیستان و بلوچستانی که 48 سال سن دارد و از 9 سالگی سوزن‌دوزی می‌کند، گفت: 15 سال که تعاونی تأسیس کردم و سوزن‌دوزی آموزش می‌دهم و 5 سال که به‌عنوان کارآفرین برتر معرفی شدم.

    وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های داخلی بسیاری شرکت کرده است، افزود: نخستین بار که به مازندران آمدم، متأسفانه نساجی مازندران که پارچه‌های خوبی تولید می‌کرد بسته شده و مجبوریم از پارچه‌های خارجی برای سوزن‌دوزی استفاده کنیم.

    مختارزهی با اشاره به اینکه سوزن‌دوزی هنر سیستان و بلوچستانی است، اضافه کرد: سوزن‌دوزی روی پارچه‌های ایرانی بسیار راحت تر و زیباتر است.

    سعیده مامی هنرمند ترکمنی که چاپ و نقاشی باتیک انجام می‌دهد، درباره پیشینه این هنرگفت:در زمان قدیم مردم وقتی جای پای کلاغ را درساحل می‌بینند به فکر حک کردن نقش و نگار روی پارچه میفتند.

    وی که 10 سال سابقه چاپ و نقاشی باتیک دارد، افزود:برای چاپ ابتدا نقوشی را در نظرمی‌گیرند، روی فلز پیاده می‌کنند و سپس به صورت معرق‌کاری و طرح روی پارچه آماده می‌شود.

    در ادامه با مواد خاص نقش را روی پارچه حک می‌کنند و در چند مرحله چاپ، رنگ‌رزی، شست‌وشو و واکس‌گیری انجام می‌دهند تا آماده شود.

    * پیشنهاد فروش صنایع دستی متفاوت از یک استان در نمایشگاه ملی

    مامی با بیان اینکه مردم مازندران آشنایی کافی نسبت به چاپ باتیک ندارند و تاکنون 5.1 میلیون تومان فروش داشتم، افزود: پیشنهاد می‌کنم که استان‌های مختلف هنرهای متفاوتی را در نمایشگاه شرکت دهند، اگر دستگاه عابربانک پارک به محل نمایشگاه نزدیک‌تر بود امکان استفاده بهتری وجود داشت.

    آیتکین عطاخانی که 15 سال سوزن دوزی می‌کند و پوشاک و روسری سوزن دوزی به نمایشگاه برای فروش آورده است، نیز گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال 94 بهتر بود و تاکنون 2 میلیون تومان فروش داشتم.

    دردی مرادسهندی هنرمند ترکمنی که فرش دست‌بافت برای فروش به نمایشگاه آورده نیز گفت: 15 سال که در زمینه تولید فرش دست بافت فعالیت دارم و در نمایشگاه‌های مختلف کشور شرکت کرده‌ام.

    وی بیان کرد: از ابتدای نوروز تاکنون 15 میلیون تومان فروش داشتم.

    * نمایشگاه صنایع دستی، فرصتی برای آشنایی مردم با تولیدات داخلی

    زهره نوروزی از بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز با بیان اینکه غرفه‌های مازندران بیشتر از استان‌های دیگر بود، گفت: صنایع دستی نمایشگاه بسیار برایم جالب بود.

    احمد جمالی یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز با اشاره به اینکه در عصرکنونی هجمه هنرهای چینی بسیار فراوان دیده می‌شود، افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی با آثار هنری تولید داخلی و اصل مردم را با کیفیت کالای ایرانی آشنا می‌کند.

    وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در طول سال باید در استان تداوم یابد، گفت: حداقل 50 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه برای دیدن هنرهای دستی می‌آیند و این موضوع نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به صنایع دستی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت