در نگارخانه موزه ملی هنرهای تجسمی ترکمنستان ؛

آغاز به کار نمایشگاه فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه فرهنگی و هنری در قالب روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نگارخانه موزه ملی هنرهای تجسمی ترکمنستان طی مراسم باشکوهی آغاز به کار کرد.

آغاز به کار نمایشگاه فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس ، نمایشگاه فرهنگی و هنری در قالب روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در محل نگارخانه موزه ملی هنرهای تجسمی ترکمنستان طی مراسم باشکوهی آغاز به کار کرد.

    «آتاگلدی شاه‌مرادف»  وزیر فرهنگ ترکمنستان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که در آن سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم عشق‌آباد، شخصیت‌های فرهنگی، هنری، دانشگاهی و هنردوستان و اصحاب رسانه محلی حضور دارند،  برگزاری روزهای فرهنگی ایران در این کشور و نیز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و دولت ایران تبریک گفت.

    وی با تأکید بر اینکه روابط فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برگزاری نمایشگاه بزرگ فرهنگی، متشکل از آثار فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، نشان‌دهنده فرهنگ غنی و ریشه‌دار جمهوری اسلامی ایران است.

    وی افزود: نمایشگاه فرهنگی ایران نشان داد که دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش و قداست فرهنگی خاص و نشأت گرفته از فرهنگ و تمدن غنی ایران است. در حقیقت این نمایشگاه هنر و ذائقه ایران را به جهانیان نشان داد.

    شاه‌مرادف همچنین روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان را بسیار دیرینه دانست و گفت: ما خواستار گسترش همکاری‌های فرهنگی در قالب‌های متفاوت با کشور دوست و همسایه، ایران هستیم.

    سپس  «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با قدردانی از دولت و وزارت فرهنگ ترکمنستان برای مهیا ساختن برگزاری روزهای فرهنگی ایران در عشق‌آباد، گفت: مرزهای ایران و ترکمنستان به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) مرزهای دوستی است.

    وی ادامه داد: روابط خوب رؤسای جمهور دو کشور و ارتباطات فرهنگی ایران و ترکمنستان در سال‌های متمادی ادامه داشته است و هیچ عاملی نتوانسته به پیوند ناگسستنی این دو ملت خدشه و آسیب برساند.

    ابراهیمی‌ترکمان افزود: ما در ماه‌های گذشته شاهد برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران بودیم و در قالب این برنامه توانستیم اشتراکات فرهنگی و هنری هر دو کشور را به نمایش بگذاریم و طی آن هنرمندان بزرگ ترکمنستان برای مردم عزیز کشورمان برنامه‌های خوب فرهنگی اجرا کردند.

    رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش تأکید کرد: علاقمندیم روابط دو کشور پیش از پیش توسعه پیدا کند و شریک خوبی در برنامه‌ها و مراودات فرهنگی با دولت و ملت ترکمنستان باشیم.

    سیدمحمد احمدی، سفیر ایران در عشق‌آباد نیز با بیان سخنان کوتاهی در این مراسم برگزاری روزهای فرهنگی ایران و ترکمنستان در کشورهای همدیگر را نویدبخش ارتباطات فرهنگی و هنری بیش از پیش دو کشور برشمرد و گفت: برگزاری این برنامه‌های فرهنگی می‌تواند در مراودات اقتصادی و سیاسی دو ملت نقش تأثیرگذار و مثبتی داشته باشد، کما اینکه این نقش نیز امروزه برای هر دو دولت و ملت مشخص و مبرهن است.

    وی در پایان از تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد قدردانی کرد.

    نمایشگاه فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در عشق‏‌آباد در بخش‌های مختلف در رشته‌های معرق، منبت، مشبک، چاروق‌دوزی، تذهیب و نگارگری، ابریشم‌بافی، نقاشی، خوشنویسی، پیکرتراشی چوب، خاتم و مینای اصفهان، تابلو فرش و فرش، قلمزنی روی مس، تابلوهای فیروزه‌‌ای و سنگ‌های غیر قیمتی، عکس، دستاوردهای علمی، ورزشی، نشریات و مجلات به ‌صورت کارگاهی و نیز جشنواره فیلم سینمای ایرانی و جشنواره غذا برگزار می‏‌شود.

    ملاقات مشترک هنرمندان و مسئولین فرهنگی و هنری ایران و ترکمنستان، اجرای کنسرت موسیقی سنتی ایرانی در تالار «وطن» و نیز اجرای کنسرت موسیقی مشترک با حضور هنرمندان ایرانی و ترکمنی، نمایش فیلم‏‌های هنری و سینمایی ایرانی در سالن سینمایی «عشق‏‌آباد» و نیز اجرای ویژه برنامه کودکان مشترک ایران و ترکمن از دیگر برنامه‏‌های مهم روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان است که روز گذشته آغاز شده و  تا فردا نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت