توجه ویژه بازدیدکنندگان نمایشگاه ترکیه به «وانکل» ایرانی

عصر نمایشگاه- از جمله دستاوردهای ارائه شده در نمایشگاه EURASIA۲۰۱۸ موتور ایرانی صراط٢ از نوع وانکل است که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت.

توجه ویژه بازدیدکنندگان نمایشگاه ترکیه به «وانکل» ایرانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، یکی از مهمترین دستاوردهای نظامی به نمایش درآمده توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح کشورمان در نمایشگاه و ایرشوی بزرگ کشور ترکیه (EURASIA2018) نمونه ای مدرن از موتورهای «وانکل» با نام صراط٢ است.

    وانکل‌ به موتورهایی گفته می ‌شود که فاقد پیستون بوده و اصطلاحا، دورانی یا درون سوز هستند.

    در موتورهای وانکل، فشار حاصل از احتراق، نیرویی بر روتور (چرخانه) وارد می ‌کند و باعث چرخش آن می ‌شود یعنی همان کاری که پیستون در موتورهای دیگر می‌ کند.

    اما در موتورهای وانکل، پیستون از چرخه تولید توان در موتور حذف شده و توان مورد نیاز برای حرکت میل ‌لنگ‌ها، از چرخش روتور در داخل موتور تولید می ‌شود.

    مهمترین مزیت این کار، کاهش وزن موتور و انجام کارهای مورد نیاز، یعنی چرخش میل ‌لنگ با همان توان و یا حتی کمتر است.

    با استفاده پهپادهای ایرانی از موتورهای وانکل که در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته، ضمن حذف فرآیند کارکردن پیستون‌ ها برای دست ‌یابی به حرکت محور و چرخش ملخ‌ پهپاد، مصرف انرژی و احتراق سوخت در موتور، کاهش یافته و با سبک ‌شدن وزن موتور به خاطر حذف پیستون ‌ها، این پرنده های بدون سرنشین با سرعت بیشتر و برد بیشتری عملیات های خود را انجام می دهند.

    هم اکنون پرنده های مشهوری چون پهپاد آمریکایی RQ-7 Shadow و هرمس 450 ساخت رژیم صهیونیستی از این نوع موتور استفاده می کنند و در نمایشگاههای هوایی سالهای اخیر ایران، صنایع دفاعی کشورمان دو مدل موتور از نوع وانکل به اسم صراط 01 و صراط 02 را به نمایش گذاشتند که مشخصات آن، سطح جدیدی از توان متخصصان کشورمان را نشان می داد.

    اگرچه تجربه ثابت کرده که همواره در نمایشگاهها و مراسمات مختلف خارجی، نمونه هایی در معرض نمایش قرار می گیرند که به نسبت تولیدات جدید نیروهای مسلح ایران، در رتبه های پایین تری قرار دارند، اما همین نمونه های سالهای قبل نیز نشان می دهد در مباحث مربوط به پرنده های بدون سرنشین، کشورمان جای خود را در رتبه های برتر جهان محکم کرده است.

    با توجه به حضور شرکت ها و کشورهای برجسته جهان در EURASIA2018 که در حوزه طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین نیز معتبر و باسابقه محسوب می شوند، رونمایی از این دستاورد مهم کمک زیادی به آشنایی بیشتر کارشناسان برجسته جهان با سطح توانمندی های نظامی و بومی ایران خواهد کرد خصوصا اینکه اخیرا ترک ها نیز قصد ورود به این حوزه را کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت