با حضور رایزن فرهنگی ایران؛

نمایشگاه «آبای؛ شاعر بزرگ دشت بزرگ» در قزاقستان برپا شد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه «آبای؛ شاعر بزرگ دشت بزرگ» با حضور و سخنرانی مسعود شیخ زین‌الدین، رایزن فرهنگی کشورمان توسط مرکز آرشیو و نسخ خطی قزاقستان وابسته وزارت فرهنگ و نیز، موزه آبای شهر سمی پلاتینسک برپا شد.

نمایشگاه «آبای؛ شاعر بزرگ دشت بزرگ» در قزاقستان برپا شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه «آبای؛ شاعر بزرگ دشت بزرگ» شاعر بلند آوازه قزاق طی روز پنجشنبه (27 اردیبهشت‌ماه) با حضور و سخنرانی مسعود شیخ زین‌الدین، رایزن فرهنگی کشورمان توسط مرکز آرشیو و نسخ خطی قزاقستان وابسته وزارت فرهنگ و نیز، موزه آبای شهر سمی پلاتینسک برپا شد.

    در این نمایشگاه که با حضور قوات جان ولی اف، قائم مقام وزارت فرهنگ، ژان گلدی ماهاشوف، رییس مرکز آرشیو، اصیل خان سادواف، رییس مرکز نسخ خطی، بولاد ژانیس بیکوف، رییس موزه آبای شهر سمی پلاتینسک و مسعود شیخ زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران افتتاح شد، مقامات قزاق در خصوص برنامه رییس جمهوری قزاقستان با عنوان «روحانی ژانقیرو» یا همان «آگاهی معنوی» سخنانی ایراد کردند.

    در ادامه، شیخ زین‌الدین در سخنانی در خصوص ویژگی‌های آبای گفت: شخصیت و افکار آبای به گونه‌ای است که مرزهای قزاقستان را در نور دیده و به فراسوی قزاقستان رسیده است. اشعار این مرد بزرگ به زبان‌های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

    رایزن فرهنگی کشورمان افزود: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان طی سال گذشته اقدام به برگزاری نشست فردوسی و آبای با همکاری موزه آبای در شهر سمی پلاتینسک کرد و جای بسی خرسندی است که نمونه این نشست ادبی (25 اردیبهشت‎‌ماه) با همکاری بخش فرهنگی سفارت قزاقستان در شهر کتاب تهران برگزار شد.

    وی ادامه داد: تاکنون اشعار و کلمات حکمت آمیز این شاعر قزاق با عنوان «نگاهی به اشعار و آثار آبای» و نیز، رُمان «راه آبای» تألیف مختار عوض اف به فارسی ترجمه شده است.

    در ادامه این مراسم، هنرمندان قزاق اشعاری از آبای قوننبایف را قرائت کردند و سپس، نمایشگاه فرهنگی و هنری توسط مقامات حاضر افتتاح شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت