پایان جایابی ناشران در شهر آفتاب

عصر نمایشگاه- کار تحویل ابنیه شهر آفتاب به مسئولان نمایشگاه کتاب تهران آغاز شده و این در حالی است که امسال برای اولین بار از سازه‌های تولید داخل در برپایی برخی سالن‌ها استفاده می‌شود.

پایان جایابی ناشران در شهر آفتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه»به نقل از مهر،  آخرین وضعیت عملیات ساخت و ساز و آماده‌سازی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حکایت از آن دارد که مدیریت این مجموعه که تحت نظر شهرداری تهران در حال انجام فعالیت است، کار تحویل ابنیه و بخش‌های ساخته شده را به مسئولان این نمایشگاه در وزارت ارشاد آغاز کرده است.سالن‌های سه قلوی شهر آفتاب در حال تکمیل است

    بر این اساس، بخش‌هایی از سالن «U» شکل (سالن‌های سه قلو) در هفته دوم فروردین ماه تحویل دستگاه بهره‌بردار شده و ظرف هفته جاری مابقی بخش‌های این سالن - که در واقع اصلی‌ترین سالن نمایشگاهی امسال است - تحویل وزارت ارشاد خواهد شد.

    آماده‌سازی سالن‌های سه قلو رو به اتمام است

    این در حالی است که شهرداری تهران تضمین کرده که تمامی فضاهایی را که زیر پوشش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد رفت، تا 20 فروردین ماه تحویل مسئولان این رویداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهد.

    استفاده حداقلی از سازه‌های عربی در نمایشگاه بیست و نهم

    در زمینه سالن‌هایی هم که در فضای باز شهر آفتاب برای ناشران حوزه‌های مختلف شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب تهران دایر می‌شود، استفاده از سازه‌های موقت در دستور کار قرار گرفته است. بر این مبنا، تمامی سازه‌های موقت سفارش داده شده از خارج، وارد کشور شده است. البته مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، میزبان سازه‌های سفارش داده شده از کشور امارات متحده عربی را به حداقل رساندند.

    به این ترتیب بخش زیادی از سازه‌های موقتی که امسال در نمایشگاه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، سازه‌هایی است که پیشتر از کشور ترکیه وارد شده و به تائید کارشناسان فنی نمایشگاه رسیده بود. در حال حاضر علاوه بر بخش بین‌الملل و بخش ناشران آموززشی که چارچوب سازه‌های یادشده به طور کامل نصب شده است، نیمی از سازه‌های بخش کودک هم نصب شده است.

    استفاده از سازه‌های تولید داخل برای اولین بار در نمایشگاه کتاب

    نکته قابل توجه اینکه امسال برای اولین بار در بخشی از فضای غرفه‌های نمایشگاه کتاب یعنی بخش ناشران آموشی، از سازه‌های تولید داخل استفاده شده است. بر این اساس و با نصب این سازه‌ها، برای نخستین بار از سازه‌های تولید داخل و با دهانه بالاتر از 20 متر استفاده خواهد شد.

    این سازه‌ها با حمایت شهرداری تهران و با استفاده از توان یک کارخانه داخلی تولید شده است و اگرچه کار نصب آنها (در بخش ناشران آموزشی) زودتر از سازه‌های ترک آغاز شده، کمی دیرتر از آنها، به پایان خواهد رسید.

    ساخت سالن‌های نمایشگاهی در فضای باز

    جایابی ناشران در نمایشگاه امسال به اتمام رسید

    همچنین بر اساس این گزارش، کار جایابی ناشران بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب به اتمام رسیده و فضاهای هر بخش و متراژهای آنها مشخص و به مسئولان تشکل‌های نشر و مدیران کمیته‌های مربوطه اعلام شده است و هم اکنون آنها این فرصت را دارند که نسبت به تعیین متراژ دقیق ناشرانِ ثبت نام کننده و غرفه‌هایشان اقدام کنند.

    در بخش مربوط به تسهیلِ دسترسی بازدیدکنندگان به شهر آفتاب، عملیات عمرانی در این مجموعه در حال انجام است. اگرچه شهرداری تهران پایان فروردین را به عنوان زمان اتمام عملیات این بخش و از جمله اتمام ساخت ایستگاه متروی شهر آفتاب اعلام کرده است، اما به نظر می‌رسد برای تحقق این وعده نیاز به تسریع بیشتر در عملیات عمرانی این بخش وجود دارد.

    دستور وزیر راه برای تعطیلی عوارضی قم در ایام نمایشگاه کتاب

    در خصوص حل موانع ناشی از وجود عوارضی اتوبان قم - تهران در محدوده شهر آفتاب برای دسترسی به این مجموعه هم، مسئولان نمایشگاه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور وزیر راه و شهرسازی را اخذ کرده‌اند. بر این اساس این وزارتخانه تعهد کرده که اخذ عوارضی از خودروهای عبوری از این ایستگاه در ایام برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، متوقف شود.

    تمهید معاونت حمل و نقل شهرداری برای تسهیل در تردد به شهر آفتاب

    اگرچه این اقدام در تسهیلِ دسترسی مردم به مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران موثر است اما پیگیری‌ها برای برداشته شدن کامل ایستگاه عوارضی یادشده کماکان ادامه دارد. با این وجود معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران در تمهیدی که به تازگی اتخاذ و اجرای آن را آغاز کرده است، بخش اعظم پارکینگ‌ها را به قبل از فضای نمایشگاه کتاب یعنی قبل از دانشگاه شاهد (2 کیلومتر قبل از عوارضی)، منتقل کرده است.

    عوارضی قم - تهران به دستور وزیر راه در ایام نمایشگاه تعطیل می‌شود

    به این ترتیب کسانی که با وسیله نقلیه شخصی به نمایشگاه کتاب خواهند آمد، خودروی خود را در این محدوده پارک می‌کنند و سپس از استفاده از خودروهای ون که در نقاط مختلف نمایشگاه کار جابجایی بازدیدکنندگان را بر عهده خواهند داشت، به بازدید از نمایشگاه خواهند پرداخت.

    فهرست نویسندگان روس حاضر در نمایشگاه در حال تکمیل است

    بر اساس این گزارش، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم اکنون عمدتاً درگیر مسائل مربوط به آماده‌سازی مکان برگزاری آن است و این رویداد بزرگ فرهنگی هنوز به طور جدی وارد امور محتوایی و اصطلاحاً نرم‌افزاری نشده است. با این وجود در این بخش و به طور ویژه در رابطه با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های مهمان خارجی در نمایشگاه امسال، اتفاقاتی در حال وقوع است.

    بر این مبنا و با توجه به حضور روسیه به عنوان کشور مهمان ویژه نمایشگاه امسال، مسئولان بخش مربوطه در حال رد و بدل کردن فهرست‌های متعدد نویسندگان، چهره‌های ادبی، فکری و فرهنگی روس و همچنین ناشران مطرح این کشور با طرف روس خود هستند. همچنین دعوت‌های مختلفی هم از روسای نمایشگاه‌های خارجی کتاب و برخی چهره‌های فرهنگی بین‌المللی هم به عمل آمده است. این فهرست‌ها ظرف روزهای آتی نهایی خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه( http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت