معرفی مرکز نمایشگاهی کلن؛ koelnmesse

در مسیر بزرگی

عصر نمایشگاه- کشور آلمان یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه صنعت نمایشگاهی است و این مسأله با توجه به توان بالای صنعتی این کشور، هرساله تقویت می‌شود تا جایی که شرکت‌های نمایشگاهی این کشور جایگاه ثابتی در بین ۱۰ شرکت برتر جهان دارند. در این میان یکی از غول‌های نمایشگاهی آلمان، Koelnmesse در شهر کلن است، شرکتی که با قدمت بیش از ۹دهه که هم‌اکنون جایگاه پنجمین غول صنعت نمایشگاهی در جهان را در اختیار دارد.

در مسیر بزرگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،در این نوشتار مروری بر تاریخچه و وضعیت فعلی Koelnmesse خواهیم داشت، نمایشگاهی که از میان ویرانه‌های جنگ جهانی با اقتدار بلند شد و مجموعه‌ای از برترین نمایشگاه‌های جهان را در کشورهای مختلف مدیریت می‌کند.

    اگر نمایشگاه را بسان موجودی زنده ببینیم باید گفت پرورش و بزرگ کردن آن بسیار دشوارتر از به دنیا آوردنش است و رمز موفقیت بسیاری از غول‌های نمایشگاهی نیز دقیقا در توجه به این امر نهفته. آغاز به کار یک نمایشگاه تنها بخشی از روند موفقیت آن است اما زمانی می‌توان به موفقیت‌های آتی چشم داشت که برنامه‌ریزی مناسبی در پس هر نمایشگاه باشد و این‌گونه است که بعضی از نمایشگاه‌ها در جهان بیش از نیم‌قرن توانسته‌اند در مرکز توجه باشند و هرسال قویی‌تر از سال پیش برگزار شوند. Koelnmesse یکی از شرکت‌هایی است که دانش لازم برای این امر را دارد و به‌خوبی می‌داند نمایشگاه را با چه اهدافی برگزار کند و مهم‌تر اینکه چگونه در دوران پر تحول امروزی، با تغییرات همراه شود.
    آغازی میان دو جنگ
    شهر کلن هرچند برای گردشگران جهان بیش از هر چیز به دلیل قدمت بالای تاریخی، مراکز فرهنگی، موزه‌ها و البته کلیسای مشهورش شناخته می‌شود، اما در کنار این‌ها شهری کاملا صنعتی است که در نیم‌قرن اخیر توانسته همچون سایر شهرهای مهم آلمان خود را از زیر بار خرابی‌های جنگ جهانی دوم خارج کند و امروزه پذیرای بسیاری از مشهورترین صنایع و شرکت‌های آلمان است.
    تاسیس شهر کلن بر اساس متون موجود تاریخی به قرن اول میلادی بازمی‌گردد و البته در آن زمان یکی از شهرهای امپراتوری روم بود. این شهر در مسیری سراسری میان غرب و شرق اروپا جای داشت و همین مسئله باعث شده بود کلن از دیرباز شهری پررونق باشد، رونقی که هم‌اکنون نیز آن را حفظ کرده است تا جایی که امروزه کلن پس از برلین، هامبورگ و مونیخ، چهارمین شهر بزرگ آلمان است.
    امروزه کل را می‌توان به‌نوعی مرز رسانه‌ای آلمان دانست چراکه بخش عمده‌ای از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری آلمان در این شهر مستقر هستند و همین مسئله باعث رونق رسانه‌ای در کلن شده است. از سوی دیگر کلن یکی از مهم‌ترین شهرهای آلمان در زمینه صنعت بیمه است و بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه آلمانی نیز این شهر را برای برپایی مقر اصلی خود انتخاب کرده‌اند.
    در کنار این‌ها، کلن شهری صنعتی نیز هست و با حضور فورد شعبه اروپا در این شهر، عملا کلن به یکی از قطب‌های خودروسازی اروپا نیز تبدیل شده است ضمن آنکه شرکت مشهور دویتز و البته تیم مسابقه‌ای تویوتا نیز در این شهر قرار دارند. وجود این تعداد از صنایع باعث شده شبکه حمل‌ونقل در این شهر به‌طور کامل برای سرویس‌دهی به متقاضیان سفر و البته پاسخگویی برای جابجایی حجم گسترده‌ای از بارها تجهیز شود به‌گونه‌ای که کلن دومین فرودگاه بزرگ آلمان و دومین بندر بزرگ در آلمان را در خود جای داده است.
    تاریخچه صنعت نمایشگاهی کلن
    شهر کلن از دیرباز به‌عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی در غرب آلمان شناخته می‌شده و همچون سایر شهرهای بزرگ این کشور همواره تلاش داشت جایگاه خود را در اقتصاد این کشور ارتقا دهد. با چنین دیدگاهی بود که نخستین جرقه‌های برپایی یک مرکز نمایشگاهی متمرکز در ابتدای دهه 20 قرن گذشته زده شد. تا پیش از آن البته کلن شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعددی بود ولی برپایی این نمایشگاه‌ها به‌صورت متمرکز نبود و همین مسئله در دورانی که همه شهرهای آلمان تلاش می‌کردند از رونق ایجاد شده پس از جنگ جهانی اول استفاده کنند می‌توانست یک ضعف برای اقتصاد قدرتمند کلن باشد. با این دیدگاه و برای متمرکز کردن تمام امور نمایشگاهی در این شهر، ایده اولیه تاسیس مرکز نمایشگاهی کلن در ابتدای دهه 20 و تنها دو سال پس از پایان جنگ جهانی اول مطرح شد و همچون بسیاری دیگر از مرکز بزرگ نمایشگاهی آلمان، مقامات شهری اصلی‌ترین پشتیبانی از این مرکز بودند. قرارداد رسمی تاسیس شرکت نمایشگاه کلن در اول آپریل 1922 به امضا رسید و شهر کلن با خرید دوسوم از سهام این مرکز نمایشگاهی و حمایت مالی قابل‌توجه، بزرگ‌ترین سهامدار آن شد ضمن آنکه اتاق بازرگانی این شهر نیز نقش مهمی در تامین سرمایه اولیه پروژه داشت و به این ترتیب و البته با حمایت صدراعظم آن روزهای آلمان، پروژه ساخت این مرکز نمایشگاهی خیلی زود آغاز شد. نخستین نمایشگاه در کمتر از دو سال از آغاز ساخت این مرکز نمایشگاهی در کلن آغاز به کار کرد تا به این ترتیب بتوان 11 ماه می 1924 را سرآغازی برای نمایشگاهی دانست که این روزها به اسم Koelnmesse شناخته می‌شود. البته این نخستین نمایشگاه هنوز با آنچه کلن به دنبال آن بود فاصله داشت چراکه بخش عمده‌ای از فضای نمایشگاهی در آن زمانه هنوز مهیا نشده بود و به همین دلیل تنها 3هزار درخواست از میان 13هزار درخواست رسیده برای نخستین دوره پذیرفته شد.
    روند موفقیت‌ها در سال 1926 و با برگزاری نمایشگاه رادیو آلمان غربی تکمیل شد و به این ترتیب این مرکز نمایشگاهی پا را فراتر گذاشت و به یک برگزارکننده اصلی نمایشگاه در آلمان غربی تبدل شد. از همان زمان، مرکز نمایشگاهی کلن تصمیم گرفت مسیری متفاوت را در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها در پیش بگیرد و نمایشگاه را به چیزی فراتر از یک محل برای ملاقات میان عرضه‌کنندگان خدمات و بازدیدکنندگان تبدیل کرد. با این مفهوم، استقبال از نمایشگاه کلن نیز در سال‌های بعد افزایش پیدا کرد و مفاهیمی همچون تبلیغات برای غرفه داران از همین نمایشگاه به سایر نمایشگاه‌های آلمان گسترش یافت. موفقیت بزرگ بعدی در سال 1927 از راه رسید، جایی که کلن توانست میزبانی نمایشگاه مشهور IAA در زمینه خودروهای سنگین (که در آن زمان صنعتی نوپا و البته رو به گسترش بود) را به دست آورد . به این ترتیب نمایشگاه شهر کلن بیش از پیش جنبه بین‌المللی پیدا کرد، موفقیتی که سال 1928 و با برگزاری نمایشگاه رسانه‌ها بار دیگر تکرار شد به‌گونه‌ای که برای این نمایشگاه تمامی سالن‌ها و فضاهای جانبی نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت و با بیش از 5 میلیون بازدیدکننده، این نمایشگاه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی دهه 20 تبدل شد. روند موفقیت‌ها تا دهه 30 ادامه داشت اما با روی کار آمدن حزب نازی، وضعیت کمی متفاوت شد. کلن در آن زمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز نمایشگاهی اروپا شناخته می‌شد و این مسئله توجه سران حزب نازی را به خود جلب کرد و آن‌ها تلاش کردند از قدرت این نمایشگاه برای نشان دادن توانایی‌ها و البته اهداف خود استفاده کنند و نمایشگاه‌های برگزار شده در کلن رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و نمونه آن را می‌توان نمایشگاهی در راستای معرفی برنامه‌های چهارساله حزب در سال 1936 دانست. همه این موفقیت‌ها البته با آغاز جنگ جهانی دوم رنگ باخت، جایی که حزب نازی برای توسعه منویات خود جنگی عالم‌گیر را آغاز کرد و طبیعی بود در این شرایط نمی‌شد ایده‌ای جدید در برگزاری نمایشگاه داشت. وضعیت اما برای نمایشگاه کلن بدتر هم بود چراکه در دوران پیشروی آلمانی‌ها و زمانی که هنوز شهرهای این کشور در تیررس هواپیماهای دشمن نبود، مرکز نمایشگاهی کلن به‌عنوان یک زندان برای اسرای جنگی مورد استفاده قرار گرفت و طبیعی بود در این شرایط امکان برگزاری نمایشگاه وجود نداشت تا جایی که در 1942 رسما اعلام شد تمامی نمایشگاه‌های برنامه‌ریزی شده در کلن تعلیق شده است. وضعیت در اواخر جنگ بدتر هم شد، جایی که بمباران روزانه شهرهای آلمان برای به زانو در آوردن حزب نازی آغاز شد و طبیعی بود کلن به‌عنوان یکی از مراکز مهم آلمان و البته مرکز بسیاری از رسانه‌های این کشور (که ابزاری برای قدرت‌نمایی حزب نازی بودند) از این بمباران‌ها بی‌نصیب نماند تا جایی که پس از پایان جنگ و شکست آلمان، تقریبا بخش عمده‌ای از شهر و مرکز نمایشگاهی آن (که در نزدیکی خطوط راه‌آهن و بندر قرار داشت) به تلی از خاک تبدیل شده بود و بر اساس اسناد موجود، 85درصد از فضای نمایشگاهی به‌طور کامل از میان رفت.
    این شاید می‌توانست پایانی بر شهر کلن و مرکز معتبر نمایشگاهی آن باشد اما آلمانی‌ها به‌هیچ‌عنوان قصد نداشتند در مقابل این سختی‌ها تسلیم شوند و به این ترتیب در میان معاهده‌هایی که با نیروی‌های پیروز به امضا می‌رسید، بازسازی بخشی از این نمایشگاه نیز گنجانده شد و آلمانی‌ها اجازه یافتند 10هزار مترمربع از نمایشگاه را بازسازی و مورد استفاده قرار دهند.
    نخستین نمایشگاه پس از جنگ در سال 1947 برگزار شد، نمایشگاهی که بیش از جنبه‌های تجاری، نمادی از بازگشت آلمان به چرخه اقتصادی اروپا بود و برگزاری نمایشگاه بهاره در سال 1948 و استقبال بی‌نظیر مردم (که پلیس را وادار به مداخله کرد) نشان داد صنعت نمایشگاهی در آلمان بار دیگر توانسته از میان تلی از خاک خود را احیا کند.
    برگزاری نمایشگاه PHOTOKINA در 1950، نقطه عطفی برای کلن بود، نمایشگاهی با موضوع عکاسی که از آن زمان تاکنون به‌طور پیوسته برگزار شده است و امروزه به‌عنوان معتبرترین نمایشگاه صنعت عکاسی در جهان شناخته می‌شود. با افزایش ثبات سیاسی آلمان، کلن زودتر از بسیاری از شرکت‌های نمایشگاهی آلمان، ایده‌های خود برای گسترش حضور در بازارهای جهانی را به اجرا گذاشت و دفاتر این شرکت در کشورهای مختلف تاسیس شد و تا سال 1953، شمار این مراکز به 25 رسید تا نام "بین‌المللی" زیبنده این مرکز نمایشگاهی باشد.
    از آن تاریخ نمایشگاه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف در کلن آغاز به کار کرد و نکته قابل‌توجه آنکه بسیاری از آن‌ها هنوز هم برگزار می‌شوند، امری که نشان‌دهنده درستی ایده اولیه برگزارکنندگان آن است. تحول بزرگ بعدی در زمینه مدیریت نمایشگاه، تبدیل شدن آن به یک هولدینگ در 1972 بود، امری که برای جذب سرمایه پروژه‌های جدید و البته مدیریت بهتر امور کمک بزرگی به نمایشگاه کلن کرد و با این رویکرد جدید، روند توسعه‌این مرکز نمایشگاهی شتاب بیشتری گرفت. موفقیت‌های کلن، توجه کشورهای جهان را به خود جلب کرد و در این میان چینی‌ها بودند که از قدرت این نمایشگاه برای نشان دادن دیدگاه جدید خود در زمینه اقتصاد و صنعت استفاده کنند و نمایشگاه اختصاصی چین، برای نخستین بار در اروپا در 1975 در کلن برگزار شد. در 1999، Koelnmesse در حالی 75امین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گرفت که با برگزاری 29نمایشگاه بین‌المللی و بیش از 30هزار غرفه گذار در سال توانسته بود رکوردی بی‌نظیر را در تاریخ خود ثبت کند. در قرن بیستم Koelnmesse رویکردی جدید را در پیش گرفت و به این ترتیب برای دومین بار، لوگو نمایشگاه تغییر کرد و به‌تناسب آن، شعار این نمایشگاه به We energize your business تغییر یافت تا به این ترتیب روند جدیدی در موفقیت‌های Koelnmesse آغاز شود، روندی که در سال 2006 و با تاسیس مرکز نمایشگاهی جدید با فضایی به وسعت 284هزار مترمربع به اوج خود رسید و اینک این مرکز پنجمین نمایشگاه بزرگ جهان است. این شرکت در نودمین سالگرد تاسیس خود در سال 2014، پنجمین شرکت نمایشگاهی در جهان بود و با 2.6میلیون بازدیدکننده در سال، بیش از 47هزار و 600 غرفه گذار و بیش از 75 نمایشگاه سالیانه، جایگاه بسیار مستحکمی در صنعت نمایشگاهی آلمان، اروپا و جهان داشت، جایگاهی که هم‌اکنون نیز حفظ کرده است و با روند توسعه‌ای که در پیش گرفته، می‌تواند به موفقیت‌هایش در قرن بیست و یکم اطمینان داشته باشد.
    خدمات؛ همه آنچه نیاز دارید زیر یک سقف
    همان‌گونه که پیشتر عنوان شد، Koelnmesse در رویکرد جدید خود با تبدل شدن به یک هولدینگ تلاش دارد طیف وسیعی از خدمات نمایشگاهی و سایر خدمات مرتبط را به غرفه‌گذاران ارائه کند تا به این ترتیب غرفه گذاران با آسودگی کامل در نمایشگاه حاضر شوند. از سوی دیگر توجه ویژه این مجموعه به بازدیدکنندگان و به‌طور مشخص بازدیدکنندگان بین‌المللی نیز باعث شده بازدید از نمایشگاه‌های برگزار شده در Koelnmesse پروسه‌ای آسان و به‌طور کامل از پیش تنظیم شده باشد. Koelnmesse علاوه بر ارائه فضای نمایشگاهی، خود برگزارکننده نمایشگاه نیز هست و این مسئله دست مدیران آن را باز گذاشته ضمن آنکه در کنار این، خدمات متعددی در زمینه غرفه سازی، حمل‌ونقل، اقامت، سفر و ... نیز به‌طور کامل توسط مجموعه Koelnmesse ارائه می‌شود تا بتوان تمام امور را حتی بدون حضور فیزیکی در نمایشگاه مهیا کرد.
    یک مرکز نمایشگاهی کاملا بین‌المللی
    Koelnmesse به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نمایشگاهی در جهان، هم‌اکنون حدود 100 نمایشگاه را در کلن و سایر کشورهای جهان برگزار می‌کند که در نوع خود رقم بالایی است اما مهم‌تر از تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده، برتری Koelnmesse در زمینه برگزاری این نمایشگاه‌ها است به‌گونه‌ای که این مجموعه در 25رشته مختلف پیشرو صنعت نمایشگاهی در جهان است و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها را در اختیار خود دارد و این مسئله باعث شده جایگاه Koelnmesse در صنعت نمایشگاهی به شکل قابل‌توجهی ارتقا پیدا کند.
    شرکت Koelnmesse علاوه بر نمایشگاه‌های متعددی که در کلن برگزار می‌کند، با رویکرد حضور بین‌المللی خود توانسته نمایشگاه‌های مختلفی را نیز در سطح جهان مدیریت کند و این مسئله باعث افزایش قدرت Koelnmesse شده است. در حال حاضر بیش از 40 نمایشگاه در سطح جهان تحت مدیریت و یا با همکاری و نظارت Koelnmesse در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به برپایی پاویون آلمان در 10 نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد.
    در حال حاضر سالیانه بیش از 5هزار غرفه گذار از 123 کشور جهان در نمایشگاه‌های برگزار شده از سوی Koelnmesse شرکت می‌کنند و بیش از 3میلیون بازدیدکننده در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شوند. Koelnmesse علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌ها، با در اختیار داشتن سالن‌های کنفرانس متعدد، سالیانه میزبان 2هزار کنگره و سمینار مختلف با حضور بیش از 1 میلیون نفر است، امری که توانایی بالای Koelnmesse در مدیریت رویدادها را نشان می‌دهد.
    Koelnmesse برای گسترش حضور خود در بازارهای بین‌المللی، شبکه گسترده‌ای نیز از شرکت‌های همکار خود در اختیار دارد که هم‌اکنون تعداد آن‌ها به حدود 125 شرکت در کشورهای مختلف (ازجمله ایران) می‌رسد، امری که باعث می‌شود رویدادهای این مرکز کاملا جنبه جهانی داشته باشند.

    نویسنده: بابک وفایی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت