«ملاقات و مکافات» در یک نمایشگاه

عصر نمایشگاه- ۳۰ نقاشی زاها بیات با عنوان «ملاقات و مکافات» جمعه یازدهم اسفندماه به نمایش گذاشته می‌شود.

«ملاقات و مکافات» در یک نمایشگاه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، هنرمند در این آثار از جریانات مرسوم و سونامی‌های به راه افتاده و رایج در فضای نقاشی فاصله گرفته است؛ نه در دامِ بازنمایی محض و عکاسانه از واقعیت بیرونی افتاده، نه به فضای مهدکودکی و عامدانه‌ای که برخی از نقاشان این‌ روزها خود را متعلق به آن می‌دانند وارد می‌شود، نه دنباله‌رو و مروّج نوعی نگاه طبیعت‌گرایانه‌ی ذهنی و آمیختن آن با مظاهرمدرنیسم و جامعه‌ی مصرفی است، نه می‌کوشد با دستمایه قرار دادن فجایع بیرونی، از قبیل جنگ، اثر را دچار نوعی موج‌سواری و مضمون‌زدگی کند و نه مانند موجِ دیگری نقاشی را با تصویرسازی کتاب داستان اشتباه گرفته است. بلکه بر عکس، در سفری درونی و خیالین، و البته جاه‌طلبانه، کوشیده با مفاهیم در شکلِ خام و ابدی-ازلیش مواجه شود.
    نقاش در این آثار به ساختار درونیِ روان رسوخ می‌کند و می‌کوشد مسئله را در شکلی تروماتیک و روان‌نژندانه صورت بندی کند.
    در بخش‌هایی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «ملاقات و مکافات، تقابلی است ابدی، بین خدا و شیطان، فرمان و وسوسه، ایده و اجرا، سرکوب و میل، جسم و روح، درون و بیرون،... و سوژه‌ای که هربار در این جدالِ تاریخی، در این دوگانه‌ی دیالکتیکی، تولید و بازتولید می‌شود. بر همین اساس نقاشی‌های این مجموعه را به دو اپیزود مجزا و در عین حال کاملاً وابسته به هم تقسیم کردم. اپیزود اول، ملاقات، تلاشی است برای به تصویر کشیدنِ بی‌پرده‌ی ملاقات با امر خیر از یک سو، محاصره شدن با اهریمن و استحاله در امر شرّ از سوی دیگر. اپیزود دوم، مکافات، تصویری درونی‌شده‌تر از امر اهریمنی به نمایش می‌گذارد، سوژه در وضعیتی از ریخت‌افتاده، می‌کوشد حد و مرزش را از آن جدا کند و شکلش را بازیابد.»
    نمایشگاه «ملاقات و مکافات» روز جمعه 11 اسفند ماه ساعت 17 افتتاح می‌شود و تا 16 اسفندماه از ساعت 11 تا 22 در گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره 21 برپاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت