نمایشگاه کتاب تهران (۱۹۹)

محرومیت دو ناشر از نمایشگاه کتاب سال ۹۶

عصر نمایشگاه- رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد: برای ۵ غرفه حکم صادر شد که یک غرفه محکوم به تعطیلی یک روزه و ۴ غرفه تا پایان نمایشگاه تعطیل شدند ۲ غرفه از این تعداد از نمایشگاه سال ۹۶ هم محروم شدند.

محرومیت دو ناشر از نمایشگاه کتاب سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، نشست خبری همایون امیرزاده رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

    امیرزاده در این نشست با اشاره به این شورا گفت: شورای نظارت و ارزیابی یک ساختار جدید در نمایشگاه است ودر افقی که قرار است کارها به بخش خصوصی واگذار شود نقش نظارتی سازمان‌ها بیشتر می‌شود.

    وی افزود: آیین نامه شورای نظارت و ارزیابی در شورای بالا دستی تصویب شده و اولین سال است که با این ترکیب شورا فعالیت می‌کند که با دو سند بالادستی که اولین سند ان مصوبات عالی شورای انقلاب فرهنگی بخصوص پیرامون ضوابط نشر است و دیگر سند بالادستی بند 22 قانون وزارت ارشاد است که بر این اساس مجموعه ‌ای از اهداف برای این شورا تصویب شده و براساس آن حرکت می‌کنیم.

    رئیس شورای نظارت و ارزیابی گفت: ایجاد هماهنگی با کمیته‌های مختلف ، تجزیه و تحلیل اطلاعات و گزارش‌ها در این دوره از نمایشگاه،‌تشکیل کارگروه‌های تخصصی به منظور کارامد کردن نظارت، صیانت از حقوق نشر حرفه‌ای کشور و همچنین صیانت از ضوابط نشر کشور که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. از جمله اهداف ترسیم شده است.

    او اضافه کرد: در این شورا 4 کارگروه نظارت محتوایی بر نشر داخلی ،نظارت محتوایی بر نشر بین‌الملل، نظارت اجرایی و مالی و هیات رسیدگی به تخلفات زیر نظر رئیس نمایشگاه فعالیت خواهند کرد که اصول کلی این شورا در این ساختار تعیین شده است.

    امیرزاده در ادامه این نشست خبری گفت: امسال مبنای کار نظارت را براساس کار درون صنفی قرار دادیم به گونه‌ای که با این روش حوزه نظارت نیز تقویت خواهد شد. ما در شورای نظارت و در بخش‌هایی که نگاه تنبیهی وجود دارد خودمان را مستغنی از ظرفیت صنف ندانستیم و صنوف در بخش نظارت حضور دارد به این معنا که ابتدا نظارت‌ها در صنف انجام می‌شود.

    وی در بخش دیگری از سخنانش از آنجا که 5 روز از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گذشته به عملکرد این شورا اشاره کرد و گفت: در روز اول به خاطر شرایط زیرساختی متقاعد شدیم که بحث‌های نظارتی را انجام ندهیم البته این به معنای نظارت نکردن نیست برای مثال حاصل پیگیریهای ما این بود که قبل از شروع نمایشگاه برخی کتاب های بخش بین الملل وارد کشور نشد و این به خاطر خوداظهاری آنان بود و با توجه به ضوابط نشر نظارت اولیه را خودشان انجام دادند.

    رئیس شورای نظارت و ارزیابی گفت: رعایت ضوابط نشر جمهوری اسلامی فصل الخطاب ما در نمایشگاه است. در بخش داخلی و خارجی مواردی که خارج از سیستم بودند را تذکراتی دادیم و در مواردی اقدام به جمع اوری کردیم.

    او اضافه کرد:تا روز گذشته 20 اخطار کتبی و 60 اخطار شفاهی به غرفه داران و ناشران داده شد که از این 20 مورد اخطار کتبی 13 مورد اعتنا کردند و تخلف را برطرف کردند و 7 مورد نیز اعتنا نکردند و از همین رو روز گذشته اولین جلسه هیات رسیدگی به تخلفات برگزار شد.

    امیرزاده ادامه داد: حاصل این جلسه صادر شدن رای برای  5 ناشر از7 ناشری بود که به تذکر اعتنایی نکرده بودند که هر 5 مورد به تعطیلی غرفه محکوم شدند که یک مورد محکوم به تعطیلی یک روزه و 4 مورد هم تا پایان نمایشگاه تعطیل شدند که از این 4 مورد دو مورد نیز از حضور در نمایشگاه 96 محروم شدند. این غرفه‌ها در بخش داخلی بودند که متعلق به سالن‌های عمومی و دانشگاهی هستند.

    وی افزود: در کارگروه‌های دیگر تمامی شئونات اجرایی و انضباطی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از خلاصه کردن و تجمیع گزارش‌ها جلساتی برگزار می‌شود و نواقص برطرف می‌گردد.

    او در ادامه گفت: 200 هزار عنوان کتاب در بخش بین‌الملل نمایشگاه وجود دارد که به همین نسبت نیز در بخش داخلی کتاب است. من اذعان دارم که برخی کتب ممکن است از مسیر قانونی و مغایر با قانون نشر جمهوری اسلامی وارد شده باشد که حضور آنان غیر قانونی است که اگر به آن‌ها برسیم با آن ها برخورد می‌کنیم.

    امیرزاده گفت: وزارت فرهنگ تعارضی با ارائه محتوای مغایر با ضوابط نشر جمهوری اسلامی ندارد و این ضوابط فصل الخطاب نشر کشور است. اگر در طول این 10 روز با محتوایی روبرو شویم که از دید ناظران پنهان باشد با انها برخورد می‌کنیم و حتی اگر کتابی از زیر چشم بررس ارشاد خارج شده باشد و ما با ان روبرو شویم دو مرتبه به حوزه نظارت وارد می‌شود تا در روند دریافت مجوز قرار بگیرد.

    وی افزود: در روند نظارت پس از تذکر شفاهی، غرفه دار دو ساعت فرصت دارد تا مورد تخلف را برطرف کند و اگر در این زمان برطرف نشد منجر به تذکر کتبی می‌شود که برای آن نیز دو ساعت فرصت دارد و اگر بعد از آن اتفاقی نیفتد شورا در مورد آن ناشر رای صادر می‌کند. رای صادر شده در ایام نمایشگاه غیر تجدید نظر است اما برای ناشری که از حضور در سال آینده محروم شده امکان درخواست تجدیدنظر وجود دارد و لازم به ذکر است که ناشران محروم شده از نمایشگاه سال آینده ناشر تعلیقی محسوب نمی‌شوند البته تمامی آرای صادر شده این امکان را دارند که در محاکم قضایی مسیر دادرسی را طی کنند.

    رئیس شورای نظارت و ارزیابی گفت: عرضه کتاب‌های غیر به صورت گسترده عمده تخلف غرفه‌ها بوده است.

    وی در پاسخ  مبنی بر اینکه برخی ناشران غرفه‌های خود را به موزعان واگذار کرده‌اند و شورای نظارت در قبال آنها چه برخوردی می‌کند گفت: امروز گزارش‌های اولیه در خصوص واگذاری غرفه‌ها به پخش کننده‌ها داشتیم که برای مثال به مدت 10 روز ناشری امتیاز خود را به مبلغ 3 میلیون تومان واگذار کرده که این موارد وجود دارد و از مصادیق تخلف است.

    امیرزاده به برخی از مصادیق تخلف اشاره کرد و گفت: واگذاری وفروش غرفه، ارائه کتب غیر،‌ نقد کردن بن‌ها و ارائه کتابهای فاقد مجوز از رئوس مصداق ها هستند و هیات با حساسیت ان را دنبال می‌کند.

    او در بخش دیگری از سخنانش در مورد قران های بدون مجوز گفت با اقدامی که سال گذشته در روزهای پایانی نمایشگاه داشتیم مشخص شد که حیطه فعالیت ارشاد تا کجاست و ما در حوزه قرآن شاهد تخلفات سال گذشته نبودیم در حوزه نشر قران مجموعه معتمد ارشاد سازمان دارالقران است.

    رئیس شورای نظارت و ارزیابی در پایان این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده فهرستی متشکل از 320 عنوان کتاب از سوی دادستانی تهران ارائه شده تا  مانع ورود انها به نمایشگاه شوید گفت: ترجیح می‌دهم بعد از پایان نمایشگاه به این سوال پاسخ بدهم ولی به هر حال نقش سازمان‌ها و  دستگاه ها در دوره‌های اخیر بخصوص سال جدید مدیریت‌ شده تر بوده و البته گفت وگوهایی با صنوف انجام داده‌ایم و باید یادآوری کنم که این امار کمتر از این میزان بوده و با گفت‌وگوها به حداقل رسیده است.

    او اضافه کرد: این حساسیت‌ها خاص نمایشگاه کتاب تهران است و پس از پایان نمایشگاه توضیحات کامل‌تری خواهیم داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت