در محل موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی برگزار می شود

برپایی نمایشگاه «تاریخچه فرش در حرم مطهر رضوی» در موزه آستان قدس

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی از اسناد و عکس‌های قدیمی با عنوان «تاریخچه فرش در حرم مطهر رضوی» در موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی برپا شد.

برپایی نمایشگاه «تاریخچه فرش در حرم مطهر رضوی» در موزه آستان قدس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ،محمّد تاجی مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی در خصوص برگزاری نمایشگاه تصاویر اسناد تاریخی و عکس‌های قدیمی هنر فرش‌بافی در آستان قدس رضوی ابراز کرد: این نمایشگاه از 21 تا 30 فروردین‌ماه سال جاری در معرض دید بازدیدکنندگان این موزه قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه اسناد این نمایشگاه به ترتیب دوره تاریخی از سال 1150 تا 1331 قمری به نمایش گذاشته شده است، گفت: سند «صورت نذورات آستان قدس رضوی» شامل قالی ابریشمی و ... از طرف نادرشاه افشار به حرم مطهر رضوی که قدمت آن به سال 1153.ق برمی‌گردد، از شاخص‌ترین اسناد این نمایشگاه به شمار می‌رود.

    تاجی ادامه داد: از دیگر اسناد این نمایشگاه می‌توان به سندهای «پرداخت هزینه تهیه فرش و تعمیرات آن برای عید نوروز در سال 1150 ق»، «پرداخت اجرت و مصالح تعمیرات فرش‌های حرم مطهر رضوی در سال 1157 ق»، «پرداخت هزینه‌های خرید فرش برای آستان قدس رضوی در سال 1158 ق» و «رسید اهدای دو تخته قالی محرمات حاشیه‌دار به آستان قدس رضوی در سال 1304 ق» نام برد.

    وی با بیان اینکه عکس‌های به نمایش درآمده برخی سیاه و سفید و بعضی رنگی هستند، افزود: با نمایش عکس‌های نفیس کارگاه‌های متعدد شرکت فرش دست‌باف آستان قدس رضوی همچون کارگاه وجین‌کردن پشم، کارگاه رنگرزی و کارگاه‌های قالی‌بافی، مراحل تولید فرش در این آستان ملکوتی به تصویر کشیده شده است.

    مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی تصریح کرد: نمایشگاه تاریخچه فرش در حرم مطهر رضوی با همکاری روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های این سازمان در طبقه همکف موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی دایر شد.

    وی همچنین عنوان کرد: این موزه در زیربنایی به مساحت شش‌هزار و 647 مترمربع، دارای سه طبقه فضای نمایشی و یک طبقه فضای کارگاهی است و از آن به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های تخصصی فرش جهان نام برده می‌شود.

    یادآورمی‌شود، موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در مجاورت موزه مرکزی این آستان مقدس، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12.30، پنج‌ شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11.30 و جمعه‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت هشت تا 12 پذیرای عموم بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت