نمایشگاه آثار معمار زندان قصر در مسکو گشایش یافت

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عکس مستند از آثار «نیکلای مارکوف» معمار روس تبار مقیم ایران که مدرسه البرز، زندان قصر، کلیسای جامع سنت نیکولاس و برخی دیگر از بناهای معروف تهران را ساخته است، در مسکو گشایش یافت.

نمایشگاه آثار معمار زندان قصر در مسکو گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این نمایشگاه با عنوان «معمار نیکلای مارکوف: سرنوشت پارسی قزاق روس» با همکاری سفارت ایران و اداره کل فرهنگ شهر مسکو در «خانه روس های مقیم خارج کشور» به نام الکساندر سولژنتسین از دوشنبه شب راه اندازی شده است.
    در آئین گشایش این نمایشگاه، مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه حضور داشت.
    به گزارش خبرنگار ایرنا، روس ها از مارکوف به عنوان هنرمندی یاد می کنند که پس از وقوع انقلاب در روسیه، ایران را به عنوان خانه دوم خود برگزید و بنابر اطلاعات مندرج در برخی منابع، در ایران به درجه ژنرالی نیز رسید و پس از بازنشستگی به حرفه معماری روی آورد.
    او در تهران و بسیاری از شهرهای ایران بناهایی ساخته است و به دلیل دیدگاه های سیاسی اش هرگز به شوروی وقت بازنگشت.
    «لانا راوندی فدایی» ایران شناس روس، درباره آثار این هنرمند به ایرنا گفت: در آثار معماری نیکلای مارکف عناصری از سنت های روسی، ایرانی و بیزانسی در هم تنیده شده و این تلفیق تبدیل به وجه بارز و شاخص معماری مارکف شده است و به آثار او توازن شگفت انگیزی میان ملزومات عصر جدید و حفظ سنت های قدیمی داده است.
    به گفته وی، در آثار مارکف وضعیت خود او تجسم یافته است، تبعید و پناهندگی فردی که از زادگاهش دور افتاده است.
    در آثار این هنرمند روسی گنجانده شدن عناصر فرهنگ روسیه، حتی در پروژه هایی که کارفرمایشان دولت ایران بودند نیز دیده می شود، راوندی در این باره گفت: مارکف در مجموع پیرو معماری اسلامی، پیشا اسلامی و روش های ساخت و ساز ایرانی بود و ترجیح می داد بامصالح ساختمانی محلی، مانند آجر، سنگ، سفال و گچ کار کند.
    به گفته این شرق شناس روس، مارکوف در میهن خود عملا ناشناخته است اما در ایران پژوهشگران هنر ایرانی، آثار معماری او را «دروازه قرن بیستم برای ایران» می نامند.
    در نمایشگاه فعلی، از اسناد و مدارک بایگانی وزارت امور خارجه ایران، بایگانی دولتی فدراسیون روسیه و عکس هایی از بایگانی شخصی «لانا راوندی فدایی» استفاده شده است.
    این نمایشگاه تا 4 می (14 اردیبهشت) از ساعت 12 تا 19 در خیابان نیژنیایا رادیشفسکایا، پلاک 2برای بازدید عموم آماده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت