گفت‌وگو با برونو مایزنر ، رئیس پیشین IFES

ارتباط و اعتماد؛شرط اساسی پیشرفت نمایشگاه‌ها

عصر نمایشگاه- پیشرفت‌های چند دهه اخیر در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و فضای مجازی، امکان ارتباطات گسترده و سریع را برای مردم جهان فراهم کرده است. با این وجود، هنوز نتوانسته جای گفت‌وگوهای «رو‌در‌رو» و حضوری را بگیرد.

ارتباط و اعتماد؛شرط اساسی پیشرفت نمایشگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، اهمیت دیدارهای حضوری به ویژه در فعالیت‌های تجاری کاملا محسوس است. اما به جرات می‌توان گفت، این موضوع در فعالیت‌های نمایشگاهی بیش از هر جای دیگر نمود دارد. اساسا یکی از نقاط قوت فعالیت‌های نمایشگاهی، امکان دیدار و گفت‌وگوی رو‌در‌رو‌ست. دیدارهای نمایشگاهی، علاوه بر فراهم‌کردن امکان ارتباط، گفت‌وگو و مذاکره حضوری، بر تقویت حس اعتماد بین طرفین نیز تاثیر زیادی دارد.
    در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات نمایشگاهی ایران (استالکس 2017) که در شیراز برگزار شد، درباره اهمیت ارتباطات رو‌در‌رو و تقویت حس اعتماد در صنعت نمایشگاهی، با برونو مایزنر، مالک و مدیرعامل شرکت مایزنر اکسپو و رئیس پیشین هیات مدیره IFES (اتحادیه بین‌المللی خدمات نمایشگاهی) گفت‌وگویی انجام دادیم. وی در طول برگزاری این نمایشگاه سه «ورک‌شاپ» با عناوین آشنایی با صنعت نمایشگاهی آلمان، روش‌های نوین مدیریت برگزاری نمایشگاه‌ و بازاریابی و فروش نمایشگاهی برگزار کرد که با استقبال شرکت‌کنندگان مواجه شد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
    به نظر شما اهمیت برگزاری نمایشگاه خدمات نمایشگاهی و صنایع وابسته برای کل صنعت نمایشگاهی چیست؟
    از دیدگاه من بسیاری از چیزهایی که گاه دست‌کم گرفته می‌شوند، اهمیت زیادی دارند.  اگر بخواهم مثال گویایی بزنم، باید بگویم که مثلا برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها به عنوان کارفرمایان این صنعت برای بازار ما بسیار اهمیت دارند چرا که بدون آنها شما نمایشگاهی نخواهید نداشت و نیازی به حضور و ارائه خدمات شرکت‌های غرفه‌ساز و شرکت‌های خدماتی نخواهد بود.
    در این زمینه، تمامی بازیگران صنعت نمایشگاهی باید به هم اعتماد داشته باشند و به یکدیگر احترام بگذارند. از دیدگاه ما شرکت‌های طراح و غرفه‌ساز باید با شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در نمایشگاه‌ها به عنوان مشتری روابط نزدیکی داشته باشند و نیازهای آنان را درک کنند چرا که برگزارکننده نمایشگاه باید به نمایشگاه و شرکت‌کنندگان به طور کلی خدمات ارائه کند ولی شرکت‌های غرفه‌ساز باید به هر شرکت غرفه‌دار که به عنوان مشتری به او مراجعه می‌کند، سرویس دهد. بنابراین باید درک درستی از محصول، بازار، برند، هویت و مشتریان آن شرکت داشته باشد تا بتواند خدمات هر چه بهتری را به آنان ارائه دهد. به نظر من، این تعهد به موفقیت یک غرفه‌دار در نمایشگاه توسط شرکت‌های غرفه‌ساز، اعتماد به این صنعت را به طور کلی افزایش خواهد داد.
    چه تعداد نمایشگاه خدمات نمایشگاهی و یا نمایشگاه‌های مشابه در اروپا وجود دارد؟
    نمایشگاه‌های مختلفی را در این صنعت  در 20 سال اخیر داشته‌ایم. مثلا دو نمایشگاه در آتن برگزار شد و یک نمایشگاه در مسکو که هنوز به طور سالانه برگزار می‌شود.
    اما بیشتر نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند، اغلب ملی هستند و تنها دو نمایشگاه به معنای واقعی بین‌المللی در این صنعت در دنیا برگزار می‌شود؛ یکی در ایالات متحده آمریکا و دیگری نمایشگاه «یوروشاپ» که هر سه سال یک بار در دوسلدورف برگزار می‌شود و صنعت ما می‌تواند به خوبی در این نمایشگاه خود را به نمایش بگذارد چراکه بازدیدکنندگان این نمایشگاه از تمام نقاط جهان هستند و نمایشگاه به معنی واقعی کلمه بین‌المللی است.
    تاثیر برگزاری این نمایشگاه‌ها در رشد صنعت نمایشگاهی اروپا را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    بسیاری از تکنولوژی‌های جدید برای اولین‌بار در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند و  این سرعت در گسترش تکنولوژی‌های جدید در فرآیندهای مختلف برگزاری نمایشگاه  مانند ثبت‌نام‌ها، تکنیک‌های طراحی مختلف و دیگر نوآوری‌های متنوع صنعتی به سرعت در صنعت نمایشگاهی اروپا استفاده می‌شوند. این موضوع به رشد و پیشرفت نمایشگاه‌های اروپا کمک زیادی می‌کند.
    برگزاری نمایشگاهی مانند استالکس چگونه می‌تواند به افزایش همکاری میان برگزارکنندگان، غرفه‌سازان، سایت‌داران، سرویس‌دهندگان اینترنت و... کمک کند؟
    هر نمایشگاه تجاری می‌تواند برای برقراری ارتباط میان تمام بخش‌های مرتبط با صنعت نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. نه‌تنها برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه بلکه به صورت کلی، هر نمایشگاه یک شانس بزرگ برای یافتن ارتباطات خوب و مفید، همچنین فراهم‌کردن امکان همکاری میان تمامی عناصر و فعالان صنعت نمایشگاهی ایجاد می‌کند.
    همانطور که می‌دانید، این نمایشگاه نخستین تجربه در ایران به شمار می‌رود. این نمایشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    پاسخ به این سوال برای من آسان نیست چرا که شناخت کافی از صنعت نمایشگاهی ایران به طور کلی ندارم. بنابراین، فقط می‌توانم برای این نمایشگاه و تمامی غرفه‌داران آن آرزوی موفقیت کنم.  اما در عین حال، من دیگران را برای حضور در این نمایشگاه در دوره‌های بعدی تشویق و ترغیب خواهم کرد. شما نیاز به برگزاری چند دوره از چنین نمایشگاهی دارید تا بتوانید به ارزیابی درستی از اهمیت آن دست یابید. برای اولین دوره من چیز خاصی نمی‌توانم بگویم. شما باید این نمایشگاه را چند دوره برگزار کنید و از شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بازخورد بگیرید، آنگاه به ارزیابی درستی از نمایشگاه دست خواهید یافت. اگر غرفه‌داران نمایشگاه به عنوان شرکت‌کننده از نتایج نمایشگاه و نشست‌های b2b  نمایشگاه رضایت داشته باشند، این موفقیت محسوب می‌شود. واقعیت این است که ما در این صنعت به شلوغی و جمعیت زیاد بازدیدکننده نیاز نداریم؛ همین که شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران بتوانند چند ارتباط خوب با مشتریان احتمالی، بازدیدکنندگان و دیگر غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه ایجاد کنند، این می‌تواند یک موفقیت برای نمایشگاه شما محسوب شود.
    در ایران ما انجمن برگزارکنندگان، انجمن غرفه‌سازان و انجمن سایت‌داران را داریم. نظر شما درباره تشکیل یک اتحادیه در صنعت نمایشگاهی با حضور تمامی این انجمن‌ها و فعالان صنعت نمایشگاهی چیست و ایجاد چنین انجمنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    ما مشابه چنین سازمانی را در آلمان به نام‌های FAMAB و AUMA داریم و انجمن مشابه دیگری موازی و یا مانند آن نداریم. در انجمن FAMAB (انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها و رویدادها) در آلمان گروه‌های مختلفی زیر چتر این انجمن جمع شده‌اند. در FAMAB غرفه‌سازان، طراحان شرکت‌های بازاریابی رویداد و سرویس‌دهندگان نمایشگاهی زیر یک چتر جمع شده‌اند.  15 سال پیش این انجمن‌ها به صورت مستقل عضو FAMAB بودند ولی در طول دو سال FAMAB با شعار «یک فاماب»  تلاش کرد این گروه‌ها را متحدتر کند. هم اکنون تمامی اعضای FAMAB یک هویت و هدف مشترک و همچنین مشتریان مشترک دارند و تلاش می‌کنند بهترین سرویس‌ها و خدمات را برای مشتریان خود فراهم کنند. باید تاکید کنم که راز این همکاری خوب میان اعضای FAMAB در ارتباطات است. به نظر من در تمامی تلاش‌های بشری، ارتباطات همیشه مشکل بزرگی بوده است. میان زن و شوهر، میان والدین و فرزندان، میان رئیس و کارمندان و... ارتباطات خوب، کلید اساسی است. اهمیت این موضوع به حدی است که گفته می‌شود، حتی وقتی شما کمترین اشتراکات و بیشترین اختلاف‌نظرها را با دیگران دارید، نباید ارتباط شما با آنها قطع شود. بر این اساس، باید بگویم که در صورت تشکیل چنین اتحادیه‌ای در ایران، هر فرد و هر عضو باید بیشترین تلاش خود را انجام دهد و بکوشد با تمام اعضای انجمن ارتباطات موثری برقرار کند.
    اما در این صورت، رقابت میان شرکت‌ها چطور باید باشد؟
    به نکته خوبی اشاره کردید. ببینید، من دوستان زیادی در این صنعت دارم که در عین حال رقیب من هستند. به طور مثال، آقای حمید در آلمان رقیب من است اما در همین حال، با هم دوست هستیم. ما دوستان زیادی بین اعضای انجمن FAMAB داریم که از نظر کاری رقیب‌مان محسوب می‌شوند. با این همه، همواره با هم در تماس هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم. اما دو نکته مهم در این مورد وجود دارد؛ یکی اینکه هر فرد در وهله نخست مسئول شرکت خویش است ولی محدودیت‌هایی هم وجود دارد. شما باید به یکدیگر و حقوق شرکت‌های همکار و رقیب احترام بگذارید و مرزهای یکدیگر را به رسمیت بشناسید. اینها حاصل تجربیات ما در FAMAB است. همچنین در عین رقابت، شما باید در جلسات مشترک حضور داشته باشید و  با یکدیگر ملاقات کنید. در این دیدارهای رو در رو، انتقادها و پیشنهادها مطرح می‌شوند و مسائل مختلفی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرند. باید تاکید کنم که این اتفاق هرگز در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس‌بوک و... رخ نخواهد داد. با ملاقات‌های رودررو و چهره به چهره، اعضای انجمن به درک و برداشت‌هایی خواهند رسید که در غیر این صورت اتفاق نخواهد افتاد. ما در زبان آلمانی یک مثال خوبی داریم که می‌گوید: «از راه دور بویی را که من حس می‌کنم شما متوجه نخواهید شد». در ملاقات‌های رودررو شما با تلاش برای درک دیگران می‌توانید دیدگاه‌های یکدیگر را بهتر متوجه شوید و اگر مشکلی وجود داشته باشد، برطرف کنید. در زبان انگلیسی هم ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: «اگر می‌خواهید دیگران را درک کنید، کفش‌های آنان را بپوشید». در عین حال باید بگویم که گسترش این بازار و موفقیت اتحادیه، امنیت و ثبات را در بازار ما افزایش خواهد داد، بنابراین هیچ‌یک از اعضا نباید کاری برخلاف این ثبات انجام دهد. ما در FAMAB به تمامی این اصول متعهد هستیم. ما هرگز از شرکت‌های دیگر بدگویی نمی‌کنیم و برای گرفتن یک پروژه، قیمت‌ها را نمی‌شکنیم و اصول حرفه‌ای را رعایت می‌کنیم. بنابراین اعتماد در میان اعضای چنین اتحادیه‌ای بسیار مهم و اساسی خواهد بود.

    *حبیب علیزاده

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت