گزارشی از حال و هوای پنجمین روز نمایشگاه قرآن

عصر نمایشگاه- پنجمین روز از نمایشگاه قرآن شب گذشته درحالی به پایان رسید که دست اندرکاران اعلام کردند با توجه به استقبال بازدیدکنندگان امروز درهای نمایشگاه یک ساعت زودتر به روی مردم باز می شود.

گزارشی از حال و هوای پنجمین روز نمایشگاه قرآن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، به جرات می توان گفت پنجمین روز از برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با روزهای دیگر تفاوتی محسوس داشت و آن حضور پرشور و پررنگ مردم بود که با حال و هوای معنوی و با پاسداشت یاد و خاطره شهدای سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر همراه بود.
    از همان ساعت های اول روز پنجم، بازدیدکنندگان در وسط شبستان مصلای امام خمینی شاهد طنین انداز شدن مارش پیروزی و سرودهای دوران دفاع مقدس به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد بودند که حامد کیارسمتی با همراهی گروه موزیک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرای آهنگ های «خلبانان»، «ای ایران» و «ایران» سالار عقیلی پرداخت و پس از این مراسم در حضور جمعی از فرماندهان ارتش از بانوان ایثارگر تجلیل به عمل آمد.
    در سویی دیگر آیین تجلیل از حماسه آفرینان عملیات بیت المقدس و مراسم بزرگداشت بانوان ایثارگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی خانه فرهنگ و ایثار و مقاومت و دفتر امور بانوان و خانواده این وزارتخانه در نمایشگاه برگزار شد.
    حجت الاسلام محمدعلی انصاری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تقارن سالروز آزادسازی خرمشهر با ایام ماه مبارک رمضان را به فال نیک گرفت و گفت: مقوله دفاع مقدس، ایثار و فداکاری برگرفته از قرآن است و نمایشگاه قرآن کریم بهترین مکان برای تجلیل از حماسه سازان سوم خرداد است.
    دیروز بازار نشست ها گرم بود، به گونه ای که خبرنگاران برای پوشش خبری این رویدادها از این راهرو به آن راهرو و از این سالن به آن سالن می رفتند و بعضی هم انتقاد می کردند که چرا در یک روز این همه نشست به صورت همزمان و پشت سر هم برگزار می شود.
    تا ساعت 21 حداقل سه نشست و رونمایی از یک کتاب برگزار شد، یعنی مراسم تجلیل از ایثارگران سوم خرداد با حضور چند تن از سرداران ارتش، نشست «ویژگی های جامعه منتظر» به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) و رونمایی از کتاب «بدرود بهار» مجموعه سخنرانی های آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در شرح دعای وداع امام سجاد (ره) در ماه رمضان در سه ساعت اول نمایشگاه صورت گرفت.
    بعد از افطار هم شاهد دست کم سه نشست تقریبا همزمان بودیم، نشست نحوه ثبت موسسات فرهنگی قرآن و عترت با حضور نماینده اداره ثبت شرکت ها در غرفه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست شگفتی های علمی در آیات و احادیث در غرفه وزارت بهداشت و نشست تخصصی بازاندیشی مرز میان تفسیر و ترجمه که در طبقه دوم شبستان برگزار شد.
    بگذریم از این که بعضی از این نشست ها با حضور حداقلی بازدیدکنندگان برگزار می شد و هر نشست هم با تاخیر همراه بود ولی برخی از بازدیدکنندگان از این جلسات راضی بیرون می آمدند.
    اوج جمعیت و حضور پرشور مردم را در هنگام برپایی نماز جماعت می شد به تماشا نشست، چون نمازخانه مصلی در هنگام نماز مغرب و عشاء پر شده بود و این در حالی است که برخی از بازدیدکنندگان و غرفه داران ترجیح می دادند تا نماز را پس از افطار اقامه کنند و شعارشان هم این بود که «اول سجود پس از وجود».
    افطاری های ساده که به همت شهرداری تهران هر شب در بین صفوف نمازگزاران توزیع می شد، در این شب جمعه کم آورد و این افطاری های ساده به دست نمازگزارانی که در صف های میانی و پایانی قرار داشتند، نرسید.
    ظاهرا ساعت های پایانی نمایشگاه سرِ شب بسیاری از روزه دارانی بود که قصد نداشتند حالا حالاها مصلی را ترک کنند، غرفه های دولتی و مردمی هم با برگزاری مسابقاتی همراه با جوایزی کوچک و بزرگ سعی می کردند در پرشورتر کردن این نشاط، سهمی داشته باشند.
    غرفه های دارالقرآن خانه کارگر، تبیان، بنیاد فرهنگی امامت، موسسه کشوری مهد قرآن، مکتب القرآن الکریم استان تهران و برخی دیگر از غرفه هایی که در تیررس دید بازدیدکنندگان در راهروی اصلی بودند، با تبلیغات رنگارنگ سعی می کردند مسابقات مختلفی را برگزار کنند و خانواده ها را به سمت خود بکشانند که صحنه هایی تماشایی را نیز برای عکاسان فراهم می کرد.
    چون گاهی فرزندان با حضور در این مسابقات، والدین خود را هم تشویق به شرکت می کردند تا شاید آنها هم جایزه ای بگیرند.
    غرفه مسابقه سنجش دانش و مهارت های قرآنی همچنان مسابقه برگزار می کرد و غرفه آیه های زندگی نیز مسابقه ای برای آموزش جامع قرآن برای همگان داشت تا از کودک و نوجوان گرفته تا خانه دار و بازنشسته بتوانند با صحیح خوانی، ترجمه، حفظ و تدبر آیات آشنا شوند.
    طرح تعویض نسخه های فرسوده قرآن با قرآن های متبرک حرم مطهر رضوی، برگزاری دوره های آموزشی مربیان، مدیران و موسسان مهدهای کودک با ارائه مدرک معتبر از سازمان بهزیستی استان تهران در بخش جهاد دانشگاهی و مرکز آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ده ها تبلیغ دیگر از مواردی بود که در کنار غرفه ها برای جذب بازدیدکنندگان خودنمایی می کرد.
    محمدتقی میرزاجانی قاری قرآن و معاون اجرایی شورای عالی قرآن در غرفه «اسوه» یعنی طرح آموزشی تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان نشسته بود و همچون یک مجری ساده از کودکانی که سوره های توحید یا قدر را می خواندند، تجلیل می کرد و به آنها جایزه می داد.
    بخش عفاف و حجاب هم امسال که از شبستان جدا افتاده، بازدیدکنندگان خود را دارد و اگرچه به گفته دست اندرکاران نمایشگاه دراین بخش بیشترین استقبال صورت گرفته ولی برخی افراد از این جدایی شکوه داشتند تا بر رونق نمایشگاه بیش از پیش افزوده می شد.
    درهم آمیختن تلاوت آیاتی از قرآن در غرفه ها با سرودی که در نمازخانه مصلی با عنوان شب های نورانی برگزار می شد، صفای خاصی به نمایشگاه داده بود و در بیرون از مصلی نیز صدای مداحی و نوحه های عاشورایی، این شور و صفا را دو چندان می کرد و برخی خانواده ها فارغ از مشکلات و مسائل روزانه در گوشه و کنار مصلی بساطی را برای ساعت های پایانی هشتمین شب از ماه مبارک رمضان پهن کرده بودند.
    حضور پیشکسوتان قرآنی و دست اندرکاران نمایشگاه هم سوژه ای برای خبرنگاران شده بود و این افراد پس از حضور در غرفه های شبکه قرآن و معارف سیما یا رادیو قرآن و خبرگزاری ایکنا در راهروها و غرفه ها هرچند خسته و بی رمق بودند ولی اکثرا با روی باز پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.
    دقایق پایانی پنجمین روز از بیست و ششمین نمایشگاه قرآن سپری می شد ولی جمعیت همچنان در راهروها و غرفه ها مشغول بودند و کسانی هم که می خواستند مصلی را به سمت ایستگاه مترو یا پارکینگ ترک کنند با بازدیدکنندگانی روبرو می شدند که برای سوار شدن به ون یا ماشین های برقی صف کشیده بودند.
    بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن 29 اردیبهشت ماه با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد.
    این نمایشگاه به مدت 17 روز از ساعت 17 تا 24 میزبان علاقه مندان است، پایان این نمایشگاه نیز 14 خرداد ماه برابر با سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (شب بیستم ماه مبارک رمضان) خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت