نمایشگاه‌ تخصصی صنایع دستی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

عصر نمایشگاه- رشد و توسع صنایع دستی ایجاد فرصت های ‏شغلی را به دنبال دارد و برای اینکه این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ‏اشتغال‌زایی پیدا کند وموجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود همه نهادهای مربوطه باید باهم همکاری داشته باشند.

نمایشگاه‌ تخصصی صنایع دستی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از خبرگزاری علم و فناوری, بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد ‏و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است. میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد دارای ارزش معنوی زیاد بود و بر پشتوانه های فرهنگی ـ هنری گذشتگان بنا شده است.

    تعاریف صنایع دستی از نگاه عالمان

    بر اساس آخرین تعریفی که از هنرهای سنتی ، توسط فرهنگستان هنر به عمل آمده است (هنرهای سنتی ) ، هنرها و صنایع بدیعی است که جوهر آن برگرفته از مبدإ و حیاتی بوده و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است و تاسیس آن به نحوی به اولیاء دین و یا تجلیات باطنی هنرمندان مربوط می شود و طی قرون متمادی از طریق هنر مندان و هنروران با حفظ آداب معنوی ، سینه به سینه به عنوان میراثی گرانقدر به ما رسیده است هنرهایی که افزون بر اصول ثابت ، دارای  فروغ متغیری است که سبب تطبیق آن با شرایط هر دوره شده است.

    در «دایره المعارف بریتانیا » نیز ضمن تعریف معنای واژه ی صنایع دستی آمده است که «صنایع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت، ذوق و بینش انسان در تولید آن نقش اساسی دارد » و از دیدگاه «استاد علی اکبر دهخدا » صنایع دستی عبارت است از «آنچه با دست ساخته می شود ، از پارچه و قالی ، ساخته های فلزی و غیره – مقابل صنایع ماشینی » و «استاد دکتر محمد معین » را عقیده بر این است که « صنایع دستی ، شامل صنعت هایی که دست در آن دخیل است مانند پارچه بافی و قالیبافی می شود. ».

    ویژگی های مهم صنایع دستی

    از ویژگی‌های ارزنده ی صنایع دستی ملی و غیر وابسته، ‏قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان ‏خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به ‏سرمایه‌گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد ‏مکمل، قدرت اشتغال‌زایی و .. است که مسئولین و دست اندر کاران را بر ان داشته تا با عزمی جدی زمینه ‏رشد و اعتلای این صنعت را آماده نمایند.‏

    صنایع دستی ایران نیز به عنوان نماد و تبلور فرهنگ غنی این سرزمین از دیرباز شهرتی جهانی داشته است. خمیر مایه اصلی آثاری که به دست هنرمندان خلاق و سختکوش ایرانی پدید آمده از عمق تاریخ کهن این مرز و بوم نشات گرفته است.به عبارت دیگر در دنیای امروز صنایع فرهنگی هم از نظر ایجاد اشتغال پایدار و هم از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان سازی و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورها است استمرار این فعالیت‌ها و حرکت به سوی توسعه پایدار کسب و کار در این حوزه‌ها، به مطالعات تخصصی و پژوهش نیاز مبرم دارد.

    امید است با رشد و توسع صنایع دستی گام های موثری در جهت ایجاد فرصت های ‏شغلی برداشته تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ‏اشتغال‌زایی را پیدا وموجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم گردد.

    صنایع دستی اردبیل

    صنایع دستی اردبیل بیش تر توسط عشایر و ساکنان شهرها و روستاهای کوچک منطقه صورت می گیرد . قالی بافی ، گلیم بافی و جاجیم بافی از کهن ترین صنایع دستی شهرستان اردبیل است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه ای هستند . گلیم بافی در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و فرش اردبیل در مجموعه فرش های نفیس آذربایجان به شمار می آید . نقشه شکسته و اسلیمی ، زمینه فرش های تولیدی فرش بافان اردبیلی را تشکیل می دهد . از مهم ترین طرح های این نقشه ها می توان به طرح قیچی ، تک گل ، ستاره ، ریزماهی ، وان ، هریس ، زیرخاکی ، کله قوچ ، زرین قلم ، طرح قره باغ ، لچک ترنج و مانند این ها اشاره کرد . بر اساس آمار موجود 80 درصد فرش تولیدی شهرستان اردبیل ، به خارج از کشور و بیش تر به کشورهای آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و ژاپن صادر می شود .

    از دیگر صنایع دستی شهرستان اردبیل می توان شال بافی ، جوراب های پشمی ، پشتی ، قلاب دوزی ، خورجین بافی ، نقره کاری ، قلمزنی ، خاتم کاری ، صنایع چوبی و فلزی و سفال گری را نام برد .

    نمایشگاه‌ تخصصی صنایع دستی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

    استاندار اردبیل گفت: با همکاری بخش خصوصی نمایشگاه تخصصی صنایع دستی در مرکز استان اردبیل آغاز به کار خواهد کرد.

    اکبر بهنامجو اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌های بسیار قوی که در استان اردبیل از آن برخوردار هستیم، برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری شامل آثار تاریخی، طبیعت بکر و دیدنی و چشمه آبگرم‌هایی هست که تسهیل کننده رونق اقتصادی و اشتغال در استان محسوب می‌شود.

    وی گفت: چنانچه رسیدگی، مطالعه و ورود مناسبی در این بحث داشته باشیم یقینا استان اردبیل از هر گونه کمبود و مشکلی در بخش‌های مهم جامعه بی‌نیاز خواهد بود.

    استاندار اردبیل با اشاره به توسعه گردشگری استان افزود: توسعه گردشگری می‌تواند نیاز اشتغال استان، درامد و توسعه همه جانبه را به معنای واقعی حل کند.

    وی بیان کرد: امروز به همراه مدیرکل جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برخی مناطق تاریخی و گردشگری استان بازدیدی به عمل آمد که امیدواریم با روحیه کاری که از مدیران استانی سراغ داریم ، شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم.

    بهنامجو اذعان کرد: طی بازدیدی که از مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی انجام یافت، قرار بر این شد اعتباری جهت بازگشایی حریم این بقعه اختصاص یابد.

    وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در بحث صنایع دستی تصریح کرد: متاسفانه جایگاهی برای عرضه محصولات صنایع دستی در استان وجود ندارد و تصمیم برآن شد که در ورودی شهر اردبیل از سمت حیران در ابتدای بزرگراه مقدس اردبیلی، طرح مطالعات احداث اولین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی از هفته پیش‌رو آغاز شود.

    استاندار اردبیل یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با همکاری بخش خصوصی تا سال آینده نمایشگاه تخصصی در مرکز استان آغاز به کار کند.

    وی با اشاره به ظرفیت نمایشگاه صنایع دستی استان اردبیل گفت: این مکان به عنوان کارگاه، عرضه و فروش محصولات صنایع دستی معرفی خواهد شد تا با این کار قدم بزرگی در جهت معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی منطقه برداشته شود.
    پارک علم و فناوری در برندسازی صنایع دستی اردبیل مشارکت کند

    سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خواستار مشارکت پارک علم و فناوری این استان در برندسازی صنایع دستی اردبیل شد

    نادر فلاحی بیان کرد: با توجه به ظرفیت اشتغال‌زایی حوزه صنایع دستی، لازم است با برندسازی و بسته بندی مناسب نسبت به معرفی و فروش هر چه بیشتر و بهتر صنایع دستی اقدام کنیم و در شناساندن استان اردبیل پارک علم و فناوری می‌تواند ایده‌های خلاقانه ارائه دهد.

    سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: در حوزه گردشگری نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی  هستیم که انتظار می‌رود در این راستا نیز پارک علم و فناوری یاریگر ما باشد و لازم است برای جذب و ماندگاری گردشگران بازارسازی مناسب صورت گیرد.

    فلاحی با اذعان به واقع شدن استان اردبیل در مرز شمال غرب کشور تصریح کرد: انتظار می‌رود شعارهای توسعه محور و هدفمند برای استان انتخاب شود از سویی برای خروج گردشگری اردبیل از وضعیت فصلی لازم است شعار مناسب انتخاب شده و بر اساس آن برنامه های عملیاتی پیاده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت