نمایشگاه کتاب تهران (۱۸۵)

کتاب مسجدجامعی درباره «دروازه غار» در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- کتاب جدید احمد مسجدجامعی با عنوان «نگاهی به دروازه غار» منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

کتاب مسجدجامعی درباره «دروازه غار» در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، این کتاب در حوزه تهرانگردی است و اطلاعاتی را درباره یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران «دروازه غار» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در این کتاب از گودنشینی و آپارتمان‌نشینی تا نقالی و مداحی در قهوه‌خانه‌ها مورد توجه قرار گرفته و تاریخچه‌ای مفصل از دروازه غار به شکل سفرنامه‌ای ارائه شده است.

    گفتنی است ،این کتاب از سوی نشر ثالث به صورت مصور منتشر شده و عکس‌های آن متعلق به مهدی نصرتی است. صفحه‌آرایی کتاب نیز توسط آیدین قشلاقی و حمیده درویش انجام شده است.

    همچنین مسجدجامعی در این کتاب با استناد به دیدار خود از محله دروازه غار، به 162 موضوع از جمله زندگی در اطراف دروازه غار، بازارچه قدیمی، قهوه‌خانه، دعوای لوطی‌ها، حسینیه شیخ رجبعلی خیاط، حمام چهارشنبه، سقاخانه و… پرداخته است.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران پیش‌تر با انتقاد از بی‌توجهی به این محله و میراثی که دارد، گفته بود: چه اشکالی دارد که شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی در قهوه‌خانه‌ها داشته باشیم؟ چرا روی سرمایه‌های بومی آنجا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟ همیشه راه‌هایی را جست‌وجو می‌کنیم که هیچ نسبتی با تاریخ و سنت آن ندارد و در این راه دست مردم را نیز قطع می‌کنیم.

    او با بیان این نکته که سنت‌های پایداری در محله دروازه غار است که در محله‌های دیگر می‌تواند ادامه‌دار باشد، اما در آن‌جا اینگونه نیست، پیشنهاد داده بود: خاستگاه شاهنامه‌خوانی تهران قهوه‌خانه‌ها هستند، اما در مکان‌های دیگر اجرا می‌شوند، پس بیاییم این سنت‌های پایدار دروازه غار را احیا کنیم.

    قابل ذکر است ،«نگاهی به دروازه غار» در 180 صفحه به صورت مصور و در قطع خشتی با قیمت 32 هزار تومان منتشر شده است.

    بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب در حال برگزاری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت