در موزه هنرهای معاصر اصفهان؛

نمایشگاه عکس «مکاشفه و تماشا» تصاویر ‌روحانیون مذهب شیعه را به نمایش گذاشت

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عکس «مکاشفه و تماشا» آثار عکاس آلمانی معاصر و دو عکاس دوران قاجار در مورد حوزه‌های علمیه ایران را در معرض دید عموم قرار داد.

نمایشگاه عکس «مکاشفه و تماشا» تصاویر ‌روحانیون مذهب شیعه را به نمایش گذاشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم، نمایشگاه عکس «مکاشفه و تماشا» در موزه هنرهای معاصر اصفهان با حضور هنرمندانی از ایران و آلمان افتتاح شد، در این مراسم از کتابی با عنوانی مشابه نمایشگاه رونمایی شد و به دست ویراستاران ایرانی و آلمانی این کتاب این نمایش افتتاح شد.

    بوریس براوخیچ ویراستار آلمانی کتاب مکاشفه و تماشا حضور خود را در موزه هنرهای معاصر اصفهان را رؤیایی دانست و اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر زیباتر از آن بود که رؤیای خود می‌دیدم، این نمایشگاه در تهران و مشهد و قم این نمایشگاه برگزار شد و شهر اصفهان آخرین مقصد این نمایشگاه است.

    وی پیرامون ایده و شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: صنعت عکس‌برداری در پاریس شکل گرفت و بازتاب عکاسی مدرن در اروپا بود، در از سال 1940 به بعد افراد علاقه‌مند به عکاسی تجربیات خود را ثبت می‌کردند بعدازآن تکنیک ثبت آثار به وجود آمد.

    این پژوهشگر هنر به تاریخ عکاسی در ایران اشاره کرد و افزود: 3 سال بعد از انقلاب عکاسی اولین دستگاه دوربین عکاسی وارد ایران شد، در درباز ناصرالدین‌شاه مدرسه عکاسی تأسیس شد و به‌عنوانی مدرسه عکاسی در کاخ افتتاح شد، این شاه در سفرهایی که می‌رفت عکاس خود را همراه می‌برد.

    وی در مورد عکاس آلمانی «هانس گئورگ برگر» که در میان سال‌های 1370 تا 1385 به ایران آمده و از حوزه‌های علمیه ایران عکس گرفته بود گفت: او ابتدا سعی داشت مذهب شیعه را نمایش دهد اما یک گام به عقب برداشت و به سراغ افراد رفت، چراکه قدم اول برای به این نتیجه می‌رسد چیزی که بین ادیان وجود دارد چیزی واحد است.

    حوزه علمیه نهاد آموزشی هزارساله

    سعید عدالت نژاد ویراستار ایرانی کتاب مکاشفه و تماشا اظهار داشت: در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مرکز گفتگوی تمدن‌ها شکل گرفت و من به‌عنوان مدیر گروه ادیان این مرکز فعالیت می‌کردم، در آن زمان هانس برگر به‌عنوان مورخ ادیان و از مشاهیر جهان به ایران آمد و پیشنهاد آشنایی با حوزه‌های علمیه را داد.

    وی ادامه داد: ما تدارک بازدید و عکاسی از حوزه‌های علمیه را فراهم آوردیم، او تنها به دنبال گرفتن عکس نبود، او کار خود را شروع کرد و با افراد گفتگو نمود و اگر رضایت می‌دادند عکس می‌گرفت، برای مثال عکس‌هایی که جامعه الزهرا منتشر شده از همه اجازه انتشار گرفته شد.

    عدالت نژاد به گردآوری این مجموعه‌ها اشاره داشت و بیان کرد: بعد از سال‌ها این پروژه با بیرون آوردن عکس‌ها از آرشیو این هنرمند شکل گرفت، سپس عکس‌های دوران ناصرالدین‌شاه را به این مجموعه افزودیم، بخشی از این عکس‌ها نیز از موزه کاخ گلستان به این پروژه آورده شد که کاری بسیار دشوار بود، این‌گونه پروژه تاریخ عکاسی شکل گرفت و باید بدانیم که این یک پروژه مذهبی نیست.

    وی به همکاری 11 ارگان برای برگزاری این نمایشگاه اشاره و بیان کرد: حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان، سفارت‌های دو کشور ایران و آلمان، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ازجمله نهادهایی بودند که در این پروژه ما را یاری کردند.

    وی حوزه علمیه را به‌عنوان یک نهاد آموزشی هزارساله دانست و افزود: این قدمت و اهمیت حوزه از چشم ما پنهان مانده است و افرادی که از خارج از کشور به آن نگاه می‌کنند آن را بیشتر درک می‌کنند، تبلیغات رسانه‌ها سبب شده تا این خصوصیت حوزه از دید دیگران مخفی بماند.

    به گزارش تسنیم عکس‌های هنرمند آلمانی در کنار عکس‌های دو عکاس دوران قاجار در این نمایشگاه نمایش داده شد، «آقا رضا اقبال» عکاس ناصرالدین‌شاه که در سال 1288 همراه شاه به عتبات رفت و «ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری» عکاس مظفرالدین شاه که به دستور این شاه به ثبت عکس‌های روحانیون می‌پرداخت عکاسانی هستند که آثار ثبت شده آن‌ها در این نمایشگاه به نمایش درآمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت