پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری(۲)

قائم مقام وزیر نفت: ۷۰ درصد ساخت تجهیزات صنعت نفت داخلی است

عصر نمایشگاه- امروز تمام مجتمع‌های تولیدی را می‌توان بدون حضور حتی یک خارجی بهره‌برداری و نگهداری کنیم و در این زمینه حدود ۷۰درصد از تجهیزات با دست ایرانی‌ها طراحی و اجرا شده است.

قائم مقام وزیر نفت: ۷۰ درصد ساخت تجهیزات صنعت نفت داخلی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه»به نقل از ایسنا, مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری که امروز 3دی ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نفت یکی از موثرترین صنایع کشور در زمینه توسعه ساخت داخل است و هر جا پروژه یا مجتمع تولیدی از صنعت نفت می‌بینید، قطعا ساخت داخل و توانمندی‌های تخصصی داخلی کشور را نیز خواهید دید.
     
    وی افزود: امروز وقتی در مجتمع‌ها حضور پیدا می‌کنید، بیش از 70درصد تجهیزات و سازه‌ها همه دستاورد مشاوران، پیمانکاران و سازندگان ایرانی است که این مساله موجب بالندی و افتخار ما است.
     
    قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: 30 سال گذشته ساخت داخل بسیار کم بود و ایرانی‌ها در این زمینه نقش چندانی نداشتند و حتی سازه‌های بتنی و اسکلت‌های فلزی را نیز سازندگان خارجی اجرا می‌کردند. با انقلابی که در صنعت نفت و پتروشیمی در دهه‌هایی که کشور جهش داشت، صورت گرفت صنعت نفت برای توسعه ساخت داخل برنامه‌ریزی کرد.
     
    شاهدایی با بیان این‌که در کنار خارجی‌ها کار یاد گرفته‌ایم و توانسته‌ایم صنعت نفت را توسعه دهیم، عنوان کرد: امروز تمام مجتمع‌های تولیدی را می‌توان بدون حضور حتی یک خارجی بهره‌برداری و نگهداری کنیم و در این زمینه حدود 70درصد از تجهیزات با دست ایرانی‌ها طراحی، ساخته یا اجرا شده است.
     
    وی ادامه داد: شاخص‌ترین سازمان و وزارتخانه‌ای که در توسعه ساخت داخل و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل کرده، وزارت نفت بوده است. از سال‌های قبل در این زمینه کار را با تشکیل هسته‌های خودکفایی آغاز کردیم.
     
    قائم مقام وزیر نفت اظهار کرد: از برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه ساخت داخل می‌توان به اجرای قراردادهای IPC اشاره کرد. در این قراردادها با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های بین المللی کار انجام خواهد شد اما این به معنای آن نیست که کار دربست در اختیار آن‌ها قرار بگیرد بلکه شرکای ایرانی در کنار آن‌ها قرار خواهند گرفت و تجهیزات را نیز نباید از خارج کشور تامین کنند.
     
    شاهدایی با بیان این‌که اجرای بسته 5میلیارد دلاری قراردادهای EPCF که برای بحث ازدیاد برداشت تولید میادین نفتی در حال بهره‌برداری است یکی دیگر از بحث‌های مورد نظر در وزارت نفت است، گفت: میادینی که در حال حاضر در حال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم، با توجه به روند کاهشی که در تولید آن‌ها به وجود آمده است باید با دانش و تکنولوژی روز بتوانیم ازدیاد برداشت داشته باشیم.  

    تمام تاسیسات صنعت نفت قدیمی شده‌اند

    وی با اشاره به اینکه تمام تاسیسات صنعت نفت قدیمی شده‌اند، گفت: یکی دیگر از کارهایی که در وزارتخانه در دست اقدام است، بحث بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات بالادستی صنعت نفت است. همچنین مطالعات برای میادین نفتی را نیز مدنظر داریم.
     
    قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: در زمینه مطالعات میادین نفتی قراردادهایی را با دانشگاه‌های کشور منعقد کرده‌ایم تا دانشگاه‌ها بتوانند مطالعاتی را در زمینه میادین نفتی داشته باشند.
     
    شاهدایی بیان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که وزارت نفت در دست اقدام دارد، توسعه ساخت داخل تجهیزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز است و در این زمینه می‌توان به ده قلم اقلام شاخص اشاره کرد.
     
    وی ادامه داد: از ده قلم مدنظر، 5 قلم مربوط به صنعت حفاری است که در این زمینه فقط برای دو قلم آن تاکنون 274 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم.
     
    قائم مقام وزیر نفت گفت: یکی دیگر از کارهایی که وزارتخانه به دنبال آن است، بحث پروژه استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعتی است. سازندگان و محصولاتی که این گواهی کیفیت را دریافت کنند بدانند که با همان محصولی که تولید می‌کنند، در صنعت نفت سهیم شده‌اند.

    راه‌اندازی انستیتوهای تخصصی پایین دستی نفت در دانشگاه‌ها
     
    شاهدایی با اشاره به اجرای پروژه‌های توانمندسازی ظرفیت‌های داخلی در قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: اگر مذاکرات IPC به طول انجامیده به دلیل شروطی است که وزارت نفت در مقابل طرفین قرارداد گذاشته است.
     
    وی ادامه داد: راه‌اندازی انستیتوهای تخصصی پایین دستی در دانشگاه‌های معتبر کشور به منظور توسعه دانش فنی کشور از دیگر اقدامات انجام شده در وزارت نفت است. امیدواریم با راه‌اندازی این انستیتوها در کشور بتوانیم دانش فنی صنایع را در داخل تولید کنیم.

    پیگیری روند اجرای قوانین حمایت از ساخت داخل

    قائم مقام وزیر نفت با بیان این‌که سازندگان همیشه از ما انتظار حمایت دارند اما آن‌ها باید انتظارات ما را نیز بدانند، گفت: در دولت و نظام باید اجرای ناقص یا با تأخیر قوانین حمایت از ساخت داخل را دنبال کنیم زیرا این قوانین به بهانه‌های مختلف در برخی جاها یا اجرا نمی‌شود یا به صورت ناقص اجرا می‌شود.
     
    شاهدایی با بیان اینکه مجریان در رابطه با تامین نیازمندی‌های خود ریسک بسیار پایینی می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها برای آنکه ریسک خود را کاهش دهند بهترین محصولات خارجی را خریداری می‌کنند.

    مشکل تاخیر در ساخت کالا از سوی سازندگان داخلی

    وی با اشاره به تأخیر در ساخت و زمان تحویل کالا از سوی سازندگان خاطرنشان کرد: سازنده ایرانی گاهی نمی‌تواند جنس مورد نظر را در موعد زمانی مقرر تامین کند و با این شرایط ناچار هستیم تا به خارجی‌ها سفارش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت