«نمایشگاه‌گردی» به سبک آلمانی‌ها

عصر نمایشگاه- به جرات می‌توان از آلمان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی بخش صنعت و به‌ویژه صنعت نمایشگاهی یاد کرد. آلمانی‌ها خیلی زود اهمیت رویدادهای نمایشگاهی در توسعه بازارهای بین‌المللی را درک کردند و همین موضوع آنها را به غول صنعت نمایشگاهی جهان تبدیل کرد.

«نمایشگاه‌گردی» به سبک آلمانی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش تجارت، علاوه بر این قرار گرفتن آلمان در مرکز اتحادیه اروپا، استقرار بانک مرکزی اتحادیه اروپا در شهر فرانکفورت و تجربه چند صد ساله در برپایی رویدادهای تخصصی از دیگر دلایلی است که به رشد صنعت نمایشگاهی این کشور بیش از پیش کمک کرده است. حضور در رویدادهای آلمان را می‌توان به معنای دسترسی مستقیم به بازارهای اروپا تعبیر کرد. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که نگاهی به آمار بیندازیم. درحال‌حاضر بازار اروپا به تنهایی با داشتن بیش از 450 میلیون مصرف‌کننده یکی از بزرگترین مناطق جهان با بالاترین میزان تقاضاست.
    درحال‌حاضر به‌طور متوسط سالانه حدود 150رویداد بین‌المللی در 23 شهر آلمان برپا می‌شود. البته آلمان فقط به برگزاری رویداد در کشور خود بسنده نکرده و تجربه برپایی بیش از 240رویداد تخصصی در سایر کشورهای جهان را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
    23 شرکت نمایشگاهی بزرگ در آلمان حضور دارند که متولی برپایی رویدادهای بین‌المللی آلمان در 23شهر این کشور هستند. مهم‌ترین مراکز نمایشگاهی کشور آلمان عبارتند از: مرکز نمایشگاهی فرانکفورت(فرانکفورت‌مسه)، نورنبرگ، دوسلدورف، هانوفر، مونیخ، برلین، کلن، اشتوتگارت، اسن و مرکز نمایشگاهی لایپزیگ.
    آمارها نشان می‌دهد مساحت محوطه نمایشگاهی آلمان حدود 2میلیون و 800هزار مترمربع است و همین موضوع سبب شده دست آلمانی‌ها در برپایی رویدادهای متعدد باز باشد. در این بین 3 مرکز نمایشگاهی فرانکفورت، هانوفر و کلن بزرگترین محوطه‌های نمایشگاهی جهان را به خود اختصاص داده‌اند و همین موضوع سبب شده درآمدزایی بیشتری را با خود به همراه آورند.


    هانوفر، بزرگترین مرکز نمایشگاهی آلمان
    مرکز نمایشگاهی هانوفر که با 2میلیون مترمربع وسعت، بزرگترین مرکز نمایشگاهی آلمان به شمار می‌آید، از سال 1947میلادی (1236خورشیدی) کار خود را آغاز کرد. عمده فعالیت‌های مرکز نمایشگاهی هانوفر به4 بخش اصلی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، اجرای نمایشگاه‌های مهمان، برگزاری اجلاس، همایش و سمینار و نیز برگزاری نمایشگاه‌های کالاهای مصرفی تقسیم می‌شود. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی هانوفر از معدود نمایشگاه‌های کشور آلمان به شمار می‌آید که دارای گسترده‌ترین حضور در دورترین نقاط جهان است. حضور موفق شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی شهر هانوفر در چند سال گذشته همواره رو به رشد بوده است. از جمله رویدادهای مهمی که در این قطب صنعتی و علمی برگزار می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
    - نمایشگاه جهانی فرش و کفپوش (DOMOTEX HANNOVER)
    - فناوری اطلاعات، ارتباطات، نرم‌افزار و خدمات (CeBIT)
    - نمایشگاه بین‌المللی صنعتی (HANNOVER MESSE)
    - نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل صنعتی (CeMAT Hannover)
    - نمایشگاه بین‌المللی خودروهای سنگین (IAA Nutzfahrzeuge)
    - نمایشگاه بین‌المللی فناوری فلز ورق (EuroBLECH)
    - نمایشگاه بین‌المللی مدیریت و خوراک دام و طیور (EuroTier)
    - نمایشگاه بین‌المللی صنایع چوب و جنگل (LIGNA HANNOVER)
    - نمایشگاه بین‌المللی بیوفناوری (BIOTECHNICA)
    - نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی (AGRITECHNICA).
    برگزارکنندگان نمایشگاه‌های آلمان در زمینه برگزاری رویدادهای بین‌المللی بسیار حرفه‌ای هستند و در طول سال توانایی برگزاری بیش از 20نمایشگاه مطرح بین‌المللی را در مراکز خود دارند. علاوه بر این کادر متخصص و حرفه‌ای آنها در زمینه غرفه‌سازی، تبلیغات، سفر، رزرو هتل، امور مطبوعاتی، حمل‌ونقل و بازاریابی، به غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان یاری رسانده و همین موضوع برای تمامی صنایع، بازارهای متعددی ایجاد می‌کند.


    109 سال قدمت
    1288 خورشیدی (1909میلادی) شرکت نمایشگاهی فرانکفورت نخستین سالن نمایشگاهی خود را به‌نام Festhalle بازگشایی کرد که درحال‌حاضر از آن برای جشن‌های نمایشگاهی استفاده می‌شود. با این حال می‌توان گفت شرکت نمایشگاهی به شکل فعلی از 70 سال پیش متولد شده است. محوطه نمایشگاه فرانکفورت در این شهر با 578 هزار مترمربع فضای مفید، 10سالن، یک مرکز همایش و یک سالن جشن، که همگی به جدیدترین فناوری‌های ارتباطی مجهز است. همین موضوع سبب شده تا مرکز نمایشگاهی فرانکفورت امروزدر شمار یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین محوطه‌های نمایشگاهی جهان قرار بگیرد.
    درحال‌حاضر این شرکت، به‌عنوان معتبرترین و گسترده‌ترین مجری نمایشگاهی آلمان و جهان، با 28 شعبه، 52نماینده و بیش از 2026همکار در 160 کشور، در حقیقت به‌عنوان یک گروه بین‌المللی در خدمت مشتریان خود در 5قاره جهان است.


    برخی موضوع‌های نمایشگاهی مورد توجه این شرکت عبارت است از:
    - قطعات خودرو و خدمات پس از فروش
    - صنعت، ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات نساجی
    - تاسیسات و نورپردازی
    - صنعت تولید محصولات پروتئینی
    - دکوراسیون داخلی، لوازم تزئینی و اقلام مصرفی
    - آلات موسیقی.


    گل سرسبد رویدادهای آلمانی
    در کارنامه کاری صنعت نمایشگاهی آلمان رویدادهای مهم زیادی به ثبت رسیده اما در بین همه رویدادها، برخی بیشتر از سایرین خودنمایی می‌کنند.
    نمایشگاه صنعت هانوفر را می‌توان گل سرسبد رویدادهای آلمان و حتی رویدادهای صنعتی جهان دانست. این رویداد که همه سال در شهر هانوفر برگزار می‌شود، امسال نیز از 3تا 7 اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه به‌عنوان یکی از پیشتازان عرضه فناوری‌های صنعتی در جهان شهرت یافته است و امروز به‌عنوان مرکزی برای کسب دانش صنعتی در جهان شناخته می‌شود. نمایشگاه صنعت هانوفر با بیش از 50 سال سابقه برگزاری توانسته علاوه بر میزبانی از 6هزار و 200غرفه‌دار، حدود 210هزار بازدیدکننده را به‌سوی خود بکشاند. نمایشگاه صنعت هانوفر با ارائه طیف گسترده‌تری از محصولات و نمایش‌ها نسبت به سایر نمایشگاه‌ها در زمینه‌های تحقیق و توسعه(R & D)، اتوماسیون صنعتی و IT، فرآورده‌های صنعتی، مهندسی تولید و خدمات، و همچنین انرژی و فناوری محیط‌زیست، توانسته جایگاه خود را در جهان تثبیت کند.
    فرصت توسعه فروش تولیدکنندگان نوپا، فراهم کردن دسترسی منحصر به فرد به محصولات و فناوری‌ها و حضور گسترده جهانی سبب مجذوب شدن غرفه‌داران و بازدیدکنندگانی از سراسر جهان شده است.
    علاقه‌مندان حوزه صنعت با حضور در این نمایشگاه می‌توانند با بزرگترین میزبان که آخرین فناوری‌ها و نوآوری در محصولات را برای شما به ارمغان آورده، آشنا شوند. بازارهای در حال رشد نیاز به سیستم‌عاملی موثر و کارآمد دارند و حتی با وجود جهان شبکه‌ای امروز، نمایشگاه‌ها هنوز هم یک محل ملاقات سودمند برای شاغلان به شمار می‌آید.
    نمایشگاه بین‌المللی هانوفر با بهره‌گیری از شبکه گسترده و با تجربه خود و مارک‌های تجاری قدرتمند توانسته چنین سیستم عامل جهانی را ایجاد کند.


    47 سال با اتومکانیکا
    نمایشگاه خودرو و اتومکانیکا یکی دیگر از این رویدادهای چشمگیر و مهم است. نمایشگاه خودرو فرانکفورت از دیگر رویدادهای تخصصی اتومکانیکا و در واقع اتومکانیکای اصلی است. آنچه نام نمایشگاه فرانکفورت را از سایر نمایشگاه‌های خودرویی جهان متمایز می‌کند آن است که نمایشگاه خودرو فرانکفورت(IAA) نخستین نمایشگاهی بود که در زمینه صنعت خودرو برگزار شد. سابقه برپایی این نمایشگاه به سال 1971میلادی (1350خورشیدی) می‌رسد.
    در آن دوران رکود اقتصادی اروپا سبب شده بود اعضای انجمن نسبت به برگزاری نخستین نمایشگاه خودرویی دلسرد شوند اما اصرار برخی سازندگان قطعات یدکی خودرو سبب شد سرانجام نخستین رویداد خودرویی فرانکفورت با موضوع قطعات یدکی، خدمات پس از فروش و تجهیزات تعمیرگاهی در این سال به ثبت برسد.
    این نمایشگاه که درحال‌حاضر ازسوی انجمن صنعت خودرو آلمان(VDA) برگزار می‌شود، سال‌های فرد میلادی با موضوع خودروهای سبک در شهر فرانکفورت و سال‌های زوج میلادی با موضوع خودروهای سنگین در شهر هانوفر برگزار می‌شود. علاوه بر این آلمان هر دو سال یکبار میزبان یک رویداد خودرویی دیگر، یعنی اتومکانیکای فرانکفورت است. درحال‌حاضر مسئولیت برپایی رویداد دو سالانه اتومکانیکای فرانکفورت برعهده شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت قرار دارد. به رسم هر سال اتومکانیکای فرانکفورت در سال‌های زوج میلادی و در شهر فرانکفورت برپا می‌شود. این نمایشگاه مرجع اصلی صنعت تولید قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو به شمار می‌آید. به‌طور متوسط هر2سال یکبار بیش از 5هزار غرفه‌دار از 75کشور جهان در این رویداد حاضر می‌شوند تا علاوه بر نمایش دستاوردهای خود، فرصتی برای توسعه بازار کسب و کار خود پیدا کنند. امسال نیز به رسم سال‌های گذشته رویداد اتومکانیکای فرانکفورت از 20تا24 شهریور 97 (11 تا 10سپتامبر2018) در شهر فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود. شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت پیش‌بینی کرده در بیست‌وپنجمین دوره برگزاری اتومکانیکا حدود 133هزار بازدیدکننده از 170کشور جهان گرد هم جمع شوند. در این رویداد 4سالن جدید با محوریت تازه‌های صنعت خودروسازی، ماشین‌های کلاسیک، کارواش و سالن رویدادهای تجاری را می‌توان مشاهده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت