با الهام از اشعار حافظ ؛

گشایش نمایشگاه کرنش به حافظ در موزه امام علی (ع)

عصر نمایشگاه- آئین گشایش نمایشگاه آثار گونتر اوکر که با الهام از اشعار حافظ خلق شده‌اند، روز گذشته در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

گشایش نمایشگاه کرنش به حافظ در موزه امام علی (ع)
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، آئین گشایش نمایشگاه آثار گونتر اوکر که با الهام از اشعار حافظ خلق شده‌اند و رونمایی کتاب این آثار با نام «کرنش به حافظ» عصر روز گذشته با حضور لوریس چکناواریان، هوشنگ مرادی کرمانی، قباد شیوا، عباس مشهدی‌زاده، رسول نجفیان، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، وزیر مختار سفارت آلمان و جمعی دیگر از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

    احسان آقایی در این مراسم گفت: گونتر اوکر یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان بین‌المللی است و آثارش با قیمت‌های میلیون یورویی در حراجی‌ها به فروش می‌رود. او به مدت دو سال تمامی پروژه‌های خود را متوقف کرد تا با الهام از غزلیات حافظ به خلق آثار هنری بپردازد و این موضوع لایق قدردانی است.

    آقایی افتتاح این نمایشگاه را بزرگ‌ترین تعامل فرهنگی میان ایران و غرب در دهه اخیر دانست و اظهار کرد: اوکر اولین کسی است که برخلاف گوته که هرگز شرق را ندید، به شکل مستقیم از اشعار حافظ الهام گرفته است. او در نمایشگاه پیشین خود در ایران با نام «زخم‌ها و پیوندها» به شدت تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفت. پس از این موضوع زمانی که من به دوسلدورف و آتلیه او رفتم دیدم با همین تاثیرات روی کاغذ با آبرنگ نقاشی کرده است.

    او ادامه داد: با توجه به این موضوع افشین درم‌بخش به من پیشنهاد داد تا یک برنامه مشترک میان دو فرهنگ را اجرا کنیم بنابراین من 30 غزل از حافظ را انتخاب کردم و برای گونتر اوکر فرستادم تا این پروژه را انجام بدهد.

    ماریان شوگراف؛ وزیر مختار سفارت آلمان  نیز با بیان اینکه آثار اوکر از دهه 60 میلادی تاثیری بزرگ و فرامرزی در هنر آلمان داشته است، گفت: او از هنرمندان گروه «صفر» (زیرو) بود که به چالش‌های اجتماعی و سیاسی پرداخت و اگر بخواهید ارزش او و هنرش را در آلمان بدانید باید به ساختمان پارلمان این کشور سر بزنید. او در این ساختمان اتاقی را طراحی کرده است که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند در سکوت به تفکر بپردازند. هر هنرمندی از هر کشوری اثری را به سازمان ملل هدیه کرده است و این کار را از طرف کشور آلمان، اوکر انجام داده است.

    وزیر مختار آلمان در ادامه گفت: اوکر در سال 2012 نمایشگاهی را در ایران برگزار کرد که در هر کشور دیگری نیز قابل نمایش بود اما تفاوت آثار این نمایشگاه در این است که بر اساس فرهنگ ایرانی خلق شده‌اند. این آثار کرنشی در برابر کشور، ملت و فرهنگ ایران است برای تاثیری که روی اوکر در سفر پیشینش به ایران گذاشته‌اند. پروژه‌ای با این ابعاد خارق‌العاده و غیرقابل انتظار است. این نمایشگاه یک ایده آل از نظر تبادل فرهنگی است.

    اجرای دوئت کمانچه و دف به هنرمندی هادی منتظری - نوازنده کمانچه - و مسعود حبیبی - نوازنده دف - بخش دیگری از این مراسم بود.

    محمود صلاحی؛ رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به تاثیر اشعار حافظ بر ادبیات و هنرمندان جهانی مانند گوته، بیان کرد: حضور اوکر فرصتی است تا از دریچه چشم یک هنرمند آلمانی حافظ را نگاه کنیم و در کنار همه نواهای صلح و انسانیت جهان از کلام حافظ بهره ببریم. اوکر پیام عارفانه حافظ را با هنر خودش به تمام جهانیان رسانده است.

    صلاحی در ادامه گفت: ما اعتقاد داریم هنر برای تمام بشریت است و نباید مسدود بماند و از طرفی تجلی هنر در یک انسان را از عنایات خداوند می‌دانیم و معتقدیم اگر هرکسی با هر ملیتی این جلوه را دریافت کند، متعلق به تمام جهانیان است

    گونتر اوکر نیز در سخنانی بیان کرد: من همیشه به خاطراتم از ایران و دوستی‌هایی که ایجاد شد فکر می‌کنم. ارزشی که من برای شاعر بزرگ حافظ قائل هستم به دلیل این است که او آزادی شاعرانه، شور و اشتیاق، رنج در آفرینش هستی و نزدیکی عمیق به احساسات انسانی دارد. چیزی را که قابل گویش هست و نیست، نشان می‌دهد. همه این موضوعات این انگیزه را به من دادند که با الهام از اشعار وی، آوازی پر از رنگ را خلق کنم.

    اوکر افزود: رایحه باغ بهشت در دشت فراخ اشتیاق که بر فراز آن باد شرق می‌وزد، این انگیزه را به من داد تا شعرهای این شاعر را تزئین کنم و تاجی با تزئین بر سر او بگذارم.

    در ادامه این مراسم کتاب "کرنش به حافظ" شامل آثار نمایشگاه رونمایی شد.

    گفتنی است ،غزلخوانی رسول نجفیان، آوازخوانی اشعار حافظ توسط علی رستمیان و اجرای دوئت کمانچه و دف توسط هادی منتظری و مسعود حبیبی از دیگر برنامه های افتتاحیه این نمایشگاه بود.

    در پایان این مراسم نمایشگاه «کرنش به حافظ» با 42 اثر از گونتر اوکر در موزه امام علی (ع) گشایش یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت