دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس:

برگزاری نمایشگاه معرفی لباس‌های ایرانی اسلامی در ترکیه

تولیدات داخلی لباس پاسخگوی ۲۰ درصد نیاز کشور است

عصر نمایشگاه:دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از برگزاری نمایشگاه معرفی محصولات و لباس‌های ایرانی در ترکیه خبر داد و گفت: این نمایشگاه اواخر دی‌ماه برگزار می‌شود و ۲۰ نفر از طراحان برتر کشور در این نمایشگاه به معرفی آثار خود می‌پردازند.

برگزاری نمایشگاه معرفی لباس‌های ایرانی اسلامی در ترکیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از فارس، نشست خبری ارائه گزارش عملکرد کار گروه ساماندهی مد و لباس امروز با حضور اعضای این کار گروه در محل تالار وحدت برگزار شد. در این نشست حمید قبادی دبیر کار گروه سامانه مد و لباس با بیان اینکه مقوله لباس، یکی از ارکان جدی ذات بشریت و زندگی شهری روزمره است، گفت: مد و لباس سهم جدی در سطح زندگی هر فردی دارد و مقوله‌ای است که انسان‌ها باید به آن توجه جدی داشته باشند و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

    وی ادامه داد: بعد از اینکه در سال 85 قانون ساماندهی مد و لباس تصویب شد، هر کدام از دستگاه‌ها مأموریت پیدا کردند وظایفی را برعهده بگیرند.

    قبادی افزود: ما در مقوله مد و لباس از یک عقب‌ماندگی بیش از 150 ساله برخوردار بودیم و قبل از انقلاب یک مسیر وابسته در حوزه مد و لباس را شاهد بودیم بعد از سال 85 این نگاه جدی شد. یکی از وظایف ما در این حوزه بحث الگوسازی بود تا نمونه‌هایی در جامعه ارائه شود که هم به توانمندی‌های تولید داخلی پرداخته شوند و هم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

    دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده باید در جامعه جریان‌سازی انجام دهد، خاطرنشان کرد: در طی 4 سال گذشته 71 نمایشگاه برگزار شده است که 23 نمایشگاه، عفاف و حجاب، 27 نمایشگاه استانی و 19 نمایشگاه عمومی بوده است و هر کدام الگوهای متعددی را به جامعه ارائه کرده‌اند که شاهد هستیم بسیاری از این الگوها کاربردی شده است.

    قبادی با اشاره به راه‌اندازی کمیسیون‌های تخصصی در حوزه مد و لباس، توجه به آیین‌نامه‌ها و قوانین را یکی از مهم‌ ترین اقدامات برشمرد و افزود: کمیسیون ماده 4، کمیسیون ماده 7، کمیسیون صدور مجوزها، کمیسیون رسانه و تبلیغ، کمیسیون تولید و توزیع از جمله کمیسیون‌هایی هستند که در این مدت تشکیل شده‌اند.

    وی افزود: از میان 200 مرکزی که طی این سال‌ها، با مد و لباس همکاری داشته‌اند، مدل‌ها و تیراژهای آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون 4 هزار مدل توسط این مراکز تولید شده است و بالغ بر 7 میلیون و 217 هزار و 440 نسخه از آنها تولید شده است که این میزان از تولیدات توانسته نیاز 15 تا 20 درصد جامعه را تأمین کند، این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ما پذیرفته‌اند  از مدل‌های جدید استفاده کنند.

    دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: تاکنون 914 مرکز توزیع لباس ایرانی اسلامی شناسایی شده‌ و در سایت ایران‌مد معرفی شده‌اند که در طول 2 روز آینده 60 مرکز نیز به آنها اضافه می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به 2 هزار مرکز افزایش پیدا کند.

    قبادی به عملکرد بین‌المللی کار گروه ساماندهی مد و لباس اشاره کرد و گفت: کل فعالیت‌های بخش بین‌الملل در 2 حوزه نمایشگاهی و غیر نمایشگاهی قابل تقسیم است که در قالب رویدادهای غیر نمایشگاهی 2 نفر از طراحان توانستند با ارائه طرح‌های خود از میان 10 نفر از طراحان در رویداد تاتارستان روسیه رتبه اول را از آن خود کنند که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت.

    وی همچنین به برگزاری نمایشگاه در ترکیه اشاره کرد و گفت: در نیمه دی‌ماه نمایشگاهی را با حضور طراحان برتر در ترکیه برگزار خواهیم کرد که در این نمایشگاه 20 طراح توسط کار گروه ساماندهی مدل و لباس انتخاب می‌شوند تا در این نمایشگاه حاضر شده و به معرفی آثار خود بپردازند.

    قبادی گفت: برآوردها نشان می‌دهد در سال حدود 30 میلیون مصرف لباس اجتماع زنان است که حدود 15 درصد از این میزان را ما توانستیم به سرانجام برسانیم، اما این میزان با هدف غایی ما بسیار فاصله دارد.

    دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس شکل سنتی و رفتار سنتی ما گرایش به محصولات کشور ترکیه دارد و متأسفانه محصولات کشور ترکیه در داخل کشور بازتولید می‌شود و عین آن تولید می‌شود. درحالی که ساختار آناتومی بدن ایرانیان با غیر ایرانیان بسیار متفاوت است و این یکی از چالش‌های حوزه مد و لباس است.

    وی در خصوص صدور مجوز شیما گفت: تاکنون 12 هزار 251 مورد درخواست صدور مجوز شیما داشته‌ایم که 9 هزار و 100 مورد آن و یک هزار و 78 مورد گواهی مالکیت معنوی نیز تاکنون صادر شده است.

    در ادامه این نشست گلناز نصراللهی مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به گزارش عملکرد این وزارتخانه در حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: در زمانی که قانون مد و لباس تصویب شد، 2 وزارتخانه بازرگانی و صنایع وجود داشت که پس از آن این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد.

    وی افزود: با تصویب قانون مد و لباس تمام تلاش‌مان را در بخش تولید به کار گرفتیم تا گسترش صنعت نساجی در جهت ارتباط نزدیک با طراحان صورت بگیرد و ارزش افزوده محصولات را بالا ببرد.

    وی افزود: در گذشته تصور می‌شود استفاده از مد، یعنی استفاده از مدهای غربی که در نهایت جامعه را به سمت مصرف‌گرایی می‌‌برد، اما ما توانستیم از مد و طراحی برای گسترش صنعت نساجی استفاده کنیم.

    نصراللهی گفت: مسلم است که اگر نتوانیم آنچه را که در داخل می‌خواهند، تولید کنیم، از طریق واردات تأمین می‌شود و ما باید در مسیری حرکت کنیم که تولیدات داخلی مرتبط با نیازها باشد.

    وی به بخش تولید محصولات نساجی اشاره کرد و گفت: تولید پوشاک با الیاف طبیعی مانند پنبه برای وزارت صنعت بسیار حائز اهمیت است. ما در سال‌های گذشته بخش انجمن طراحان وزارتخانه را ایجاد کرده و همکاری بسیار مثبتی با ما داشتند و باید گفت استفاده از طراحان در نساجی بسیار بیش‌تر از گذشته شده است.

    مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در قسمت الیاف طبیعی تاکنون 50 هزار تن به ظرفیت تولید پارچه‌های با الیاف طبیعی افزوده شده است که این موضوع از اولویت‌های وزارتخانه بوده است و توانستیم زمینه‌های رقابتی با محصولات وارداتی را فراهم کنیم، از جمله این محصولات کالاهای خواب است که تغییر در نحوه طراحی آنها ایجاد شده است، به گونه‌ای که محصولاتی که هم‌اکنون تولید می‌شود، کاملاً با کالاهای وارداتی که توسط گمرک وارد می‌شود قابل رقابت است.

    نصراللهی افزود: ما پیشنهاد تدوین سند راهبردی صنعت پوشاک را به دانشگاه امیرکبیر سفارش دادیم که خوشبختانه نهایی شده است و ساماندهی صنوف موجود و ایجاد شهرک‌های پوشاک و انجمن صنعتی پوشاک از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.

    وی در زمینه تولید پارچه چادر مشکی گفت: امیدواریم یکی از این واحدها امسال به بهره‌برداری برسد و سرمایه‌گذاران با راه‌اندازی این واحد برای راه‌اندازی واحدهای مشابه اظهار تمایل کرده و اقدام کنند.

    مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در کشور ما نیاز به 450 هزار تن انواع پوشاک داریم و سرانه مصرف حدود 300 هزار تن از آن در داخل کشور امکان تولید وجود دارد. براساس آمارهای جهانی حدود  یک میلیارد دلار واردات پوشاک به طرف ایران انجام می‌شود و سالانه حدود 9 تا 10 میلیون دلار از مبادی رسمی و مابقی از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود که به اعتقاد ما یکی از این راه‌های غیررسمی مناطق آزاد هستند که باید محدود شوند و باید گفت قاچاق‌های انجام‌شده به کشور در زمینه پوشاک عمدتاً از امارات و چین صورت می‌گیرد.

    علی اکبرزاده معاون فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گزارش عملکرد وزارت آموزش و پرورش درحوزه مد و لباس را ارائه کرده و گفت: آموزش و پرورش متناسب با یک سند مشخص و کامل به نام سند تحول بنیادین فعالیت‌های خود را تنظیم می‌کند و یکی از مهم‌ ترین بخش‌های این سند استفاده از امکانات و ابزارهایی است که انسان را به حیات طیبه نزدیک می‌کند، یکی از این ابزارها لباس و پوشش است.

    وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در 3 حیطه وارد فعالیت شده است، بحث تربیتی که چگونگی استفاده از انواع پوشش در اجتماع و مناسبت‌های مختلف را مورد تأکید قرار می‌دهد و به‌عنوان یک بحث مهم در جهت آگاه‌سازی دانش‌آموزان می‌توان به آن اشاره کرد و در فعالیت‌های فوق‌برنامه به آن توجه شده است.

    اکبرزاده گفت: در فعالیت‌های آموزشی و درسی نیز این موضوع مدنظر قرار گرفته است و در کتاب‌های درسی و فرآیند تدوین آنها این موضوع لحاظ شده است، به‌عنوان مثال در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم، 9 صفحه به مقوله لباس اختصاص پیدا کرده است.

    وی افزود: در زمینه آموزش نیست در هنرستان‌های کل کشور و مؤسسات کاردانش 12 رشته ایجاد شده است، مانند خیاطی لباس زنانه و مردان و الگوسازی رایانه‌ای که علاقه‌ مندان می‌توانند در آنها تحصیل کنند.

    معاون فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از بحث‌ها اهمیت دادن به لباس بومی و سنتی است؛ چراکه ما معتقد هستیم پوشش تاریخ ما قبل از لباس حجاب بوده است و انواع لباس‌ها در شرایط مختلف و در اقلیم‌های مختلف حالت حجاب داشته است و این موضوع باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

    در ادامه این نشست علی طاهری معاون مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های صنفی برای اجرای هرچه بهتر قانون مد و لباس، سیاست‌هایی را به سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها ابلاغ کرده است که شامل برند سازی، حمایت از برند ایرانی‌ ـ اسلامی، حمایت از تولیدات داخلی برای افزایش توان رقابتی، مدیریت واردات و برندهای خارجی، ترویج طرح‌های متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، حمایت از ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی ـ اسلامی و حمایت از روش‌های مختلف تبلیغاتی برای ترویج مد و لباس در سطح عرضه با حمایت از نیروی انتظامی و مکان‌های عمومی به منظور جلوگیری از عرضه محصولات متعارض با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، می‌توان اشاره کرد.

    طاهری گفت: گزارش‌های واصله از استان‌های مختلف نشان می‌دهد که عملکرد آنها در زمینه مد و لباس روند رو به رشدی داشته است و مردم و جامعه باید در ترویج این مسیر و تسریع آن کمک کنند و اصحاب رسانه می‌توانند با معرفی هنجارهای ملی به مردم، از آنها بخواهند که در عرصه مد و لباس مطالبه‌گر باشند و اگر یک حرکت اجتماعی توسط رسانه‌ها با مدیریت دستگاه‌های مسئول انجام شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

    در ادامه چتر فیروزه نماینده اتاق اصناف ایران، با بیان اینکه از نظر اتاق اصناف بخش طراحی حلقه گمشده چرخه اقتصاد در حوزه تولید و پوشاک است، گفت: در حوزه حمایت از تولید ملی، ما یک کار گروه تخصصی تشکیل داده‌ایم و یک گروه برند نیز تشکیل شده است.

    وی افزود: ساماندهی ویترین مغازه‌ها و همچنین ارائه پیشنهاداتی درخصوص طراحی مانکن‌ها داده شده است که بر اساس آن جشنواره مانکن و ویترین برتر برگزار شود تا ویترین‌هایی که متناسب با ارزش‌های ایرانی هستند، شناسایی شده و مانکن‌های برتر رونمایی شوند.

    چتر فیروزه گفت: امسال 22 اتحادیه در جشنواره مد و لباس فجر حضور دارند.

    یوسفی‌‌فر نماینده اتحادیه پوشاک نیز از اختصاص فضایی بیش از 400 متر مربع به‌عنوان نمایشگاه دائمی خبر داد و گفت: این فضا در اختیار کار گروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفته است.

    لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این نشست خبری گزارش عملکرد مجلس شورای اسلامی را در حوزه قانونگذاری مد و لباس تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه تقریباً 10 سال از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس می‌گذرد، نیاز به بازنگری این قانون احساس می‌شود تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد و از سوی دیگر بعد نظارتی قانون در حوزه مد و لباس نیز باید تقویت شود.

    وی به کمبود بودجه در حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود دولت در قانون بودجه، بودجه متناسب با اهمیت مد و لباس را به این موضوع اختصاص دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت