نمایشگاه کتاب تهران (۲۰۸)

رونمایی از آثار قرآنی روسیه در نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- چهار اثر قرآنی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه به زبان روسی طی نشستی در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

رونمایی از آثار قرآنی روسیه در نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ، آخرین نشست از سلسله نشست‌های رونمایی از کتاب‌های بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار و در آن «پژوهشی در تاریخ قرآن کریم»، «عیسی(ع) در قرآن و حدیث»، «علوم قرآنی» و «داستان‌های قرآنی» به زبان روسی که به‌عنوان کتاب‌ سال روسیه شناخته شده‌اند، رونمایی شد.

    در ابتدای این نشست که 19 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، «مجتبی راشدی»، نماینده‌ بنیاد مطالعات اسلامی مسکو در غرفه روسیه سخنرانی کرد و با بیان اینکه منشورات بنیاد در موضوعات علوم قرآن بسیار مورد استقبال روس‌ها قرار گرفته، به 4 اثر منتشرشده بنیاد اشاره کرد که به‌عنوان کتاب سال در روسیه برگزیده شده است.

    مجتبی راشدی تصریح کرد: ترجمه روسی کتاب «پژوهشی در تاریخ قرآن کریم»، اثر «سید محمدباقر حجتی» از جمله آثار قرآنی بنیاد مطالعات اسلامی موسکو است که در سال 2011 میلادی به‌عنوان اثر برتر در بخش «ادبیات معنوی، تاریخی و دینی» جایزه کتاب سال روسیه معرفی شد. بنیاد مطالعات اسلامی این کتاب را با همکاری اداره مفتیان روسیه منتشر کرده است.

    وی افزود: این کتاب به تبیین موضوعات تاریخ قرآن اختصاص دارد که در بخش نخست، نحوه عرضه تعداد و ترتیب موضوعات اصلی تاریخ قرآن با تکیه بر الگویی منطقی و مأخوذ از کتاب‌های تاریخ قرآن موجود، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پراکندگی، کمبود و جابجایی بعضی از موضوعات اصلی نتیجه اجمالی این بخش است، در بخش دوم هر یک از موضوعات اصلی که به ترتیب اهمیت عبارتند از ارتباط، انتقال، حفظ و نگهداری قرآن، سازماندهی، کیفیت تلفظ و تأثیر لهجه‌ها، اصلاح شیوه نگارش و ترجمه، به طور مستقل و مجزا مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌ است.

    راشدی در ادامه به معرفی دومین کتاب منتخب سال 2012 میلادی پرداخت و گفت: این کتاب با عنوان «عیسی(ع) در قرآن و حدیث» اثر مشترک «مهدی منتظر قائم»(استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) و پروفسور «محمد لنگهاوزن»(پژوهشگر شیعی آمریکایی) است، این اثر به بررسی و مطالعه کلی آیات قرآن و احادیث در باب حضرت عیسی(ع) می‌پردازد و نویسندگان سعی در یافتن زمینه‌های مشترک در میان دیدگاه‌های ایرادشده در مورد حضرت عیسی(ع) در مسیحیت و اسلام دارند.

    وی گفت: بخش اعظم این کتاب شامل اطلاعات تاریخی منحصر به‌فرد از زندگی حضرت مسیح(ع)، مأموریت و رسالت پیامبری ایشان براساس متن قرآن و دیدگاه‌های شیعی است.

    نماینده بنیاد مطالعات اسلامی مسکو در ادامه به معرفی سومین اثر برگزیده کتاب سال روسیه پرداخت و گفت: کتاب «علوم قرآنی»، اثر آیت‌الله معرفت که توسط بنیاد مطالعات اسلامی به روسی ترجمه و در مسکو منتشر شده است، به عنوان یکی از 10 اثر برتر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی «نان فیکشن» روسیه در سال 2014 برگزیده شد.

    مجتبی راشدی تصریح کرد: بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در راستای گسترش و نشر معارف قرآنی و تهیه متن درسی جهت مراکز آموزشی روسیه، اقدام به ترجمه و نشر «علوم قرآنی» به زبان روسی کرد. این اثر یکی از پروژه‌های مشترکی است که در چارچوب همکاری‌های علمی ـ انتشاراتی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) در ایران انجام گرفت.

    مجتبی راشدی افزود: این اثر به عنوان متن درسی در دانشگاه اسلامی مسکو نیز تدریس می‌شود.

    در این نشست خانم «هاشمی»، مدیر روابط عمومی مؤسسه انتشارات سمت نیز حضور داشت و دیگر آثار مشترک این دو نهاد علمی و پژوهشی را معرفی کرد.

    آخرین اثری که معرفی شد، کتاب برگزیده سال 2013 «داستان‌های قرآنی» ترجمه «احسن القصص» اثر «کمال السیّد»(نویسنده عراقی‌الاصل مقیم ایران) بود که ترجمه این اثر توسط «آناستازیا یژوا» و «س. آ. پتروف» به زبان روسی صورت گرفته است.

    این اثر به سفارش بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و از سوی مرکز کتاب «گوتنبرگ» مسکو و با همکاری مؤسسه انتشاراتی «صدرا» در 320 صفحه قطع دائرة‌المعارفی با تیراژ 2000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

    احسن القصص بازنویسی داستان‌های قرآنی به سبک تحلیلی قرآنی ـ روایی است که مجموعه کاملی از داستان‌های قرآنی را با زبانی ساده و روان بازگو می‌کند. این اثر با استفاده از زندگینامه پیامبران(ص) در صدد ارائه الگوهای رفتاری ـ دینی بر اساس سیره انبیا(ص) است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت