نمایشگاه کتاب تهران (۲۱۵)

تشریح فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- مدیر کمیته‌ فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشریح فعالیت‌های این کمیته پرداخت.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ،یحیی دهقانی درباره سیاست‌های اصلی این کمیته گفت: امسال قصد بر این است که جنبه‌های فرهنگی نمایشگاه زیاد شود. البته این به این معنی نیست که جنبه فرهنگی بر جنبه فروش غلبه پیدا کند. همچنین تلاش بر این است که نشست‌های فرهنگی یک‌جا متمرکز نشود تا هر فردی که در نمایشگاه حاضر می‌شود بتواند از امکانات فرهنگی ما استفاده کند.

    او در ادامه افزود: بیشتر موضوعات نشست‌ها در ارتباط با کتاب است. بر این اساس سرای اهل قلم در کمیته‌ فعالیت‌های فرهنگی جمع شده است.

    مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران درباره محل‌های برگزاری نشست‌ها بیان کرد:‌ تمام نشست‌ها در هفت سالن که چهار سالن آن در فضای مرکزی و سه سالن در بخش تشکل‌های دانشگاهی، کودک و نوجوان و بین‌الملل است برگزار می‌شود. به طور کل هر سالن 30 تا 40 نشست را پوشش می‌دهد که در جمع 270 نشست برگزار خواهد شد. علاوه بر این سالن کانون نشر هم داریم که سال‌ها است که وجود دارد.

    دهقانی درباره سالن تازه‌های نشر اظهار کرد: سالنی تحت عنوان سالن یاس وجود دارد که کلیه کتاب‌های چاپ نخست 94 را در آن به نمایش می‌گذاریم. در حال حاضر حدود 26 تا 27 هزار کتاب در این سالن قرار گرفته است. این کتاب‌ها را در 35 تا 40 عنوان دسته‌بندی کرده‌ایم.

    او در ادامه بیان کرد: سالن پاتوغ اهالی نشر یکی دیگر از خدمات کمیته فعالیت‌های فرهنگی است. در این سالن اهالی نشر که به نمایشگاه آمده و خسته شده‌اند استراحت می‌کنند. از آن‌ها پذیرایی می‌شود و به آن‌ها که ثبت نام کرده‌اند بن 250 هزار تومانی اهل نشر داده می‌شود.

    مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب درباره رونمایی‌ کتاب‌های نهادها و ارگان‌ها بیان کرد: همه‌ساله تعداد زیادی از نهادها درخواست رونمایی دارند که بخشی از این کتاب‌ها به خود ارشاد مربوط می‌شود.

    همچنین امسال 10 استان را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده‌ایم که در سالن‌ها یک روز به ارائه فعالیت‌های استان خود در حوزه کتاب می‌پردازند و فعالیت‌های مستقل مربوط به کتاب را ارائه می‌کنند. یک سالن هم به پایتخت سال کتاب اختصاص داده می‌شود. سال گذشته نیز این فعالیت انجام شده بود. امسال هم نیشابور که به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده یک سالن را در اختیار دارد.

    او درباره تقدیر از اهل قلم شرح داد: در سالن مروجین کتاب و کتاب‌خوانی از کسانی که در طول سال اقداماتی از قبیل اهدای کتاب برای رواج کتاب‌خوانی انجام داده‌اند تقدیر می‌شود. همچنین دو بخش بزرگداشت اهالی قلم داریم؛ یک بخش آن به پیشکسوتان زنده و بخش دیگر به پیشکسوتانی که در میان ما نیستند اختصاص پیدا می‌کند که هر دو این بزرگداشت‌ها در روز پنج‌شنبه و شنبه گذشته انجام شد.

    دهقانی درباره سالن گفت‌وگو اظهار کرد: سالنی به نام گفت‌وگو وجود دارد که به مباحث تخصصی کتاب اختصاص داده شده است. این سالن که فضای محدودی دارد اهالی تخصصی کتاب را دعوت می‌کند. این افراد با هم به گفت‌وگو می‌نشینند و مطالب آن‌ها به صورت مستند درمی‌آید تا قابل استفاده باشد. سالن‌های کتاب‌نما 1 و 2 به رونمایی کتاب اختصاص داده شده است.

    او با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در سطح نمایشگاه خوب نبود اما این به این معنی نیست که ناراضی باشیم، اظهار کرد: برخی از نشست‌ها استقبال خوبی داشتند اما برخی به علت اطلاع‌رسانی ضعیف و جابه‌جایی محل نمایشگاه استقبال‌کننده زیادی نداشت. حتی مواردی پیش آمده که نشست به علت عدم حضور مخاطب یا عدم آمادگی برگزارکننده کنسل شود، اما ما به افرادی که درخواست برگزاری نشست داده بودند اطلاع داده و یک نشست دیگر را جایگزین می‌کنیم.

    مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره میزان هزینه‌ فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تصریح کرد: هزینه‌ها فعلا مشخص نشده و جمع‌بندی دقیقی نداریم.

    بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب در حال برگزاری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت