نمایشگاه کتاب تهران (۲۳۲)

شهرداری تهران شهرآفتاب را می فروشد

عصر نمایشگاه- با وجود مخالفت‌های شورای شهر تهران، شهرآفتاب برای واگذاری به بانک شهر قیمت‌گذاری شد.

شهرداری تهران شهرآفتاب را می فروشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از خبر آنلاین ،این روزها همه در شهرداری تهران از پول حرف می‌زنند؛ اما نه مثل گذشته از افزایش درآمدها بلکه از نبود درآمد. مشکل اصلی کاهش شدید ساخت‌وسازها در شهر و به تبع آن کاهش محسوس درآمدهای شهرداری است به طوری که شهرداری برای پرداخت دیون خود به پیمانکاران و حتی حقوق کارمندان خود با مشکل مواجه است.

    شهرداری تهران برای حل مشکل بی‌پولی به یک روش قدیمی و ساده روی آورده که اغلب اعضای شورای تهران و کارشناسان شهری با آن مخالفند فروش املاک ارزشمند شهراست . به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران شهرداری قرار است «شهر آفتاب» را به قیمت 4‌هزار میلیارد تومان به بانک شهر واگذار کند تا کسری بودجه‌اش را فعلا و در سال‌های پایانی شهرداری محمدباقر قالیباف برطرف کند.

    به ادعای این عضو شورای شهر، اگر شهرداری وام‌های بانک شهر را بازپرداخت نکند، با توجه به نرخ سود 24‌درصد این وام‌ها باید به‌زودی سالانه تا 2‌هزار میلیارد تومان به بانک شهر سود بدهد. از طرفی گفته می‌شود شهرداری می‌خواهد حداقل 10‌درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند را هم به بانک شهر واگذار کند تا این بانک پرداخت حقوق کارکنان شهرداری در 5‌ سال آینده را عهده‌دار شود.

    فروش املاک ارزشمند شهر اشتباه است

    اعضای شورای شهر تهران تلویحا این اخبار را تایید می‌کنند. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به «شهروند» گفته دو طرح به شورای شهر تهران آمده که یکی از آنها درباره فازهای آینده شهر آفتاب و دیگری درباره سرنوشت شهروند است اما شاکری تاکید می‌کند که فعلا از جزییات این طرح‌ها آگاه نیست؛ اما این عضو شورای شهر تهران در ادامه تاکید می‌کند که به‌هرحال شورای شهر تهران «با فروش املاک ارزشمند شهر ازجمله شهروند و شهر آفتاب مخالف است» و این پروژه‌ها باید حداکثر به صورت (B.O.T) یعنی به صورت مشارکت در ساخت و بهره‌برداری و بازگرداندن اصل پرو‍ژه به شهرداری واگذار شوند.

    شاکری با انتقاد از اینکه ضلع شرقی شهر آفتاب هم با نام ساخت به صورت «مشارکت مدنی» عملا فروخته شده است، می‌گوید در این قسمت شهر آفتاب زمین از شهرداری است و ساخت از بخش خصوصی و بعد از پایان پروژه هرکدام سهم خود را برمی‌دارند که این کار در عمل فروش زمین ارزشمندی است که در آینده چندین برابر قیمت خواهد داشت.

    یکی دیگر از دلایل مخالفت شاکری با فروش شهر آفتاب بالا رفتن قیمت آن در آینده است که می‌تواند ارزش زیادی برای شهر ایجاد کند. به گفته او فروش شهر آفتاب «خیلی زود» است و باید قیمت توسعه آن را در نظر گرفت. به عقیده او این پروژه یکی از دارایی‌های مهم شهر است و فروش آن در این زمان «به ضرر شهر» است.

    ناتوانی شهرداری از بازپرداخت دیونش به بانک شهر

    اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر درست در مقابل دیدگاه‌های شاکری ایستاده است. او اوایل اردیبهشت امسال گفته بود یکی از دغدغه‌های شورا در‌ سال جدید، بدهی‌های شهرداری به بانک‌شهر است.

    همچنین گفته بود وضع درآمدهای شهرداری حاکی از آن است که توان بازپرداخت تسهیلات کلان دریافتی از بانک شهر را ندارد و این امر باید از طریق مناسبی محقق شود.

    به اعتقاد دوستی دو راه برای پرداخت بدهی‌های شهرداری وجود دارد؛ اول اینکه برای بازپرداخت بدهی‌های بخش مترو می‌توان بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 مترو را به صورت B.O.T به بانک شهر واگذار کرد تا این بانک با روشی کارشناسی‌شده بهره‌برداری را در دستور کار خود قرار دهد.

    عضو شورای شهر روش دیگر بازپرداخت را «تخصیص سهامی از نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب را به بانک شهر» می‌داند. بانک شهر در فاز اول ساخت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از شهرداری حدود ‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما دوستی می‌گوید بهتر است مشارکت با بانک شهر ادامه داشته باشد؛ چرا که این موضوع می‌تواند توجه شرکای خارجی را برای ساخت هتل‌ها و سالن‌های جانبی شهر آفتاب جلب کند.

    دوستی یکی دیگر از دستاوردهای مهم تخصیص سهام نمایشگاه شهر آفتاب به بانک شهر را علاوه بر بازپرداخت دیون شهرداری، ترغیب سایر بانک‌ها و بخش خصوصی به مشارکت در ساخت فاز دوم و سوم این پروژه می‌داند.

    البته این عضو شورا مشخص کردن قیمت کارشناسی منصفانه را یکی از شروط واگذاری سهام به بانک شهر دانسته بود که حالا مشخص شده این قیمت نزدیک به 4‌هزار میلیارد تومان است. او همچنین از فروش سهام شهروند هم حمایت کرده است.

    درآمدهای ناپایدار شهرداری بلای جان شهر

    فروش املاک ارزشمند شهر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جبران کسری بودجه شهرداری است که سال‌ها است در این سازمان رواج دارد. علاوه بر آن شهرداری اغلب از روش‌هایی مانند فروش مازاد تراکم و عوارض تغییر کاربری‌ها درآمد کسب کرده که این موضوع باعث شده در زمان رکود ساخت‌وساز شهرداری به‌شدت دچار مشکل شود.

    از شورای اول تا امروز سیاست شورای شهر پیشروی به سوی کسب درآمد پایدار از طرف شهرداری بوده اما هیچ‌کدام از این شوراها نتوانستند مقابل عطش بی‌امان شهرداری برای افزایش درآمدها را بگیرند. محمدباقر قالیباف‌ سال 1384 که مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفت، بودجه شهرداری کمتر از 900 میلیارد تومان بود؛ اما بودجه امسال شهرداری تهران 17‌هزار و 800 میلیارد تومان است که بیشتر آن بر پایه درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم و تغییر کاربری است.

    برای روشن‌شدن شیوه کسب درآمدهای شهرداری تهران می‌توان به گزارش تفریغ بودجه‌ سال 93 شهرداری رجوع کرد که آمارهای جذابی از وضع مالی و شیوه کسب درآمدهای شهرداری تهران دارد.

    براساس این گزارش که به شورای شهر تهران اعلام شده درآمدهای ناشی از عوارض عمومی شهرداری 7‌هزار و 959‌میلیارد تومان است که از این مقدار 4‌هزار و 575 ‌میلیارد تومان درآمدهای ناشی از عوارض بر ساختمان‌ها و اراضی است. در بخش درآمدهای ناشی از عوارض بر ساختمان، شهرداری از عوارض مازاد بر تراکم ‌هزار و 247‌میلیارد تومان درآمد نقدی و در مجموع و با احتساب درآمدهای غیرنقدی 3‌هزار و553‌میلیارد تومان درآمد داشته است.

    با این حساب نزدیک به یک چهارم کل درآمدهای شهرداری در ‌سال 93 را فروش مازاد تراکم به خود اختصاص داده است. به این‌ باید اضافه کرد 3‌هزار و 702‌میلیارد تومانی که تغییر کاربری‌ها برای شهرداری تهران در‌ سال 93 درآمد داشته است.

    حالا شهردار تهران یک‌سال مانده به پایان سومین دوره مدیریتش بر شهر با مشکل بزرگی مواجه شده است و به نظر می‌رسد باز هم به دنبال ساده‌ترین راه برای کسب درآمد می‌گردد. باید دید این‌بار هم شورای شهر تهران به فروش املاک ارزشمند شهر رأی می‌دهد یا اجازه نمی‌دهد سرمایه بزرگی مانند شهر آفتاب به سادگی و برای تامین نیازهای روزمره شهر از دست برود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت