مسئول تالار خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی بیان کرد

برگزاری نمایشگاه آثار سعدی شیرازی در آستان قدس رضوی

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی از آثار سعدی شیرازی در آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه شامل آثار ۳۰۰ نسخه خطی ارزشمند مربوط به سعدی شیرازی است.

برگزاری نمایشگاه آثار سعدی شیرازی در آستان قدس رضوی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از خبرگزاری صداوسیما ،مسئول تالار خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی امروز گفت: این آثار شامل  300نسخه خطی ارزشمند مربوط به سعدی شیرازی  است .
    سید محمدرضا فاضل‌هاشمی افزود:  کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم  از آثار در معرض نمایش است.
    او گفت: اشعار شعرای بزرگی همچون حافظ، سلمان ساوجی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی و عبید زاکانی نیز که از اشعار سعدی استقبال کرده‌اند، در این مجموعه نسخ خطی موجود است.
    فاضل‌هاشمی افزود: کلیات سعدی به خط  محمدبن عبداللطیف عقاقیری (از شاگردان با واسطه سعدی)  کتابت سال  766هجری در شیراز از مهم‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی سعدی که با سال فوت شاعر حدود  70 سال فاصله دارد و از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود است .

    او گفت: این نسخه ارزشمند که از نظر تاریخی و تذهیب دوره ایلخانی، فوق‌العاده نفیس است دارای دو سرلوح کتیبه‌مانند مزیّن و مرصّع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد، جدول‌کشی به زر و کمندکشی، عناوین به شنگرف ولاجورد به نسخ سجلی دارای جلد تیماج قهوه‌ای زیباست که به خط نستعلیق 25سطری، کاغذ نخودی، با تعداد اوراق 383 و در ابعاد 14در21 سانتیمتر در قطع وزیری کتابت شده است.
    فاضل هاشمی افزود: نسخه‌ای دیگر از کلیات سعدی که در سال 1052توسط محمد مؤمن شیرازی به خط نستعلیق خوش در متن و حاشیه و متن 20 سطری کتابت و با چهار سرلوح مزدوج مذهّب و مرصّع پرکار تزیین شده ، کلیات سعدی با 10 سرلوح و  5 کتیبه مذهّب و مرصّع، و کلیات به خط عبدالحسین انجوی شیرازی  از این نسخ ارزشمند در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است .

    او گفت: نسخ نفیسی از بوستان سعدی دارای سرلوح مزدوج شرفه‌دار پرکار در صفح? نخست و تشعیرسازی با گلبرگ طلایی به خط نستعلیق  عبدالرشید دیلمی از خوشنویسان مشهور دوره صفوی و کتابت سال 920  ، ، نسخه‌ای از بوستان سعدی به خط عبدالغفار تفرشی از خوشنویسان دوره قاجار کتابت سال 1049 قمری و خط محمد علی زرّین‌قلم و اهدایی  مقام معظم رهبری در سال  1376 ، دو نسخه نفیس دیگر از بوستان در این نمایشگاه است.

    گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌ترین و بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام است .
    این آثار به مناسبت گرامیداشت شاعر نامدار ایران سعدی شیرازی تا 10 اردیبهشت صبح و عصر در معرض دید علاقه مندان و پژوهشگران داخلی و خارجی  است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت